نوع مقاله : پژوهشی
نویسندگان
1 استادیار گروه علوم اجتماعی، واحد مشهد، دانشگاه آزاد اسلامی، مشهد، ایران
2 کارشناسارشد پژوهشگری اجتماعی، واحد مشهد، دانشگاه آزاد اسلامی، مشهد، ایران
3 کارشناسیارشد مطالعات فرهنگی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
چکیده
در دوران معاصر و با ورود مدرنیته به جامعۀ ایران، زنان به بازتعریف هویت خویش در سایۀ دگرگونی های کلان اجتماعی پرداختند، اما روند تغییر نقشهای سنتی زنان، فرایندی بی چالش نبوده است. آنها در فرایند هویتیابی خویش همچنان با ساختار نابرابری جنسیتی دست به گریباناند. در این پژوهش با رویکرد پدیدارشناسی فمینیستی و با روشی کیفی و پدیدارشناختی به مطالعۀ تجربه زیستۀ زنانی پرداختهایم که با حضور در حیطۀ مطبوعات، روزگاری متفاوت با مردان همقطار خویش را تجربه میکنند. به کمک نمونهگیری هدفمند، با 16 نفر از زنان روزنامه نگار شاغل در مطبوعات مشهد مصاحبههایی عمیق انجام دادهایم. پس از تحلیل مصاحبههای جمعآوری شده، تجربیات زیستۀ شرکتکنندگان از پدیده نابرابری جنسیتی در محیط کاری مطبوعات را در قالب سه مقولۀ کلی: 1- ریشههای علّی و زمینه ساز پدیده نابرابری جنسیتی، 2- پیامدهای حضور پدیده نابرابری جنسیتی در محیط شغلی، و 3- استراتژی و راهبردهای زنان در برابر پدیده نابرابری جنسیتی، روایت کردهایم. چرخۀ معیوب بازتولید جامعهپذیری جنسیتی، ساختار تقسیم کار جنسیتی، و حضور پابرجای کلیشههای جنسیتی، و ایدئولوژیهای جنسیتی، عوامل ریشهای و زمینهساز پدیدۀ نابرابری جنسیتی در محیط کاری این زنان هستند. وجود این ساختار نابرابر در محیط شغلی به توزیع نابرابر قدرت، ثروت، منزلت و فرصتها به نفع مردان، کوری جنسیتی محیط کار و چشم فرو بستن بر الزامات هستی زنانه و مادرانه، احساس محرومیت و کاهش انگیزۀ شغلی و فشارهای روانی در زنان شرکتکننده در پژوهش منجر شده است. براساس تجربۀ این زنان، طیفی از استراتژیها در رویارویی با ساختار نابرابر محیط شغلی تشخیصدادنی است؛ خودابژهسازی و تکیه بر سرمایۀ جنسی، خودخاموشی و تندادن به ساختار نابرابر، آمیزهای از مقاومت و انفعال و درنهایت مقاومت در برابر این ساختار نابرابر، تاکتیکهای مختلفی هستند که زنان مشارکتکننده برگزیدهاند. نتایج این پژوهش نشان داد که حیطۀ مطبوعات بهرغم پیشرو بودن در امر فرهنگی اجتماع، هنوز عمیقاً با ساختارهای نابرابر جنسیتی عجین است؛ توجه به علل زمینهساز، و پیامدهای آن برای زنان روزنامه نگار شرکتکننده در این پژوهش، راهگشای اقداماتی عملی در جهت رفع این مشکل اجتماعی و فرهنگی است.
کلیدواژهها
- احمدی کهنعلی، ر.، بهبودی، م. ر.، و جامجور، ط. (1392). موانع دستیابی زنان به پستهای مدیریتی از دیدگاه مدیران زن (مطالعهای کیفی در شهر بندرعباس).زن در توسعه و سیاست، 11(3)، 333-349.
- اعزازی، ش. (1380). تحلیل ساختاری جنسیت: نگرش بر تحلیل جنسیتی در ایران. تهران: انتشارات دانشگاه شهید بهشتی.
