نوع مقاله : پژوهشی
نویسندگان
1 استادیار جامعهشناسی، مؤسسۀ آموزش عالی آرمان رضوی، مشهد، ایران
2 استاد جامعهشناسی، دانشگاه یاسوج، یاسوج، ایران
3 دانشیار جامعهشناسی، دانشگاه یاسوج، یاسوج، ایران
چکیده
افزایش بی سابقه نرخ بیکاری در بین فارغالتحصیلان دانشگاهی از یک سو و توانایی نداشتن دولت در استخدام آنها از سوی دیگر، بیانگر این است که کارآفرینی باید به گونه ای جدیتر مدنظر قرار گیرد؛ بر این اساس، هدف اصلی این پژوهش، بررسی تأثیر روحیه کارآفرینی بر بهرهبرداری از فرصت های کارآفرینانه شناسایی شده در علوم اجتماعی بود. پژوهش حاضر به روش تلفیقی انجام شده است که طی آن در فرایند پژوهش کیفی با استفاده از مصاحبه های عمیق با اساتید و کارشناسان علوم اجتماعی، فهرستی از فرصتهای کارآفرینانه شناسایی و تنظیم شد و پس از آن، فرایند کمّی در قالب روش پیمایشی آغاز شد. جامعه آماری پژوهش، دانشجویان دوره دکتری جامعهشناسی در سراسر کشور بودند و 121 نفر از آنان به صورت تصادفی انتخاب شدند. ابزار تحقیق ترکیبی از مقیاسه ای استاندارد و پرسشنامه محقق ساخته بود که با استفاده از اعتبار سازه، تعیین اعتبار و با استفاده از همسانی درونی به روش آلفا کرونباخ تعیین پایایی شدند. یافتههای پژوهش نشان میدهد، روحیه کارآفرینی با ضریب 0.30 و ابعاد مختلف آن، بر بهرهبرداری از فرصتهای کارآفرینانه تأثیر معنادار و مثبت دارد. نتیجه اینکه، با شناسایی فرصتهای کار و کارآفرینی در رشتههای دانشگاهی و تقویت روحیه کارآفرینی دانشجویان به عنوان یکی از عوامل مؤثر بر بهرهبرداری از فرصتها، میتوان انگیزه و شرایط لازم برای کسب شغل دانشجویان را فراهم آورد.
کلیدواژهها
- احمدپور داریانی، م.، و نصیری، م. ک. (1390). تئوریهای کارآفرینی (نظامهای اقتصادی و کارآفرینی). تهران: اخلاص.
- بختیاری، ص. (1385). تحلیلی از وضعیت اشتغال و بیکاری فارغالتحصیلان نظام آموزش عالی. اولین همایش اشتغال و نظام آموزش عالی کشور، تهران، دانشگاه تربیت مدرس.
- پاردیا، ر.، و ملکی، ب. (1385). جایگاه کشورهای جهان سوم در انتشار تولیدات علمی جهان (مطالعه موردی: کشور جمهوری اسلامی ایران). کنگره ملی علوم انسانی: وضعیت امروز چشمانداز فردا، تهران.
- سعیدیکیا، م. (1390). اصول و مبانی کارآفرینی (چاپ پنجم). تهران: انتشارات کیا.
- صارمی، م.، و علیزاده ثانی، م.ک. (1388). بررسی عوامل تأثیرگذار بر فرایند شناسایی فرصتهای کارآفرینی بین کارآفرینان برتر منتخب. توسعه کارآفرینی، 1(3)، 122- 103.
- فلیک، ا. (1387). درآمدی بر تحقیق کیفی (ه. جلیلی، مترجم). تهران: نشر نی.
- کردنائیج، ا.، زالی، م. ر.، هومن، ح. ع.، و شمس، ش. (1386). ابزار سنجش ویژگیهای شخصیتی کارآفرینان ایرانی (چاپ اول). تهران: انتشارات دانشگاه تربیت مدرس.
- گاندری، ل.، و کیکول، ج.آ. (1388). مدیریت استراتژیک کارآفرینی (م. اعرابی، و ک. نجفی پاشاکی، مترجمان). تهران: محکامه.
