نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشیار گروه علوم سیاسی، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
2 استادیار گروه معارف اسلامی (دکترای جامعه شناسی سیاسی)، دانشکده الهیات و معارف اسلامی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
چکیده
به عقیده برخی از محققان، مدرنیته عصر جدیدی را ایجاد کرده است که به عصر ارتباطات مشهور است و براساس آن گسترش و تسریع تبادل اطلاعات از طریق رسانههای جدید باعث شده است تا افراد در سراسر جهان با افکار جدیدی آشنا شوند و حتی برخی اوقات هویت و افکار سنتی انسانها که سابقه ای چندهزارساله دارد، تضعیف شود و عقاید جدیدی در جامعه ترویج یابد. در این راستا، هدف این پژوهش آزمون تأثیرات مستقیم و غیرمستقیم رسانههای اجتماعی بر تمایل زنان به برابری جنسیتی است. جامعه آماری این پژوهش زنان بیشتر از 18 سال ایرانی و با استفاده از یک نمونه 733 نفری است که توسط مرکز پیمایش ارزشهای جهانی (WVS) در سال 2020 (موج هفتم) جمعآوری شده است. یافته های این پژوهش نشان میدهد، اول اینکه رسانه های اجتماعی بهطور مستقیم بر تمایل زنان ایرانی به برابری جنسیتی تأثیر معنادار و مثبت دارد و باعث افزایش چنین گرایشهایی در زنان میشود. دوم اینکه رسانههای اجتماعی بهطور غیرمستقیم و از طریق سه متغیر میانجی بی اعتنایی، بی اعتقادی و حق انتخاب نیز بر تمایل به برابری جنسیتی تأثیر مثبت و معنادار دارد.
کلیدواژهها
- آرمن، س. ع.، فرازمند، ح.، و دانش، ح (1394). بررسی اثر فناوری اطلاعات و ارتباطات بر شاخص نابرابری جنسیتی. اقتصاد مقداری (بررسیهای اقتصادی)، 2(45)، 87-104.
- حیایی، پ.، و مبارک بخشایش، م. (1394). تحلیل رابطه استفاده از شبکه اجتماعی فیسبوک با هویت جنسیتی در بین دانشجویان دانشگاه تبریز. مطالعات جامعه شناسی، 8(27)، 41-62.
- بالاخانی، ق.، وملکی، ا. (1396)، بررسی ظهور فردگرایی در عرصه خانواده (مطالعه موردی شهروندان تهرانی). فصلنامه شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده، 7(20)، 34-77.
- بهشتی، س. ص.، حیدری، آ.، و مدبرنژاد، ع. (1400). مدلسازی تأثیر رسانهها بر انتظارات نقش جنسیتی (موردمطالعه: افراد 15 سال به بالای شهر یاسوج). پژوهشهای راهبردی مسائل اجتماعی ایران، 10(2)، 73-98.
- پزشکی، م. (1387). صورتبندی مطالعات زنان در جهان اسلام. تهران: نشر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی.
- جوادی آملی، ع. (1371). زن در آینه جمال و جلال الهی. تهران: مرکز نشر فرهنگی رجا.
- فضلاالله، س. م. ح. (1383). دنیای زن. قم: نشر سهروردی.
- کاستلز، م. (1380). عصر اطلاعات، اقتصاد، جامعه و فرهنگ (ا. علیقلیان، و ا. خاکباز، مترجمان). تهران: طرح نو.
- کاستلز، م. (1393) شبکههای خشم و امید جنبشهای اجتماعی در عصر اینترنت (م. قلیپور، مترجم). تهران: نشر مرکز.
- کنعانی، م. ا.، حمیدیفر، م.، و قربانی، ا. (1396). بررسی تأثیر رسانههای اجتماعی بر هویت جنسیتی مادران و دختران: مطالعهای در شهر رشت. توسعه اجتماعی، 11(3)، 97-128.
