نوع مقاله : پژوهشی
نویسنده
دانشیار گروه مدیریت ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه اراک، اراک، ایران
چکیده
هدف پژوهش حاضر بررسی نقش کیفیت خدمات بر مشارکت ورزشی دانشجویان در اماکن ورزشی دانشگاههای شهر اراک است. این پژوهش از نوع تحقیقات توصیفی-همبستگی است. جامعۀ آماری تحقیق شامل کلیۀ دانشجویان دانشگاههای شهر اراک (18000 نفر) بود که نمونه از بین آنها به روش نمونهگیری طبقهای نسبی انتخاب شد. ابزار مورد استفاده جهت جمعآوری دادهها شامل سه پرسشنامۀ کیفیت خدمات لیو و چن (2012) با 22 گویه، رضایتمندی مشتریان کرونین (2000) با 4 سؤال و تمایل حضور دانکن و گری (2002) با 6 سؤال ( جهت سنجش تمایل به مشارکت ورزشی) بود. اعتبار صوری و محتوایی پرسشنامهها توسط نظرات متخصصان (12 نفر)، و روایی سازه با تحلیل عاملی تأییدی سنجیده شد. پایایی بهوسیلۀ آلفای کرونباخ تأیید شد. جهت تجزیه و تحلیل دادهها روشهای آماری توصیفی (میانگین، انحراف استاندارد و نمودار) و استنباطی (آزمون کولموگروف اسمیرنوف، کشیدگی و چولگی، آزمون تی تکنمونهای، تحلیل عامل تأییدی و معادلات ساختاری) در نرمافزارهای SPSS16 و LISREL8.8 استفاده شد. نتایج نشان داد که کیفیت خدمات اثر مستقیم و معناداری روی رضایتمندی (ضریب مسیر 75/0) و مشارکت در ورزش (ضریب مسیر 15/0) دانشجویان در اماکن ورزشی دانشگاهها داشت و اثر کیفیت خدمات روی رضایتمندی نسبت به مشارکت ورزشی بسیار قویتر بود. همچنین نتایج نشان داد رضایتمندی نقش میانجی روی رابطۀ بین کیفیت خدمات و مشارکت ورزشی دانشجویان در اماکن ورزشی دانشگاهها داشت (ضریب مسیر 75/0). بنابراین مدیران و مسئولان ورزش دانشجویی در دانشگاهها باید با در نظر گرفتن نقش کیفیت خدمات در اماکن ورزشی تمام تلاش خود را برای بهبود ابعاد مختلف کیفیت خدمات انجام دهند تا رضایت دانشجویان را کسب نمایند و آنها را به حضور در اماکن ورزشی و مشارکت ورزشی در دانشگاهها متمایل سازند.
کلیدواژهها
©2024 The author(s). This is an open access article distributed under Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0)
- آذر، ع؛ رضاییپندری، ع؛ و جعفرینژاد، نوید. (1389). ارزیابی کیفیت خدمات بخش دولتی با دادههای فـازی. پژوهشنامۀ مدیریت اجرایی، 10(2)، 13-38.
- حیدرینژاد، ص؛ و لسانجویباری، ف. (1388). بررسی میزان رضایتمندی دانشجویان ساکن در خوابگاههای دانشجویی دانشگاه شهید چمران اهواز از فعالیتهای فوقبرنامة ورزشی. پژوهشنامۀ مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی، 5(9)، 1-14.
- خسرویزاده، ا؛ و زهرهوندیان، ک. (1396). ارزیابی کیفیت خدمات گروه علوم ورزشی دانشگاه اراک بر اساس الگوی ترکیبی سروکوال، کانو و گسترش عملکرد کیفیت، پژوهش در ورزش تربیتی، 5(12)، 37-60.
