نوع مقاله : پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناسی ارشد روان‌شناسی تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد مبارکه، اصفهان، ایران

2 استادیار و عضو هیئت‌علمی گروه مدیریت فرهنگی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان(خوراسگان)، اصفهان، ایران

3 استادیار و عضو هیئت‌علمی گروه روان‌شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد مبارکه، اصفهان، ایران

چکیده

با توجه به اقبال روزافزون از شبکه‌های اجتماعی از سوی نوجوانان و رشد فزاینده تنوع فرهنگی و به‌تبع آن توسعه همدلی قومی و فرهنگی در سپهر سایبر، چالش‌های رفتاری مثل قلدری می‎­تواند در این فضا نیز توسعه یابد. اینکه تا چه اندازه قلدری تابعی از صفات شخصیتی است یا تحت‌تأثیر  فضای همدلانه قرار می‌گیرد، محل تأمل است؛ بر این اساس، پژوهش حاضر به بررسی تأثیر همدلی قومی فرهنگی بر قلدری سایبری با نقش تعدیل­گر ویژگی‌های شخصیتی در بین نوجوانان پرداخته است. روش پژوهش حاضر همبستگی است. همه دانش‌آموزان دختر متوسطه دوم اصفهان در سال تحصیلی 1400-1399 جامعه آماری این پژوهش را تشکیل دادند که380 نفر از طریق فرمول جامعه نامعلوم کوکران و نمونه‌گیری دردسترس انتخاب شدند. اطلاعات از طریق پرسشنامه استاندارد همدلی قومی فرهنگی وانگ و همکاران (2003)، پرسشنامه قلدری سایبری مینه‌سینی، نوسنتینی و کالوسی (2011) و پرسشنامه فرم کوتاه صفات پنج‌گانه شخصیتی (NEO) مک‌کری و کاستا (1985) گردآوری شد. اعتبار داده‌ها از طریق روایی صوری و محتوایی و ضریب آلفا برآورد و تجزیه تحلیل در سطح استنباطی با استفاده از مدل معادلات ساختاری از طریق نرم‌افزار AMOS انجام شد. نتایج تحلیل ها نشان داد که همدلی قومی فرهنگی قلدری سایبری را کاهش می‌دهد. روان‌نژندی و برون‌گرایی باعث افزایش قلدری سایبری می‌شوند؛ درحالی‌که سایر ویژگی‌ها همچون انعطاف‌پذیری، باوجدان بودن و دلپذیر بودن همچنان تأثیر منفی دارند. به‌طورکلی، همدلی قومی-فرهنگی تأثیر بیشتری بر کاهش قلدری دارد، اما این تأثیر با نقش تعدیل‌کننده صفات شخصیتی کمتر می‌شود.

کلیدواژه‌ها

  1. رحمتی، ص.، و سیفی، ر. (1400). شیوع‌شناسی و بررسی عوامل خطرساز و حفاظت‌کننده مزاحمت سایبری با رویکرد تحولی: یک مطالعه مروری روایتی. رویش روان‌شناسی، ۱۰(۱۱)، 25-38.
  2. سیدزاده ثانی، س. م.، و فرهادی الاشتی، ز. (1398). جبران خسارت تخریب میراث فرهنگی در دیوان کیفری بین‌المللی با نگاهی به پرونده المهدی. مطالعات حقوق کیفری و جرم‌شناسی، 49(1)، 132-111.

 

