نوع مقاله : پژوهشی -مطالعه موردی
نویسندگان
1 دانشجوی دکتری جامعه شناسی ، گروه علوم اجتماعی ، دانشکدۀ حقوق و علوم اجتماعی، دانشگاه تبریز، تبریز،، ایران
2 استاد ، گروه علوم اجتماعی ، دانشکدۀ حقوق و علوم اجتماعی، دانشگاه تبریز، تبریز،ایران
چکیده
تجارت اجتماعی را می توان جدیدترین و به روزترین شاخه از تجارت الکترونیک به حساب آورد که برآیند و نتیجه رشد فناوری دیجیتال و گسترش روزافرون توسعه شبکه های اجتماعی در جهت ایجاد ارتباط با ابزارهایی مانند اینستاگرام ، واتساپ ، فیس بوک، توئیتر، سایتهای اینترنتی ، وبلاگ ها و سایر ابزارهای قابل دسترسی در بستر وب است این مطالعه با هدف بررسی عوامل سرمایه ای موثر بر تجارت اجتماعی در بین شهروندان بالای 20 سال شهر جلفا انجام شده است .
روش پژوهش پیمایش و جامعه آماری شهروندان بالای 20 سال شهر جلفا می باشد که براساس فرمول کوکران و نمونه گیری خوشه ای، 400 نفر ازشهروندان ساکن شهر جلفا به عنوان نمونه آماری برای مطالعه انتخاب شدند. دادهها با استفاده پرسشنامه جمعآوری و از طریق نرم افزارهای اس پی اس اس تجزیه و تحلیل شدند . در سطح توصیفی، شاخصهای مرکزی و پراکندگی (میانگین و نما؛ انحراف معیارو...)محاسبه و آزمونهای استنباطی برای آزمون فرضیه های تحقیق مورد استفاده قرار گرفت .
بر اساس یافته های تحقیق بین سرمایه اجتماعی و تجارت اجتماعی رابطه آماری معنادار مشاهده نشده اما بین متغیرهای سرمایه فرهنگی ، اقتصادی و نمادین با تجارت اجتماعی رابطه آماری معنادار به اثبات رسید.تجارت اجتماعی موضوعی است که پیداکردن ارتباط بین متغیرهای مختلف با آن می تواند به استفاده بهتر از آن در زمینه های مختلف کمک کند و در این مطالعه ارتباط بین متغیرهای سرمایه فرهنگی ، اقتصادی و نمادین با تجارت اجتماعی اثبات شد .
کلیدواژهها
ارسال نظر در مورد این مقاله