نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه آزاد اسلامی

2 دانشگاه صدا و سیما

3 دانشگاه آزاد واحد تهران شرق

10.22067/social.2024.89663.1559

چکیده

تلویزیون گردشگری، گونه‌ای جدید از بازار پرتنوع گردشگری است. به واقع، آثار باقی مانده از زمان های گذشته و میراث فرهنگی کشور ایران، این پتانسیل را دارند که با جذب گردشگران و توسعه گردشگری زمینه‌ساز بازسازی اقتصادی- اجتماعی کشور گردند. احداث تلویزیون گردشگری یکی از مهم ترین فرصتهایی است که می تواند گردشگران را با امکانات و محیط های گردشگری اقصی نقاط ایران آشنا سازد. هدف از پژوهش حاضر، شناسایی و الویت‌بندی فرصت‌ها و تهدیدهای پیش روی تاسیس تلویزیون گردشگری در صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران بوده است. لذا از تکنیک دلفی برای دستیابی به این هدف استفاده شده است. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه متخصصان حوزه مدیریت رسانه و گردشگری بوده که 30 نفر از این متخصصان به عنوان نمونه آماری انتخاب شده‌اند. نمونه‌گیری به صورت هدفمند بوده است. بر اساس یافته‌های این پژوهش، مجموع تهدیدها و فرصتها در 7 گویه اصلی برآورد شده اند و در نهایت راهکارهایی بر اساس همین گویه ها برای ایجاد امکان راه اندازی و توسعه شبکه تلویزیونی گردشگری به مثابه رسانه ای توسعه گرا ارائه شده اند.

کلیدواژه‌ها

CAPTCHA Image