  1. Barlińska, J., Szuster, A., & Winiewski, M. (2015). The role of short-and long-term cognitive empathy activation in preventing cyberbystander reinforcing cyberbullying behavior. Cyberpsychology, Behavior, and Social Networking, 18(4), 241-244.
  2. Bastiaensens, S., Vandebosch, H., Poels, K., Van Cleemput, K., De Smet, A., & De Bourdeaudhuij, I. (2014). Cyberbullying on social network sites. An experimental study into bystanders’ behavioural intentions to help the victim or reinforce the bully. Computers in Human Behavior,31, 259–271.
  3. Calmaestra, J., Rodríguez-Hidalgo, A. J., Mero-Delgado, O., & Solera, E. (2020). Cyberbullying in Adolescents from Ecuador and Spain: Prevalence and Differences in Gender, School Year and Ethnic-Cultural Background. Sustainability, 12(11), 4597.
  4. Casas, J. A., Del Rey, R., & Ortega-Ruiz, R. (2013). Bullying and cyberbullying: Convergent and divergent predictor variables. Computers in Human Behavior, 29(3), 580-587.
  5. Celik, S., Atak, H., & Erguzen, A. (2012). The effect of personality on cyberbullying among university students in Turkey. Eurasian Journal of Educational Research, 49, 129-150.
  6. Chiu, Y. C., Pan, Y. C., & Lin, Y. H. (2018). Chinese adaptation of the Ten-Item Internet Gaming Disorder Test and prevalence estimate of Internet gaming disorder among adolescents in Taiwan. Journal of Behavioral Addictions, 7(3), 719-726.
  7. Cook, C. R., Williams, K. R., Guerra, N. G., & Kim, T. E. (2010). Variability in the prevalence of bullying and victimization: A cross-national and methodological analysis. In in Handbook of Bullying in Schools: An International Perspective, eds S. Jimerson, S. M. Swearer, and D. L. Espelage (London: Routledge), 347–362.
  8. Crowley, D., & Heyer, P. (2015). Communication in history: Technology, culture, society. Routledge.
  9. Davis, W. L. (2020). Is There a Relationship Between the Number of Female Students Who Were Cyberbullied and the Number of Female Students Who Seriously Considered Attempting Suicide? Lincoln Memorial University Journal of Social Sciences, 1(1), 2-10.
  10. DeSmet, A., Bastiaensens, S., Van Cleemput, K., & Poels, K. (2016). Deciding whether to look after them, to like it, or leave it: a multidimensional analysis of predictors of positive and negative bystander behavior in cyberbullying among adolescents. Computers in Human Behavior, 57, 398–415.
  11. Eisenberg, N., & Miller, P. A. (1987). Empathy and prosocial behaviour. Psychological Bulletin Journal, 101, 91–119.
  12. Handono, S. G., Laeheem, K., & Sittichai, R. (2019). Factors related with cyberbullying among the youth of Jakarta, Indonesia. Children and Youth Services Review, 99, 235-239.
  13. Heiman, T., & Olenik-Shemesh, D. (2016). Computer-based communication and cyberbullying involvement in the sample of Arab teenagers. Education and Information Technologies, 21(5), 1183-1196.
  14. Hinduja, S., & Patchin, J. W. (2013). Social influences on cyberbullying behaviors among middle and high school students. Journal of Youth and Adolescence, 42, 711–722.
  15. Hoffman, L. M. (2008). Empathy and prosocial behavior. In J. M. Lewis, L. Haviland-Jones, & M. Feldman Barrett (Eds.), Handbook of emotions (pp. 440–454). New York, NY: The Guilford Press.
  16. Hoffman, M. L. (2000). Empathy and Moral Development. Implication for Caring and Justice.Cambridge: Cambridge University Press.
  17. Jordan, M., Amir, D., & Bloom, P. (2016). Are empathy and concern psychologically distinct? Emotion, 16, 1107–1116.
  18. Kowalski, R. M., Giumetti, G. W., Schroeder, A. N., & Lattanner, M. R. (2014). Bullying in the digital age: A critical review and meta-analysis of cyberbullying research among youth. Psychological Bulletin, 140(4), 1073.
  19. Kowalski, R. M., Limber, S. P., & McCord, A. (2019). A developmental approach to cyberbullying: Prevalence and protective factors. Aggression and Violent Behavior, 45, 20-32.
  20. Li, Q. (2006). Cyberbullying in schools: A research of gender differences. School Psychology International, 27(2), 157-170.‏
  21. Longobardi, C., Iotti, N. O., Jungert, T., & Settanni, M. (2018). Student-teacher relationships and bullying: The role of student status. Journal of Adolescence, 63, 1–10.
