نوع مقاله : علمی - پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجو دکتری علوم ارتباطات، گروه علوم ارتباطات، دانشکده بازار و کسب و کار، واحد اصفهان(خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران

2 دانشیار، گروه علوم ارتباطات، دانشکده بازار و کسب و کار، واحد اصفهان(خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران

3 دانشیار، گروه آموزش بهداشت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی، اصفهان، ایران

چکیده

چکیده

بررسی انتظارات رسانه ای ســالمندان که ناشی از نیازهــای آنهاست، امری ضروری برای داشتن سالمندی سالم می باشد. لذا ایــن پژوهش ســعی دارد بــه درک جامعــی از انتظارات رسانه ای ســالمندان بر حسب تجربه زیسته آنها دســت یابــد. در این مطالعه از روش پدیدارشناسی با نمونه گیری هدفمند، ضمن انجام مصاحبه نیمه ساختاریافته با 34 سالمند 60 تا 75 سال در شهر اصفهان در سال 1403 استفاده شد و پس از جمع آوری داده ها، از روش هفت مرحله ای تحقیقات کیفی (کولایزی) برای تحلیل استفاده گردید. اعتبار داده‌ها نیز با استفاده از تکنیک‌های تاییدپذیری، اعتمادپذیری و هم‌سوسازی پژوهشگران تایید شد و پس از استخراج داده ها و طبقه‌بندی آنها، 7 مضمون اصلی «تندرستی افزایی، کاهش تنهایی، خودگشودگی، سازگاری بین نسلی، منزلت افزایی، نقش پذیری و معنویت افزایی» مشتمل بر 16 مضمون فرعی «سواد سلامت، خدمات درمانی آنلاین، تقویت ارتباطات، همزادپنداری، پرکردن اوقات فراغت، اشتراک گذاری دغدغه ها، تداعی خاطرات، شخصیت شناسی، پذیرش تفاوتها، پذیرش جدامحور خانواده، سواد رسانه ای، بازنمایی غیر سوگیرانه، ارائه و تبادل اطلاعات، مهارت افزایی، استقلال، هوش معنوی» مبتنی بر 200 مفهوم بدست آمد و با آنها انتظارات رسانه ای سالمندان تبیین شد. گستردگی مفاهیم انتظاری سالمندان در این تحقیق، نشان از نیازهای رسانه ای آنهاست که ضرورت دارد، رسانه ها در برنامه سازی به آنها توجه نمایند و برنامه ریزی و اقدام سازمانهای حکومتی و مردم نهاد را به سمت برآورد آنها و تحقق سالمندی فعال سوق دهند.

واژگان کلیدی: انتظارات، رسانه، سالمند

کلیدواژه‌ها

CAPTCHA Image