نوع مقاله : پژوهشی
نویسندگان
1 دکتری جامعهشناسی مسائل اجتماعی ایران، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
2 استاد گروه علوم اجتماعی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
3 استاد و مدیر گروه سلامت خانواده، پژوهشکده علوم اعصاب، مرکز تحقیقات ضایعات مغزی و نخاعی (بصیر)، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
چکیده
تربیت و آموزش جنسی برای ارتقای دانش و تغییر نگرش افراد یک جامعه بهویژه نوجوانان و جوانان همواره تأیید شده و بر آن تأکید شده است. توانایی افراد در دستیابی به سلامت جنسی و مدیریت آن به عواملی همچون اطلاعات علمی و جامع دردسترس درمورد بدن و نحوه مدیریت صحیح آن، بلوغ، هویت جنسی و گرایش جنسی خود، اختلالات و انحرافات جنسی و همچنین به زندگی در بستری بستگی دارد که بر آموزش و سلامت جنسی تأکید میکند و آن را رواج میدهد. در این مقاله، یافته های حاصل از مطالعه روایت دختران از نیاز به آموزش جنسی جامع برای اصلاح فهم جنسی آنها و کاهش پیامدهای منفی منتج از کج فهمی های جنسی گزارش میشود. این پژوهش با روش نظریه زمینه ای و در رویکرد برساخت گرایانه اجرا شده است. مشارکت کنندگان در پژوهش، 30 دختر نوجوان 12 تا 18 ساله شهر اصفهان بودند. مشارکت کنندهها با روش نمونه گیری هدفمند متوالی با رعایت حداکثر تنوع شامل نمونه گیری گلوله برفی و نظری به پژوهش پیوستند و فرایند فهم جنسی در تجربۀ زیسته آنها با تکنیک مصاحبه های انباشتی و روایت گونه مطالعه شد. براساس یافته های پژوهش، روایت دختران را میتوان در سه مقوله اصلی محوریت آموزش جنسی جامع، برساخت پازل فهم جنسی و پیامدهای فهم نابهنگام و ناقص خلاصه کرد. نیاز به آموزش جنسی مفهوم مسلم فرضشده ای در بین نوجوانان است که نیازمند توجه ویژه در راستای بهبود دانش، مهارت و نگرش آنها در سن مناسب و کاهش پیامدهای منفی ناشی از نقصان فهم است.
کلیدواژهها
- ابوالقاسمی، ن.، مرقاتی خویی، ع.، و تقدیسی، م. ح. (1389). تبیین تربیت جنسی دانش آموزان ایرانی از دیدگاه مربیان بهداشت مدارس ابتدایی. مجلۀ دانشکده بهداشت و انستیتو تحقیقات بهداشتی، 8(2)، 39-27.
- الفتی، ف.، و علیقلی، س. (1387). سنجش نیازهای آموزشی دختران نوجوان پیرامون بهداشت باروری و تعیین راهبردهای مناسب برای تأمین آن در قزوین. مجله دانشگاه علوم پزشکی قزوین، 2، 82-76.
- بریمانی آبکسری، ز.، گنجی، ژ.، موسوی نسب، ن.، و خانی، ص. (1397). عوامل مؤثر بر آموزش سلامت جنسی کودکان: یک مطالعه مروری. مجله تعالی بالینی، 8(1)، 6-5.
- بشارت.، م. ع.، میرزایی ط.، غلامعلی لواسانی. م.، و نقی پور، م. (1396). نقش تعدیل کننده عواطف مثبت و منفی در رابطه بین دانش و نگرش جنسی با رضایت زناشویی. روانشناسی خانواده، 4(2)، 18-3.
- پورمرزی، د.، ریماز، ش.، مرقاتی خویی، ع.، رازی، م.، و شکوهی، م. (1392). بررسی مقایسه ای نیازهای آموزشی بهداشت جنسی و باروری جوانان در دو موقعیت قبل و بعد از ازدواج. تهران 1390، مجله علوم پزشکی رازی، 20(106)، 39-30.