- گزارش هفتمین برنامه پژوهشی ارزیابی شاخصهای کارآفرینی در ایران براساس مدل دیدهبان جهانی کارآفرینی. (1393). نتایج برنامه 2014 GEM. مؤسسه کار و تأمین اجتماعی، دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران.
- محسنی، ه. س.، و شفیعزاده، ح. (1391). بررسی ویژگیهای شخصیتی کارآفرینانه دانشجویان دانشگاههای دولتی شهر تهران. فصلنامه راهبردی اجتماعی و فرهنگی، 1(4)، 165- 133.
- محمدی، م.، و عسگری، غ. ر. (1390). «تأثیر شخصیت کارآفرینانه بر موفقیت کارآفرینانه در کسب و کارهای کوچک و متوسط. توسعه کارآفرینی، 4(13)، 148- 129.
- میرعرب رضی، ر.، و و رضایی، س. (1385). آموزش و پژوهش کارآفرینی، راهکاری برای ارتقاء رشتههای علوم انسانی. کنگره ملی علوم انسانی، تهران.
- میرواحدی، س.س.، طغرایی، م. ت.، و سنجریان، ز. (1396). بررسی عوامل مؤثر بر تشخیص فرصتهای کارآفرینانه. نشریه کارآفرینی در کشاورزی، 4(1)، 53- 74.
- هوشمندان مقدمفرد، ز.، رضوانفر، ا.، موحد محمدی، ح.، و شمس، ع. (1390). سنجش میزان روحیه کارآفرینی هنرجویان هنرستانهای کشاورزی استان زنجان. مجله علوم ترویج و آموزش کشاورزی ایران، 7(2)، 114- 105.
- Achintya, K. S., & Com, B. (2010). Entrepreneurship: concept and definition. Retrieved from http://assamagribusiness.nic.in
- Ahlin, B., Drnovšek, M., & Hisrich, R. D. (2013). Entrepreneurs´ creativity and fi rm innovation: the moderating role of entrepreneurial self-effi cacy. Small Bus Econ, 43(1), 101-117.
- Almeida, P. I. L., Ahmetoglu, G., & Chamorro-Premuzic, T. (2014). Who wants to be an entrepreneur? The relationship between vocational interests and individual differences in entrepreneurship. Journal of Career Assessment, 22(1), 102-112.
- Alvarez, S. A., & Barney, J. B. (2007). Discovery and creation: Alternative theories of entrepreneurial action. Strategic Entrepreneurship Journal, 1(2), 11-26.
- Bardi, A., & Schwartz, H. (2003). Values and behavior: Strength and structure of relations. Personality and Social Psychology Bulletin, 29(10), 1207-1220.
- Bygrave, W. D., & Zacharakis, A. (2007). Entrepreneurship. The Business Planning Process.
- Caliendo, M., Fossen, F., & Kritikos, A. (2011). Personality characteristics and the decision to become and stay self-employed. SOEP papers on multidisciplinary panel data research at DIW Berlin. Retrieved from http://www.diw.de/soeppapers
- Cassar, G. (2014). Industry and startup experience on entrepreneur forecast performance in new firms. Journal of Business Venturing, 29(1), 137-151.
- Ceptureanu, S. L., Ceptureanu, E. G., Cristescu, M. P., & Dhesi, G. (2020). Analysis of social media impact on opportunity recognition. a social networks and entrepreneurial alertness mixed approach. Entropy, 22(3), 343.
- Chiles, T. H., Bluedorn, A. C., & Gupta, V. K. (2007). Beyond creative destruction and entrepreneurial discovery: A radical Austrian approach to entrepreneurship. Organization Studies, 28(4), 467-493.
- Costa, P. T., & McCrae, R. R. (1992). Four ways five factors are basic. Personality and Individual Differences, (13), 653-665.
- De Jong, P. J., & Marsili, O. (2010). Schumpeter versus Kirzner: An empirical investigation of opportunity types. EIM Business and Policy Research and RSM Erasmus University. Reference number: H201004.