- محبی، ع.، و کیا، ع. ا. (1399). شبکههای اجتماعی و تغییرات فرهنگی بین دانشجویان دانشگاههای تهران: بر پایه ارزشهای مادی و فرامادی اینگلهارت. مطالعات فرهنگ-ارتباطات، 51(21)، 63-90.
- مطهری، م. (1382). نظام حقوق زن در اسلام (چاپ سی و چهارم). قم: انتشارات صدرا.
- مککی، ر.(1382). داستان، ساختار، سبک و اصول فیلمنامه نویسی (م. گذرآبادی، مترجم). تهران: هرمیس.
- نیازی، م.، و شفاییمقدم، ا. (1391). رابطه مصرف رسانهای و نگرش به طرحواره جنسیتی زنان. مطالعات فرهنگی و ارتباطات، 26(8)، 201-228.
- نیکخواه قمصری، ن.، و منصوریان راوندی، ف. (1393). تا ملی بر رابطه فضای مجازی و هویت جنسیتی (مطالعۀ موردی: کاربران اینترنت در شهر کاشان. مطالعات رسانهای، 9(27)، 107-120.
- Carr, C. T., & Hayes, R. A. (2015). Social media: Defining, developing, and divining. Atlantic Journal of Communication, 23(1), 46-65.
- Castells, M. (2011). The rise of the network society: The information age: Economy, society, and culture. Oxford: Wiley-Blackwell.
- Friedman, E. J. (2005). The reality of virtual reality: The internet and gender equality advocacy in Latin America. Latin American Politics and Society, 47(3), 1-34.
- Gibson, J. L. (1997). Mass opposition to the soviet putsch of August 1991: Collective action, rational choice, and democratic values. American Political Science Review, 3(91), 671–684.
- Inglehart, R., & Welzel, Ch. (2003). Political culture and democracy: Analyzing the cross-level linkages. Comparative Politics, (36), 61–79.
- Inglehart, R., & Baker, W. E. (2000). Modernization, cultural change, and the persistence of traditional values. American Sociological Review, 65(1), 19-51.
- Inglehart, R., & Norris, P. (2003). The true clash of civilizations. Foreign Policy, (135), 62-70.
- Irving, C. J., & English, L. M. (2011). Community in cyberspace: Gender, social movement learning, and the internet. Adult education quarterly, 61(3), 262-278.
- Koo, G. Y. (2016). To be myself and have my stealthy freedom: The Iranian women’s engagement with social media. Revista De Estudios Internacionales Mediterráneos, (21), 141-157
- Lussier, D. N., & Fish, M. S. (2016). Men, Muslims, and attitudes toward gender inequality. Politics and Religion, 9(1), 29-60.
- Maryani, E., Janitra, P. A., & Rahmawan, D. (2018). “Aliansi Laki-Laki Baru”: The role of social media in promoting Gender Equality in Indonesia. Salasika, 1(2), 107-122.
- Miller, D., Sinanan, J., Wang, X., McDonald, T., Haynes, N., Costa, E., ..., & Nicolescu, R. (2016). How the world changed social media. London: UCL Press.
- Mohajan, H. K. (2022). Four waves of feminism: A blessing for global humanity. Studies in Social Science & Humanities, 1(2), 1-8.
- Norris, P., & Inglehart, R (2019). Cultural backlash. New York: Cambridge University Press.
- Parahita, G. D. (2019). The rise of Indonesian feminist activism on social media. Jurnal Komunikasi Ikatan Sarjana Komunikasi Indonesia, 2(4), 104-115.
- Preacher, K. J., & Hayes, A. F. (2008). Asymptotic and resampling strategies for assessing and comparing indirect effects in multiple mediator models. Behavior Research Methods, 3(40), 879-891.
- Rizzo, H., Meyer, K., & Ali, Y. (2002). Women's political rights: Islam, status and networks in Kuwait. Sociology, 3(36), 639-662.
ارسال نظر در مورد این مقاله