- جوادیان، ر.، شمالی احمدآبادی، ا.، ترکاشوند مرادآبادی، م.، و عابدی، م. (1399). زمینه ها و پیامدهای ازدواج زودهنگام دختران 13 تا 16 ساله (شهرستان اردکان، یزد). مجله مطالعات اجتماعی ایران، 13(4)، 54-31.
- خانیپور، ح.، یغماییان، ه.، چیذری، ه.، و حسینی، س. (1400)، برنامههای تربیت جنسی کودکان و نوجوانان: مرور نظاممند. نشریه پژوهشهای تربیتی، 8(42)، 15-1.
- رادمهر، ی.، کاکوجویباری، ع. ا. (1399). رابطه باورهای جنسی و عملکرد جنسی با رضایت زناشویی. فصلنامه ایده های نوین روانشناسی. ۶(۱۰)، ۱۴-۱.
- زارع، م.، ملک افضلی، ح.، جندقی، ج.، رباب علامه، م.، کلاهدوز، م.، و اسدی، ع. (1384). تأثیر آموزش مسائل بهداشت بلوغ بر آگاهی، نگرش و عملکرد دختران 14-12 ساله. مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی گیلان، 14(56)، 26-18.
- فوکو، م. (1399). اراده به دانستن (ن. سرخوش، و ا. جهاندیده، مترجمان) (چاپ پانزدهم). تهران: نشر نی.
- کلانتری، س.، غنا، س.، ثناگو، ا.، و مهستی جویباری، ل. (1392). آموزش بلوغ و مسائل جنسی به دختران: تجارب مادران گرگانی. مدیریت ارتقای سلامت، 2(3)، 90-74.
- گلی، ف.، و محمدی احمدآبادی، ن. (1398). تأثیر آموزش تربیت جنسی بر آگاهی، نگرش، و عملکرد مادران در پاسخ به سؤالات دختران. فصلنامه سلامت روان کودک، 6(2)، 92-81.
- لطیف نژاد، ر.، جوادنوری، م.، حسن پور، م.، هزاوه یی، م. م.، و تقی پور، ع. (1391). ضرورت آموزش سلامت جنسی به دختران نوجوان در ایران: یک مطالعه کیفی. مجله زنان، مامایی و نازایی، 15(12)، 17-7.
- محمدی پویا، س.، ایمانزاده، ع.، محمدی پویا، ف.، و زارعی، ا. (1398). پدیدارشناختی موانع برنامه درسی تربیت جنسی در مقطع متوسطه. دوفصلنامه علمی -پژوهشی دین و ارتباطات، 26(1)، 334-303.
- مرقاتی خویی، ع.، ابوالقاسمی، ن.، و تقدیسیم. ح. (1392). سلامت جنسی کودکان: مطالعه کیفی تبیین دیدگاههای والدین. مجلۀ دانشکده بهداشت و انستیتو تحقیقات بهداشتی، 11(2)، 74-65.
- معماری، س.، خنیفر، ح.، مهران، گ.، یزدانی، ح.ر.، و فریدونی، س. (1398). واکاوی مفهوم سلامت جنسی دانش آموزان نوجوان از منظر صاحبنظران با تمرکز بر آموزش والدین: تحلیل محتوای کیفی. مجله تحقیقات کیفی در علوم سلامت، 8(3)، 259-247.
- مقیمی، ل. (1395). بیوه های خردسال، اصفهان زیبا، 4/8/1395، شماره 2775، بازیابی در 1397، 4، از
(http://www.isfahanziba.ir/content/%D8%A8%DB%8C%D9%88%D9%87-%D9%87%D8 %A7%DB%8C-%D8%AE%D8%B1%D8%AF%D8%B3%D8%A7%D9%8 4%8C%D8% AF-%D8%B4%D8%AF.html).
- میرزایی نجمآبادی، خ.، بابازاده، ر.، شریعتی، م.، و موسوی، ع. (1393). دختران نوجوان ایرانی و اطلاعات و خدمات بهداشت باروری و جنسی: یک مطالعه کیفی. مجلۀ زنان، مامایی و نازایی، 17(92)، 18-9.