- Dearkins, D., & Freel, M. E. (2002). Entrepreneurship and small firms (3rd) London: Mc Graw-Hill.
- Dekins, T. W., & Foil. N. M. (2003). Entrepreneurship and New Venture formation. Prentice Hall International.
- Drucker, P. F. (1999). Knowledge worker productivity: The biggest challeng. California Management Review, 41(2), 79-94.
- Edelman, L., & Yli‐Renko, H. (2010). The impact of environment and entrepreneurial perceptions on venture‐creation efforts: Bridging the discovery and creation views of entrepreneurship. Entrepreneurship Theory and Practice, 34(5), 833-856.
- Edward P. L. (2010). Entrepreneurship Hoover Enstitution and Graduate school of Business. Stanford: Stanford University.
- Eggers, F., Kraus, S., Hughes, M., Laraway, E., & Snycerski, S. (2013). Implications of customer and entrepreneurial orientations for SME growth. Management Decision, 51(3), 524-546.
- Eysenck, H. J., & Eysenck, S. B. G. (1996). Manual of the Eysenck Personality Scales (EPS Adult). London: Hooder & Stoughton Educational.
- Fairlie, R. W., & Holleran, W. (2012). Entrepreneurship training, risk aversion and other personality traits: Evidence from a random experiment. Journal of Economic Psychology, (33), 366-378.
- Frese, M., & Gielnik, M. M. (2014). The psychology of entrepreneurship. Annual Review of Organizational Psychology and Organizational Behavior, (1), 413-438.
- Fry, F. (1993). Entrepreneurship: A planning approach. New York: Prentice Hall.
- Gaglio, C. M., & Katz, J. A. (2001). The psychological basis of opportunity identification: Entrepreneurial alertness. Journal of Small Business Economics, 16(2), 95-111.
- Gibb, A. (2012). Exploring the synergistic potential in entrepreneurial university development: Towards the building of a strategic framework. Annals of Innovation & Entrepreneurship, (3), 1-21.
- GEM Global Report (2016/2017). Global entrepreneurship monitor. Retrieved from https://www.gemconsortium.org/report/gem-2016-2017-global-report
- Gurel, E., Alting, L., & Daniele, R. (2010). Tourism students entrepreneural intentions. Annals of Tourism Research, 37(3), 646-69.
- Hawdon, J., & Mobley, C. (2001). Applied sociology: What skills are important? Social insight: Knowledge at Work, 6(1), 12–20.
- Hisrich, R. D., Peters, M. P., & Shepherd, D. (2005). Entrepreneurship (6th Edition). Boston MC Graw-Hill.
- Hofestede, G. (2005). Cultural Dimensions. Retrieved from www.geert-hofested.com
- Hornaday, J. A., & Bunker, C. S. (1970). The nature of the entrepreneur. Personnel Psychologhy, 23(1), 47-54.
- Hurley, A. (1999). Incorporating feminist theories in to sociological theories of entrepreneurship. Women in Management Review, 14(2), 54-62.
- Kirzner, I. (1997). Entrepreneurial discovery and the competitive market process: An Austrian approach. The Journal of Economic Literature, 35(1), 60–85.
- Knőrr, H., Alvarez, C., & Urbano, D. (2013). Entrepreneurs or employees: A cross-cultural cognitive analysis. International Entrepreneurial Management Journal, 9(1), 273–294.
- Kraus, S., Rigtering, J. P., Hughes, M., & Hosman, V. (2012). Entrepreneurial orientation and the business performance of SMEs: A quantitative study from the Netherlands. Review of Managerial Science, (6), 161–182.
- Kvietok, A. (2013). Psychological profile of the entrepreneur. Retrieved from http://psyx.cz/texty/psychologickyprofi lpodnikatele.php.
- Lasagni, A. (2012). How can external relationships enhance innovation in smes? new evidence for Europe. Journal of Small Business Management, (50), 310-339.
- Liewellyn, D. J., & Wilson, K. M. (2003). The controversial role of personality trait in entrepreneurial psychology. Leeds Metropolitan University.