- اعظمآزاده، م.، و مشتاقیان، م. (1395). موانع مشارکت زنان در فرایند توسعه اجتماعی. مسائل اجتماعی ایران (دانشگاه خوارزمی)، 7(1)، 31-55.
- امینی، س.، و عزتی، ن. (1396). بررسی جامعهشناختی احساس محرومیت نسبی جوانان مناطق توسعهیافته و کمتر توسعهیافته شهر تهران. توسعه محلی روستایی-شهری، 9(1)، 101-120.
- باباییزکلیکی، م. ع. (1385). چالشهای زنان برای ارتقا به مشاغل مدیریتی در سازمانهای دولتی. مدرس علوم انسانی، 10(ویژهنامه مدیریت)، 45-81.
- جنادله، ع.، و پویا، ز. (1398). موانع ارتقاء شغلی زنان در ایران: الزامات نقشی یا محدودیتهای ساختاری (فراتحلیل کیفی مطالعات دهۀ اخیر).فصلنامه علوم اجتماعی، 26(84)، 9-40.
- حکیم، ک. (1391). سرمایه جنسی و نقش آن در مناسبات قدرت جامعه (جلد اول) (ژ. سرابی، مترجم). (کتاب الکترونیکی)
- خزان، ن.، و وثوقی، م. (1395). تبیین جامعهشناختی تأثیرات مردسالاری بر احساس محرومیت نسبی و احساس بیگانگی زنان از خود و از زندگی زناشویی. بررسی مسائل اجتماعی ایران، 7(1)، 57-98.
- دادگران، م.، دلاور، ع.، و شمس غیاثوند، ا. (1391). مقایسه چالشها و فرصتهای شغلی زنان روزنامهنگار با زنان غیرروزنامهنگار در حوزه ارتباطات. مطالعات رسانهای، 7(17)، 89-98.
- ذکایی، م. س. (1381). نظریه و روش در تحقیقات کیفی. فصلنامه جامعهشناسی و علوماجتماعی دانشگاه علامه طباطبائی، (17)، 41-69.
- رفعتجاه، م.، و قربانی، س. (1390). تأثیر سرمایه اجتماعی بر ارتقای شغلی زنان. زن در توسعه و سیاست (پژوهش زنان)، 9(1)، 117-146.
- ریاحی، م. ا.، و محمودآبادی، ز. (1395). تبیین جامعهشناختی تفاوتهای جنسیتی در افسردگی با تأکید بر مفهوم خودخاموشی در نهاد خانواده (مطالعه موردی زنان و مردان ازدواج کردهی شهر تهران). جامعهشناسی نهادهای اجتماعی، 3(8)، 167-201.
- سجودی، ف.، و طباطبائی یزدی، ل. (1393). ایدئولوژی جنسیتی بصری در آثار نقاشان زن و مرد با موضوع پرتره زنان در شش دهه گذشتهی ایران، جامعهشناسی هنر و ادبیات، 6(2)،187-212.
- شکرچی، ا.، و شرافت، ش. (1396). رابطه گرایش سیاسی دولتها و هنجارهای شغلی روزنامهنگاری با حضور زنان در روزنامهها. جهانی رسانه، 12(1)، 85-103.
- شهابی، م.، و اعطاف، و. (1393). مطالعه پدیدارشناسانه نگرانی مردان از ابژهسازی و خودابژهسازی زنان، مجله جامعهشناسی ایران، 15(2)، 126-152.
- شیری، ا.، فرجی، ا.، و یاسینی، ع. (1397). تجربه نابرابری جنسیتی در ارتقاء و انتصابات سازمانی: خوانشی استعاری از پدیده پلهبرقی شیشهای. پژوهشنامه زنان، 9(2)، 1-31.
- صادقی، ر.، و شهابی، ز. (1396). مطالعۀ کیفی موانع و چالشهای مادری زنان شاغل در شهر تهران.مطالعات و تحقیقات اجتماعی در ایران، 6(4)، 715-734.