  22. Machackova, H., & Pfetsch, J. (2016). Bystanders’ responses to offline bullying and cyberbullying: The role of empathy and normative beliefs about aggression. Scandinavian Journal of Psychology57(2), 169-176.
  23. Marin-Lopez, I., Zych, I., Ortega-Ruiz, R., Monks, C. P., & Llorent, V. J. (2020). Empathy online and moral disengagement through technology as longitudinal predictors of cyberbullying victimization and perpetration. Children and Youth Services Review,116, 105-144.
  24. Martínez, J., Rodríguez-Hidalgo, A. J., & Zych, I. (2020). Bullying and cyberbullying in adolescents from disadvantaged areas: Validation of questionnaires, prevalence rates, and relationship to self-esteem, empathy and social skills. International Journal of Environmental Research and Public Health, 17(17), 6199.
  25. Nusantara, B. A. Sugiharto, D. Y. P. & Mulawarman, M. (2020). The effects of empathy on cyberbullying mediated by moral disengagement on cyberbullying mediated by moral disengagement. Jurnal Bimbingan Konseling9(2), 116-122.
  26. Nusantara, B. A., Sugiharto, D. Y. P., & Mulawarman, M. (2020). The effects of empathy on cyberbullying mediated by moral disengagement on cyberbullying mediated by moral disengagement. Jurnal Bimbingan Konseling, 9(2), 116-122.
  27. Patton, D. U., Woolley, M. E., & Hong, J. S. (2012). Exposure to violence, student fear, and low academic achievement: African American males in the critical transition to high school. Children and Youth Services Review, 34(2), 388-395.
  28. Peleg-Oren, N., Cardenas, G. A., Comerford, M., & Galea, S. (2012). An association between bullying behaviors and alcohol use among middle school students. The Journal of Early Adolescence, 32(6), 761–775.
  29. Pfetsch, J. (2016). Who is who in cyberbullying? Conceptual and empirical perspectives on bystanders in cyberbullying, In F. Wright (Ed.), a social-ecological approach to cyberbullying (pp. 121-150). Hauppauge, NY: Nova Publishing.
  30. Radoll, P. (2012). Cyber-safety and indigenous youth. Indigenous Law Bulletin, 8(12), 11–14.
  31. Rodríguez-Hidalgo, A. J., Solera, E., & Calmaestra, J. (2018). Psychological predictors of cyberbullying according to ethnic-cultural origin in adolescents: A national study in Spain. Journal of Cross-Cultural Psychology, 49(10), 1506-1522.
  32. Safaria, T., & Suyono, H. (2018) the role of parent-child relationship, school climate, happiness, and empathy to predict cyberbullying behavior. International Journal of Evaluation and Research in Education. 9(3), 548.
  33. Santre, S. (2022). Cyberbullying in adolescents: a literature review. International Journal of Adolescent Medicine and Health, doi: 1515/ijamh-2021-0133
  34. Steffgen, G., König, A., Pfetsch, J., & Melzer, A. (2011). Are cyberbullies less empathic? Adolescents' cyberbullying behavior and empathic responsiveness. Cyberpsychology, Behavior, and Social Networking, 14(11), 643-648.
  35. Strohmeier, D., & Gradinger, P. (2022). Cyberbullying and cyber victimization as online risks for children and adolescents. European Psychologist, 27(2), 141–150.
  36. Szuster, A. (2016). Crucial dimensions of human altruism. Affective vs. conceptual factors leading to helping or reinforcing others. Frontiers in Psychology,7, 519-520.
  37. Tokunaga, R. S. (2010). Following you home from school: A critical review and synthesis of research on cyberbullying victimization. Computers in Human Behavior, 26(3), 277-287.
  38. Udris, R. (2015). Cyberbullying in Japan: An exploratory study. International Journal of Cyber Society and Education, 8(2), 59-80.
  39. Wong-Lo, M., Bullock, L. M., & Gable, R. A. (2011). Cyber bullying: Practices to face digital aggression. Emotional and Behavioural Difficulties, 16(3), 317-325.
  40. Wong-Lo, M., Bullock, L. M., & Gable, R. A. (2011). Cyber bullying: Practices to face digital aggression. Emotional and Behavioural Difficulties, 16(3), 317-325.
  41. Wright, M. F., Wachs, S., & Harper, B. D. (2018). The moderation of empathy in the longitudinal association between witnessing cyberbullying, depression, and anxiety. Journal of Psychosocial Research on Cyberspace, 12(4), 4-6.
  42. Zych, I., Baldry, A. C., Farrington, D. P., & Llorent, V. J. (2019). Are children involved in cyberbullying low on empathy? A systematic review and meta-analysis of research on empathy versus different cyberbullying roles. Aggression and Violent Behavior, 45, 83-97.
CAPTCHA Image