- دوراندیش، ع. (1390). رابطۀ کیفیت خدمات با رضایتمندی و تمایل جهت حضور مجدد مشتریان در باشگاههای پرورش اندام استان فارس (پایاننامۀ منتشر نشده کارشناسی ارشد رشته علوم ورزشی). دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه تربیت معلم، تهران، ایران
- رادمرد، ک. (1395). بررسی کیفیت خدمات ورزشی دانشگاه شهید چمران اهواز از دیدگاه دانشجویان با تأکید بر فعالیتهای فوقبرنامه (پایاننامۀ منتشر نشده کارشناسی ارشد رشته علوم ورزشی). دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه شهید چمران، اهواز، ایران
- رضایی، د. (1395). بررسی نقش ابعاد کیفیت خدمات اماکن ورزشی دانشگاه فردوسی مشهد بر رضایتمندی و وفاداری دانشجویان (پایاننامۀ منتشر نشده کارشناسی ارشد رشته علوم ورزشی). دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه فردوسی، مشهد.، ایران
- زهرهوندیان، ک؛ خسرویزاده، ا. (1394). پیشبینی تصمیمات رفتاری تماشاگران فوتبال حرفهای: نقش کیفیت نتیجه، کیفیت عملکردی و رضایتمندی، نشریۀ رویکردهای نوین در مدیریت ورزشی، 3(10)، 45-55.
- زهرهوندیان، ک؛ ابراهیمی، ف. (1392). ارائة مدل پیشـنهادی بـرای مکـانگزینـی امـاکن ورزشی با استفاده از تلفیق سیستم اطلاعات جغرافیـایی و روشهـای تصـمیمگیری چنـدمعیاره. مطالعات مدیریت ورزشی، 5(21)، 111-126.
- علیزاده، ع؛ و کابلی، ز. (1401). نقش ابعاد زیبایی شناختی در اماکن ورزشی بر جذب افراد به ورزش در شهروندان تاجیک. مطالعات روانشناسی ورزشی. 11 (39)، 155-172.
- فرجی، ر؛ بشیری، م؛ یاوری، ی؛ و خوشنویس، ف. (1395). ارزیابی ادراکات و انتظارات مشتریان از کیفیت خدمات اماکن ورزشی دانشگاه با استفاده از مدل سروکوال) مطالعة موردی: دانشگاه شهید مدنی آذربایجان(، پژوهش در ورزش تربیتی. 4(11)، 97-144.
- کریمی، ز؛ غلامیان، ج؛ و ساعتچیان، و. (1399). بازارسنجی مکان و گرایش به ورزش: تحلیلی بر نقش زیباییشناختی و گرایش به ورزش مشتریان. پژوهش در مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی. 10(۱۹)، ۵۷-۷۱.
- طاهری، آ. (1397). بررسی ارتباط میان کیفیت ارائۀ خدمات با وفاداری و رضایتمندی مشتریان اماکن ورزشی سرپوشیدۀ شهر مشهد. چهارمین همایش ملی علوم ورزشی و تربیت بدنی ایران، تهران: انجمن توسعه و ترویج علوم و فنون بنیادین.
- محمودی، ا؛ سجادی، ن؛ و گودرزی، م. (1394). ارتباط بین کیفیت خدمات و رضایتمندی با وفاداری مشتریان در باشگاههای ورزشی) بدنسازی و ایروبیک) شهر تهران. نشریۀ مدیریت ورزشی، 7(1)، 31-51.
- مسعودی، ح؛ مسعودی، م؛ و مسعودی، م. (1392). تأثیر ورزش بر زندگی علمی و اجتماعی افراد. چهارمین کنگرۀ پیشگامان پیشرفت، شیراز. مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، 121-136.
- مولایی، ح؛ و صفایی، ا. (1397). بررسی رابطۀ بین کیفیت خدمات با رضایتمندی و وفاداری مشتریان اماکن ورزشی شهر بیرجند، چهارمین همایش ملی علوم ورزشی و تربیت بدنی ایران، تهران، انجمن توسعه و ترویج علوم و فنون بنیادین
- ناصریان، ع؛ کردلو، ح؛ و اکبریزدی، ح. (1393). ارتباط رضایتمندی و کیفیت ارائه خدمات عوامل برگزاری با میزان رضایتمندی شرکتکنندگان در المپیاد ورزش دانشجویی. پژوهشهای کاربردی در مدیریت ورزشی، 2(4)، 103-114.
