نوع مقاله : علمی - پژوهشی
نویسندگان
1 استادیار دانشگاه پیام نور
2 گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی،دانشگاه پیام نور، تهران،ایران
چکیده
کارآفرینی اجتماعی یک موضوع تحقیقاتی در حال رشد است که اخیراً موردتوجه بسیاری قرارگرفته است. تفکر مثبت کارآفرینان اجتماعی را قادر میسازد تا تمرکز بلندمدت و هدفمحور را روی پرداختن به مسائل اجتماعی حفظ کنند که بایستی توأم با رعایت مسیر اخلاقی گردد تا به توسعه جوامع منجر شود. این مطالعه به بررسی پویایی اخلاق کاری اسلامی، مثبت اندیشی و قصد کارآفرینی اجتماعی افراد میپردازد. در این پژوهش که بهعنوان پژوهشهای کاربردی و توصیفی از نوع همبستگی طبقهبندیشده است از پرسشنامه برای جمعآوری دادهها استفاده گردید. جامعه پژوهش مشتمل بر مدیران و کارشناسان حوزه کارآفرینی اجتماعی شهرداری تبریز بودند که تعداد 100 نفر به روش نمونهگیری هدفمند و در دسترس انتخاب شدند. تجزیهوتحلیل دادهها با نرمافزارSPSS23 و شیوه مدلسازی معادلات ساختاری (نرمافزارPLS SMART) انجام شد و نتایج برای آزمون مدل و بررسی فرضیهها مورد استفاده قرار گرفت. یافتهها نشان میدهد ارتباط مستقیم و معناداری بین مؤلفههای اخلاق کاری اسلامی (کار مفید، کار انسان دوستانه و استقلال و سودمندی) با قصد کارآفرینی اجتماعی در ابعاد(محوریت مأموریت اجتماعی، نوآوری، تعامل اجرایی، گرایش به پایداری، مدیریت ریسک، اقدام پیشگیرانه) در سطح معناداری 001/0 وجود دارد(402/0=B). همچنین تأثیر مثبت متغیر میانجی مثبت اندیشی بر قصد کارآفرینی اجتماعی(527/0=B) قابلتوجه و اثر قویتر داشته است. اخلاق کاری اسلامی ثابت کرده است که ابزار قوی برای تقویت روابط بلندمدت و افزایش توسعه اجتماعی در کارآفرینی اجتماعی است. این مطالعه بر اهمیت پیادهسازی اخلاق کاری اسلامی و رویکرد مثبت اندیشی برای تضمین نوآوری، تعامل اجرایی، پایداری، مدیریت ریسک و همچنین اقدام پیشگیرانه تاکید دارد.
کلیدواژهها
ارسال نظر در مورد این مقاله