نوع مقاله : علمی - پژوهشی
نویسندگان
1 گروه جامعهشناسی دانشگاه بیرجند
2 دبیر آموزش و پرورش
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی مهمترین عوامل جامعهشناختی مؤثر بر نگرش کارآفرینانه جوانان انجام شده است. تحقیق کاربردی بوده و به روش پیمایشی صورت گرفت. جامعهآماری جوانان 18 تا 35 سال در مناطق کم برخوردار شهر بیرجند انتخاب شدند. روش نمونهگیری از نوع خوشهای بوده است، که از 6 منطقه کم برخوردار بهصورت تصادفی انتخاب شدهاند. حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران 376 نفر بدست آمد. روایی از نوع صوری، و تحلیل عاملی تایید شد. پایایی ابزار با استفاده از آزمونهای آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی و روایی همگرا سنجیده شد. در این مطالعه تاثیر متغیرهای جامعهشناختی (سرمایه فرهنگی، سرمایه اجتماعی، سلامت خانواده، ساختار قدرت خانواده، مصرف رسانهای، دینداری، هوش فرهنگی و پایگاه اجتماعی- اقتصادی) بر روی نگرش کارآفرینانه جوانان مناطق کم برخوردار بررسی شد. تحلیل دادهها با استفاده از مدل معادلات ساختاری و آزمون رگرسیون انجام شد. نتایج پژوهش نشان داد؛ تمامی متغیرها به جز متغیر ساختار قدرت خانواده بر نگرش کارآفرینانه جوانان مناطق کم برخوردار دارای رابطه موثر و مثبت بودهاند. همچنین، به ترتیب بیشترین تاثیر مربوط به متغیرهای سرمایه اجتماعی، هوش فرهنگی، رسانه، سلامت خانواده و سرمایه فرهنگی بوده است.
کلیدواژهها
ارسال نظر در مورد این مقاله