نوع مقاله : پژوهشی
نویسندگان
1 استادیار گروه علوم اجتماعی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
2 هیئت علمی گروه علوم اجتماعی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
چکیده
این مطالعه باهدف بررسی برساخت مفهوم آموزش آنلاین از دیدگاه دختران نسل زد در ایران انجام شد با استفاده از روش تحلیل مضمون، نمونهگیری هدفمند و ابزار مصاحبه عمیق نیمه ساختاریافته، ادراکات ذهنی 18 دانشجوی دختر نسل زد واکاوی شد. دادهها با استفاده از روش کدگذاری به روش براون و کلارک[1] تحلیل شد و اعتبار یافتهها با سه معیار قابلقبول بودن، قابلیت اطمینان و تائیدپذیری به دست آمد. یافتهها نشان داد که آموزش آنلاین ازنظر دانشجویان، مفهومی چندبعدی است که شامل شش مضمون اصلی و دوازده مضمون فرعی میشود. مضامین اصلی عبارتاند از: انعطافپذیری و استقلال، توسعه فنی در آموزش آنلاین، استفاده از متاورس[2]، لزوم نگاه بلندمدت به آموزش آنلاین، یادگیری مهارتهای دیجیتال و تعامل اجتماعی مجازی. دانشجویان بر این باورند که آموزش آنلاین با فراهم آوردن امکان استفاده در هر مکان و زمان، به آنها اجازه میدهد تا بین تحصیل و اشتغال همزمان تعادل برقرار کنند. همچنین، توسعه فناوریهای آموزشی و دسترسی به نرمافزارها و سختافزارهای لازم، کیفیت آموزش را ارتقا میدهد. استفاده از متاورس نیز بهعنوان یک زیرساخت نوظهور، پتانسیل زیادی برای کاهش احساس انزوا و بهبود تعاملپذیری دارد. دانشجویان تأکید کردند که آموزش آنلاین نباید روش موقتی در نظر گرفته شود، بلکه باید بهعنوان بخشی از سیستم آموزشی بلندمدت کشور توسعه یابد. مضمون نهایی تحقیق «آموزش آنلاین مبتنی بر فناوری، کیفیت و تعامل» حاصل شد. این پژوهش میتواند بهعنوان مبنایی برای تحقیقات آینده و بهبود سیاستهای آموزشی در حوزه آموزش آنلاین مورداستفاده قرار گیرد.
Braun & Clarke
2. Metaverse
کلیدواژهها
ارسال نظر در مورد این مقاله