نوع مقاله : پژوهشی- مروری
نویسندگان
1 دانشجوی دکتری جامعه شناسی اقتصادی و توسعه، دانشگاه فردوسی مشهد،مشهد،ایران
2 دانشیار گروه علوم اجتماعی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه فردوسی مشهد،مشهد،ایران
3 پژوهشگر ارشد مرکز مطالعات علوم اجتماعی دین پاریس، فرانسه
چکیده
تغییرات شتابان جامعه مدرن و تسلط انگیزههای سودمدارانه به نگرانیهای پیرامون از دسترفتن اصالت و تقدس امرمقدس دامن زده است. کالاییشدن امر مقدس در ایران حوزهای بکر و ناشناخته بوده و بررسی آن هم در سطح ساختاری و هم در سطح تجربه فردی میتواند به رفع خلاء های مفهومی و نظری آن کمک کند. هدف نوشتار حاضر بررسی نظاممند تعاریف و نشانههای کالاییشدن امر مقدس در حوزه زیارت از خلال تحقیقات علمی می باشد. این تحقیق از نوع مطالعات ثانویه بوده و با روش مرور نظاممند یا سیستماتیک انجام شده است. یافتههای این مقاله، از گستردگی جغرافیایی، جلوههای متعدد و تنوع روشی تحقیقات مذکور درباره موضوع کالایی شدن امر قدسی حکایت دارد. این پژوهش بر مبنای تحقیقات مذکور، نشانه های کالایی شدن را در شش بعد تعریف و طبقه بندی می کند که عبارتند از: پولیشدن، نمایشی شدن، عمومی شدن، بوروکراتیزه شدن، دیجیتالی شدن و سیاسی شدن. مرورنظاممند تحقیقات صورت گرفته نشان می دهد که کالایی شدن امرمقدس، دارای وجوه اقتصادی و غیراقتصادی بوده و این دگردیسی بیشتر در قالب فضا و اشیا مذهبی منعکس می شود. با اینحال این تحقیقات چگونگی کالاییشدن تجربه زیارت در میان زائران (در قالب اعمال و اجرای مناسک و ارتباط با امر قدسی) و چگونگی همراهی آن با تغییرات سطح کلان و میانه را چندان مورد توجه قرار نداده اند.
کلیدواژهها
ارسال نظر در مورد این مقاله