نوع مقاله : مروری
نویسنده
استادیار جامعه شناسی، گروه جامعه شناسی، دانشگاه اراک، اراک، ایران
چکیده
مصرف فرهنگی فعالیتی اجتماعی و کرداری روزمره است و فرهنگ به واسطة همین کردارهایی که مصرف فرهنگی مینامیم تولید یا بارور میشود. مصرف فرهنگی سبک زندگی ما و شکل نیازها و تمایلاتمان را سامان میدهد و مواد لازم را برای تولید تخیلات و رؤیاهایمان فراهم میکند. علاوه بر این، نشان دهندة تفاوتها و تمایزات اجتماعی و نمایانگر تولیدات ثانویة ما در به کارگیری ابزارهای موجود است. در سالهای اخیر، با توجه به اهمیت مصرف فرهنگی در ایران، تحقیقات متعددی در این حوزه انجام شده است. با در نظر گرفتن فراوانی و تنوع تحقیقات انجامشده در زمینه مصرف فرهنگی، نیاز به انجام تحقیقات ترکیبی مثل فراتحلیل در این حوزه احساس میشود. اصلیترین سؤال پژوهش حاضر این است که مهمترین عوامل مؤثر بر مصرف فرهنگی در تحقیقات انجامشده در ایران کداماند؟ روش تحقیق پژوهش حاضر، فراتحلیل است. جامعه آماری تحقیق همه مقالات معتبر علمی هستند که در سالهای 1380 تا 1400 با موضوع مصرف فرهنگی منتشر شدند. درنهایت 44 تحقیق انتخاب شده و با نرمافزار جامع فراتحلیل (CMA2) تحلیل شدند. یافته های تحقیق نشان داد که متغیرهای پایگاه اقتصادی-اجتماعی، سرمایه فرهنگی و سن در مقایسه با سایر متغیرها تاثیر زیادی بر مصرف فرهنگی در ایران دارند. نتایج اندازه اثرات نشان میدهد که رابطه پایگاه اقتصادی-اجتماعی و مصرف فرهنگی، معادل 37/0 و در حد متوسط است. رابطه سرمایه فرهنگی و مصرف فرهنگی در تحقیقات مرور شده حدود 32/0 و در حد متوسط است. نتایج اثرات ترکیبی تصادفی نشان میدهد که رابطه سن و مصرف فرهنگی معادل 26/0- و در حد کم است.
کلیدواژهها
- اسماعیلی، ر.، و فهامی، ح. (1391). رابطه مصرف کالاهای فرهنگی و رفتارهای اجتماعی شهروندان در شهر اصفهان، مطالعات جامعهشناختی شهری، 5(1)، 121 –
- بوردیو، پ. (1389). مسائل جامعهشناسی (پ. ایزدی، مترجم). تهران: انتشارات نسل آفتاب.
- پایگاه خبری مهر، مصاحبه با سید عباس صالحی معاون فرهنگی وزارت ارشاد، کد خبر 3029680، در تاریخ 30 در 1394، دسترسی در اینترنت با آدرس
http://www.mehrnews.com/news/3029680
- حاجیزاده، ر.، رضوی، ا. (1394). مصرف کالاهای فرهنگی و عوامل مؤثر بر آن (مطالعه موردی: جوانان 18 الی 29 ساله شهرستان خوی)، مطالعات جامعهشناختی، 8(29)، 93-112.
- رشیدپور، ع. (1388). بررسی میزان مصرف کالاهای فرهنگی در بین دانش آموزان شاهد استان لرستان، مدیریت فرهنگی، 3(6)، 55 - 74.
- علیخواه، ف. (1386). پیامدهای سیاسی مصرفگرایی، فصلنامه تحقیقات فرهنگی، 1(1)، 231 - 256.
- غیاثوند، ا. (1390). سبک مصرف کتاب و وضعیت کتابخانههای عمومی در شهر تهران، تهران: نشر جامعه و فرهنگ.
- فاضلی، م. (۱۳۸۲). مصرف و سبک زندگی، قم: صبح صادق
- کاظمی، ع. (1388). پرسهزنی و زندگی روزمره ایرانی، تهران: انتشارات آشیان.
- کاظمیان، م.، و همتی، ز. (1394). جامعهشناسی مصرف سینما، بجنورد: انتشارات در قلم.
- کاظمی، ع. (1387). مطالعات فرهنگی، مصرف فرهنگی و زندگی روزمره در ایران. تهران: انتشارات جهاد دانشگاهی.
- مهتدی، م. (1388). پژوهشی درباره کتاب و کتابخوانی در ایران، ماهنامه نسیم، ویژهنامه نوروز 88، 1-5.
- مهدوی، م.، و تمیز، ر. (1387). کجرفتاری و اوقات فراغت (مطالعه موردی آسیبهای اجتماعی جوانان شهر تبریز)، پژوهشنامه علوم اجتماعی، 2(1)، 5-25.
- الیاسی، م.، پردهدار، ف.، ترشیزی، س.، خوشفر، غ.، و دنکو، م. (1390). بررسی عوامل مؤثر بر مصرف کالاهای فرهنگی در بین جوانان. جامعه پژوهی فرهنگی، 2(2)، 55-76.
- Borenstein, M., Hedges, L., Higgins, J., & Rothstein, H. (2009). Introduction to Meta-Analysis, UK: Wiley & Sons publication.
- Bourdieu, P. (1984). Distinction: A Social Critique of the Judgment of Taste. Cambridge: Harvard University Press.
- Coulangeon, P. (2015). Leisure and Cultural Consumption: The European Perspective, International Encyclopedia of the Social & Behavioral Sciences, 13(1), 837-845.
- Egger, M., Smith, D., & Altman, D. (2001). Systematic Reviews in Health Care- Meta-Analysis in cotext, London: BMJ Books
- Fisher, K., & Robinson, J. (2011). Daily life in 23 countries. Social Indicators Research, 101, 295–304.
- Ganzeboom, H. (1982). Explaining differential participation in high-cultural activities: a confrontation of information processing and status seeking theories, In Raub, W. (Ed.), Theoretical Models and Empirical Analyses: Contributions to the Explanation of Individual Actions and Collective Phenomena (pp. 186-205). E.S. – Publications, Utrecht: 1982.
- Katz-Gerro, T., & Sullivan, O. (2010). Voracious Cultural Consumption: The Intertwining of Gender and Social Status, Time and Society, 19(2), 193- 219.
- Li, S. (2010). The Effectiveness of Corrective Feedback in SLA: A Meta-Analysis, Language Learning, 60(2),309–365.
- Nakai, M. (2001). Sociology of Consumption, International Encyclopedia of the Social & Behavioral Sciences, 4(1), 757-764.
- Storey, J. (1999). Cultural Consumption and Everyday Life. UK: Oxford University press.
ارسال نظر در مورد این مقاله