- Littunen, H. (2000). Entrepreneurship and the characteristics of the entrepreneurial personality. International. Journal of Entrepreneurial Behaviour & Research, 6(6), 295- 309.
- Longenecker, G., Moore, C., & Petty, W. (1997). Small business management: An entrepreneurial emphasis. Cinicinnati, Ohio: South-Western College Publisher.
- Martínez-Román, J., & Romero, I. (2013). About the determinants of the degree of novelty in small businesses product innovations. International Entrepreneurship and Management, (9), 655-677.
- McClelland, D. (1969). Business drive and national achievement. Harvard Business Review, 40(4), 99-112.
- Mueller, P. (2006). Exploiting entrepreneurial opportunities: The impact of entrepreneurship on econimic growth. Small Business Economics, 28(4), 355-362.
- Nabi, G., & Linan, F. (2011). Graduate entrepreneurship in the developing world: intentions, education and development. Education and Training, 53(5), 325–334.
- Oben Uru, F., Caliskan Sezer, C. & Atan Ozlem, A. M. (2011). How much entrepreneurial characteristics matter in strategic decision making? Procedia Social and Behavioral Sciences, (24), 538-562.
- Omerzel, G. D., & Kušce, I. (2013). The infl uence of personal and environmental factors on entrepreneurs’performance. Kybernetes, 42(6), 906-927.
- Philips F., & Garman, A. (2006). Barriers to entrepreneurship in health care organization. Journal of Health and Human Service Administration, 28(4), 472-484.
- Rae, D. (2007). Entrepreneurship: From opportunity to action. Basingstoke: Palgrave.
- Rao, S., & Perry, Ch. (2003). Convergent interviewing to build a theory in under-researched areas: principles and an example investigation of Internet usage in inter-firm relationships, Qualitative Marke Research: An International Journal, 6(4), 236-247.
- Sarasvathy, S. (2001). Causation and effectuation: Toward a theoretical shift from economic inevitability to entrepreneurial contingency. Academy of Management Review, 26(2), 243-263.
- Shane, S., & Venkataraman, S. (2000). The promise of entrepreneurship as a field of research. Academy of Management Review, 25(1), 217- 226.
- Shane, S. A. (2003). A general theory of entrepreneurship: The Individual-opportunity Nexus. Cheltenham: Edward Elgar.
- Short, J. C., Ketchen J. D. J., Shook, C. L., & Ireland, R. D. (2010). The concept of “opportunity” in entrepreneurship research: Past accomplishments and future challenges. Journal of Management, 36(1), 40-65.
- Sidik, G. I. (2012). Conceptual framework of factors affecting SME development: Mediating factors on the relationship of entrepreneur traits and SME performance. Procedia Economics and Finance, (4), 373-383.
- Soininen, J., Martikainen, M., Puumalainen, K., & Kyläheiko, K. (2012). Entrepreneurial orientation: Growth and profi tability of Finnish small- and medium-sized enterprises. Internationall Journal Production Economics, (140), 614-621.
- Stolley, K. S. (2005). The basics of sociology. London, Greenwood Press.
- Tagona, C. (1990). University-industry research partnership: Motivation for Collaboration. Pennsylvania: University of Pennsylvania.
- Taylor, N., & De Bruin, G. P. (2006). Basic traits inventory: Technical manual. Johannesburg. Jopie van Rooyen and Partners.
- Timons, J. A., & Spinelli, S. (2007). New venture creation: entrepreneurship for the 21st century, New York: McGraw-Hill Co.
- (2004). Higher Education in Europe. Retrieved from https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000043243
- Venkataraman, S. (1997). The Distinctive Domain of Entrepreneurship Research: An Editor’s Perspective, in Advances in Entrepreneurship, Firm Emergence and Growth, 3(1), 119–138.
- Wood, M. S., & McKinley, W. (2010). The production of entrepreneurial opportunity: a constructivist perspective. Strategic Entrepreneurship Journal, 4(1), 66-84.
- Yefei, Zh. (2013). The Identification and Exploitation of Entrepreneurial Opportunity. Jiangxi University of Finance and Economics, Nanchang, Jiangxi, China.
ارسال نظر در مورد این مقاله