نوع مقاله : علمی - پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکتری جامعه شناسی،دانشکده ادبیات و علوم انسانی ،دانشگاه اصفهان،اصفهان،ایران
2 دانشیار گروه جامعه شناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه اصفهان،اصفهان،ایران
3 استادیار گروه جامعه شناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه اصفهان،اصفهان،ایران
چکیده
پژوهش حاضر با عنوان و هدف اصلی، تبیین وضعیت عرفیشدن دبیران (متوسطه اول و دوم) آموزش و پرورش شهر اصفهان در سال تحصیلی 1402 طراحی شده است. روش پژوهش، پیمایش، جامعهی آماری کلیهی دبیران مقاطع متوسطهی نواحی شش-گانهی شهر اصفهان بوده و حجم نمونه با استفاده از نرمافزار spss sample power با روش نمونهگیری ترکیبی طبقهبندی و سهمیهای انتخاب شدند. ابزار گرداوری دادهها، پرسشنامه و از نظر زمانی مقطعی میباشد. یافتهها با استفاده از نسخه 26 نرم-افزار SPSS در ارتباط با دو فرضیهی جمعیتشناختی نشان میدهد که بین زنان و مردان به لحاظ میانگین متغیر عرفیشدن و ابعاد آخرتگرایی، علائم روانی، گرایشهای اجتماعی، عدم گرایش به عبودبت و تجملگرایی تفاوت معناداری وجود ندارد (05/0 < Sig). در فرضیه دوم نیز برآورد مقادیر آزمون تحلیل واریانس یکطرفه نشاندهنده این است که بین افراد با سوابق کاری مختلف به لحاظ میانگین متغیر عرفیشدن تفاوت معناداری وجود دارد (05/0 ≥ Sig). همچنین یافتههای مدل معادلهی ساختاری با استفاده از نرمافزار Amos Graphic نشان میدهد که ضریب تعیین پنج متغیر جامعهشناختی برابر با (52/0= R2) است. مقدار ضریب تأثیر متغیرهای کیفیت زندگی، خیاموارگی، تروما و بینالمللی شدن به ترتیب برابر (36/0، 31/0، 43، 32/0- = Beta) و در سطح (05/0 > P) معنادار هستند. اثر متغیر تکثرگرایی بر عرفیشدن دبیران برابر (08/0 = Beta) و به لحاظ آماری معنادار نیست.
کلیدواژهها
ارسال نظر در مورد این مقاله