- فروتن، ی.، و شجاعی قلعهنی، م. (1398). رویکرد اجتماعی به اشتغال زنان در ایران. مجله جامعهشناسی ایران، 20(4)، 33-47.
- فلیک، ا. (1387). درآمدی بر تحقیق کیفی (ه. جلیلی، مترجم). تهران: نشر نی.
- کلانتری، ع.، و فقیه ایمانی، ف. (1392). فراتحلیل پژوهشهای انجامشده دربارۀ «نابرابری جنسیتی». زن در فرهنگ و هنر (پژوهش زنان)، 5(1)، 123-140.
- نصیری ولیکبنی، ف.؛ بهشتیراد، ر. (1393). بررسی نقش سقف شیشهای بر کاهش عدالت سازمانی ادراک شده.مطالعات اجتماعی روانشناختی زنان، 12(4)، 149-172.
- هزارجریبی، ج.؛ پیلهوری، ا. (1391). شناسایی موانع اجتماعی دستیابی کارکنان زن بانک ملی شهر تهران به موقعیتهای مدیریتی. زن در توسعه و سیاست (پژوهش زنان), 10(2)، 25-42.
- Allen-Collinson, J. (2011). Feminist phenomenology and the woman in the running body. Sport, Ethics and Philosophy, 5(3), 297-313.
- Ashaf, A. F., & Kartika, T. (2019). Victim or actors: The typology of Indonesian woman journalists. Jurnal Komunikasi: Malaysian Journal of Communication, 35(1),29-40.
- Creswell, J. W., & Miller, D. L. (2000). Determining validity in qualitative inquiry. Theory into practice, 39(3), 124-130.
- De-Miguel-Pascual, R., Berganza-Conde, M. R., & Parratt-Fernández, S. (2017). Women journalists in Spain: An analysis of the sociodemographic features of the gender gap". El Profesional de la Información (EPI), 26(3), 497-505.
- Dukes, S. (1984). Phenomenological methodology in the human sciences. Journal of Religion and Health, 23(3), 197-203.
- Gardiner, R. A. (2018). Hannah and her sisters: Theorizing gender and leadership through the lens of feminist phenomenology. Leadership, 14(3), 291-306.
- Ghorbani, M., & Tung, R. L. (2007). Behind the veil: An exploratory study of the myths and realities of women in the Iranian workforce. Human Resource Management Journal, 17(4), 376-392.
- Honer, A., & Hitzler, R. (2015). Life-world-analytical ethnography: A phenomenology-based research approach. Journal of Contemporary Ethnography, 44(5), 544-562.
- Hycner, R. H. (1985). Some guidelines for the phenomenological analysis of interview data. Human Studies, 8(3), 279-303.
- Melki, J. P., & Mallat, S. E. (2016). Block her entry, keep her down and push her out: Gender discrimination and women journalists in the Arab world. Journalism Studies, 17(1), 57-79.
- North, L. (2016). Still a ‘blokes club’: The motherhood dilemma in journalism. Journalism, 17(3), 315-330.
- Patton, M. Q. (1990). Qualitative evaluation and research methods. London: SAGE Publications.
- Rao, S., & Rodny-Gumede, Y. (2020). Gazing past the glass ceiling: Indian and South African female journalists’ perceptions of their role and power in the newsroom. Global Media and Communication, 16(1), 57-74.
- Sarfaraz, L., & Faghih, N. (2011). Women’s entrepreneurship in Iran: GEM based-data evidence. Journal of Global Entrepreneurship Research, 1(1), 45-57.
- Simms, E. M., & Stawarska, B. (2014). Introduction: Concepts and methods in interdisciplinary feminist phenomenology. Janus Head, 13(1), 6-16.
- Todres, L. (2005). Clarifying the life-world: Descriptive phenomenology. In I. Holloway (Ed.), Qualitative research in health care (pp. 1-4-124). Milton Keynes, UK: Open University Press.
- World Economic Forum. (2021). The global gender gap report. Insight Report. Retrieved from https://www.weforum.org
ارسال نظر در مورد این مقاله