- نوری سیستانی، م.، و مرقاتی خویی، ع. (1388). تأثیر شیوه آموزشی مبتنی بر گروه همسالان بر عملکرد جسمی بهداشت بلوغ دختران. مجله علمی پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی اراک، 12(4)، 135-129.
- نوری سیستانی، م.، مرقاتی خویی، ع.، و تقدیسی، م. ح. (1387). مقایسه بین دیدگاه های مادران، دختران و معلمین در تعیین اولویت های سلامت بلوغ دختران مقطع راهنمایی مدارس منطقه 6 شهر تهران. مجله دانشکده بهداشت و انستیتو تحقیقات بهداشتی، 6(2)، 22-13.
- ویکس، ج. (1392). سکسوالیته (ح. پرنیان، مترجم). بازیابی از (https://tavaana.org/sites/default/files/Sexuality-Jeffrey-Weeks-Parnian-1392_0.pdf).
- Beres, M. A. (2014). Points of convergence, introducing sexual scripting theory to discourse approaches to the study of sexuality. Sexuality & Culture, (18), 76–88.
- Charmaz, K. (2014). Constructing Grounded Theory (2nd edition). Los Angeles, London, Dew Delhi, Singapor, Washington DC: Sage publications.
- Gagnon, J. H. (2004). An interpretation of desire, essays in the study of sexuality. Chicago, I. L, The University of Chicago Press,
- Goldman, R., & Goldman, J. (1982). Children's sexual thinking: A comparative study of children aged 5 to 15'years in AustraAa, North' America, Britain and Sweden. London: Routledge & Kegan Paul Publication.
- Greenberg, B., Bruess, S., & Oswalt, B. (2017). Exploring the dimensions of human sexuality (6th edition). Burlington, MA. Joned & Bartlett learning Publication.
- Heras, A. (1993). The construction of understanding in a sixth-grade bilingual classroom. Linguistics and Education, 5(3–4), 275-299.
- Kimmel, M. (2007). The Sexual self, the construction of sexual scripts. Nashville, TN: Vanderbilt University Press.
- Khonesavanh, I., Le Thi, H. H., Le Thi, K. A., & Vanphanom, S. (2020). Knowledge of safe sex and sexually transmitted infections among high school students, Vientiane Prefecture, Lao PDR. Global Health Action, 13(2), 64-73.
- Livingstone, S. (2012). Children, internet, pornography—an explosive mix of words. EU Kids Online Network.
- Laumann, E. O., Gagnon J. H., Michael, R. T., & Michaels, S. (1994). The Social Organization of Sexuality. Chicago, IL. University of Chicago Press.
- Mishra, R. (2020). Perception of sexual education amongst teenagers: A social learning. CLIO an Interdisciplinary Journal (UGC Care Journal), 6(9), 235-256.
- Plummer, K. (2016). Memoriam: John H Gagnon (1931–2016). Sexualities, 19 (5–6), 608–614.
- Sevilla, T. M., Sanabria, J. P., Orcasita, L. T., & Palma, D. M. (2016): Consistencies and discrepancies in communication between parents and teenage children about sexuality. Paidéia, 26(64), 39-147.
- Unis, B. D., & Sällström, C. (2020). Adolescents’ conceptions of learning and education about sex and relationships. American Journal of Sexuality Education, 15(1), 25-52.
- United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization (UNESCO). (2009). International technical guidance on sexuality education, an evidence-informed approach. Retrieved from https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000260770
- Ussher, J. M., Perz, J., Metusela, C., Hawkey, A. J., Morrow, M., Narchal, R., & Estoesta, J. (2017). Negotiating discourses of shame, secrecy, and silence: Migrant and refugee women’s experiences of sexual embodiment. Archives of Sexual Behavior, 46(7), 1901-1921.
- Widman, ,Evans, R., Javidi, H., & Choukas-Bradley, S. (2019). Assessment of parent-based interventions for adolescent sexual health: A systematic review and meta-analysis. JAMA Pediatrics, 173(9), 866-877.
ارسال نظر در مورد این مقاله