- هومن، ح. (1387). مدلسازی معادلات ساختاری با کاربرد نرمافزار لیزرل. تهران: انتشارات سمت.
- Avourdiadou, S., & Theodorakis, N.D. (2014). The development of loyalty among novice and experienced customers of sport and fitness centres. Sport Management Review. 17(4), 419–431.
- Bolarinwa, O. M. (2021). Influence of Sports Facilities and Equipment on Sports Participation among Secondary School Students in Ekiti State, Nigeria. IJO-International Journal of Educational Research, 4(05), 73-87.
- Choi, J. P. (2001). The influence of service quality on customer satisfaction and repurchase intentions at fitness clubs in South Korea. The University of New Mexico.
- Cronin, J.J., Brady, M. K., & Hult, G.T. (2000). Assessing the effects of quality, value, and customer satisfaction on consumer behavioral intentions in service environments. Journal of retailing. 76(2), 193–218.
- Duncan, M., Gary, H. (2002). The relationship among service quality, value, satisfaction, and future intentions of customers at an Australian sports and leisure center. Sport Management Review. 5(1), 25–43.
- García- Fernández, J., Gálvez-Ruiz, P., Fernández-Gavira, J., Vélez-Colon, L., Pitts, B., & Bernal-García, A. (2017). The effects of service convenience and perceived quality on perceived value, satisfaction and loyalty in low-cost fitness centers. Sport Management Review. 21(3), 250-261.
- García-Fernández, J., Gálvez-Ruíz, P., Pitts, B. G., Vélez-Colón, L., & Bernal-García, A. (2018). Consumer behaviour and sport services: an examination of fitness centre loyalty. International Journal of Sport Management and Marketing, 18(1-2), 8-23.
- Hak-Lee, J., Kim, D., Ko, Y.J., & Sagas, M. (2010). The influence of service quality on satisfaction and intention: A gender segmentation strategy. Sport Management Review. 14(1), 36-44.
- Lee, M.S., Chun, S.B., Park, C., Suh, K.B., & Lee, C.W. (2017). Perception of safety as a mediator in the relations among service quality, satisfaction, and behavioral intention at Korean beach sites. Journal of Coastal Research. 33(79), 16–20.
- Lee, Sh.Y. (2017). Service quality of sports centers and customer loyalty. Asia Pacific Journal of Marketing and Logistics. 29(4), 870-879.
- Liu, Y. C., & Chen, T. L. (2012). An Analysis of Service Quality, Customer Satisfaction and Customer Loyalty of Commercial Swim Clubs in Taiwan. Studies in the Humanities and Social Science, Hongguang, 15, 133-154
- Opoku, I. O., Anani, G. K., & Mahama, M. (2024). Situational analysis of college of education student motivation to participate in sporting activities in Ghana. European Journal of Physical Education and Sport Science, 10(5), 92-109.
- Parasuraman, A., Zeithaml, V.A., & Berry, L.L. (1985). A conceptual model of service quality and its implication for future research. Journal of Marketing. 49(4), 41-50.
- Robinson, L. (2006). Customer expectations of sport organizations. European Sport Management Quarterly, 6(1), 67-84.
- Sayyd, S. M., Zainuddin, Z. A., & Seraj, P. M. (2021). A scientific overview of the impact of COVID-19 pandemic on sports affairs: A systematic review. Physical education of students, 25(4), 221-229.
- Tan, M.X.G., & Pyun, D.Y. (2015). The effects of service quality of university sport facilities on students' affective and behavioral outcomes. Asian Journal of Physical Education and Sport Science. 4, 1-17.
- Theodorakis, N., Alexandris, K., Nikolaos, T., & Serafim, K. (2013). Predicting spectators’ behavioural intentions in professional football: The role of satisfaction and service quality. Sport Management Review. 16(1), 85–96.
- Yeh, C. C., Hua, K. T., & Huang, C. H. (2016). Service quality improving effects and recreational benefits for sports tourism-A case study. Tourism economics, 22(6), 1332-1337.
ارسال نظر در مورد این مقاله