نوع مقاله : پژوهشی -مطالعه موردی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری کارآفرینی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد ساری، مازندران، ایران

2 دانشیار گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد ساری، مازندران، ایران

3 استادیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد ساری، مازندران، ایران

چکیده

هدف از انجام پژوهش حاضر، ارائه الگوی شکل‌گیری دانش کارآفرینی در تعاونی‌های بزرگ‌مقیاس است. در این پژوهش، با بررسی ادبیات موضوعی مرتبط با مفاهیم دانش و کارآفرینی، ابعاد و مؤلفه‌های دانش کارآفرینی استخراج و جمع‌بندی شد و سپس با استفاده از نظرهای خبرگان و متخصصان تعاونی کشور، این ابعاد و مؤلفه‌ها در تعاونی‌های بزرگ‌مقیاس تعیین شد و در مرحله‌ بعد با استفاده از روش دیمتل روابط بین ابعاد و مؤلفه‌های الگو با توجه به نظرهای خبرگان، تعیین و شبکه‌ روابط به‌صورتی یکپارچه صورت‌بندی، طراحی و در قالب مدلی ارائه شد که بیانگر شدت اثر ابعاد و مؤلفه‌ها بر هم است. براساس یافته‌های به‌دست‌آمده از پژوهش، الگوی شکل‌گیری دانش کارآفرینی در تعاونی‌های بزرگ‌مقیاس دارای چهار بعد ویژگی‌های فردی، زیرساخت‌ها و سازمان، محیط و حمایت است. همچنین برای سنجش اثرگذاری و اثرپذیری ابعاد بر هم به کمک روش دیمتل مشخص شد که علت‌ها شامل ویژگی‌های فردی و زیرساخت‌ها و سازمان است و معلول‌ها شامل محیط و حمایت می‌شوند.

کلیدواژه‌ها

  1. احمدپور داریانی، م. (1393). کارآفرینی (تعاریف، نظریات، الگوها) (چاپ اول). تهران: انتشارات پردیس.
  2. آقایی، ر.، و آقایی، ا.، و محمدحسینی ناجی‌زاده، ر. (1394). شناسایی و رتبه‌بندی شاخص‌های کلیدی مؤثر بر نگهداری و تعمیرات چابک با استفاده از رویکرد دلفی فازی و دیمتل فازی (مطالعه موردی: صنعت خودروسازی ایران). مدیریت صنعتی (دانش مدیریت)، 7(4 )، 641-672.
  3. مروتی شریف‌آبادی، ع.، و عزیزی، ف.، و جمشیدی، ز. (1395). تحلیل عوامل مؤثر بر رضایت گردشگران داخلی استان یزد با استفاده از مدل دیمتل فازی، مطالعات مدیریت گردشگری (مطالعات جهانگردی)، 11(33)، 85-104.

 

  1. Aldrich, H. E., & Wiedenmayer, G. (2019). From traits to rates: An ecological perspective on organizational foundings. In Seminal Ideas for the Next Twenty-Five Years of Advances. Bingley: Emerald Publishing Limited.
  2. Alves, A. C., Fischer, B., Vonortas, N. S., & Queiroz, S. R. R. D. (2019). Configurations of knowledge-intensive entrepreneurial ecosystems. Revista de Administração de Empresas, 59(4), 242-257.
  3. Aponte, M., & Á lvarez, M. (2017). Cooperative entrepreneurship in Puerto Rico. International Journal of Entrepreneurship and Small Business, 32(3), 386-401.
  4. Baum, J. R., Frese, M., Baron, R. A., & Katz, J. A. (2007). Entrepreneurship as an area of psychology study: An introduction. The Psychology of Entrepreneurship, 1, 18.
  5. Bell, R. Q. (1974). Contributions of human infants to caregiving and social interaction.
  6. Büyüközkan, G., & Çifçi, G. (2011). A novel fuzzy multi-criteria decision framework for sustainable supplier selection with incomplete information. Computers in Industry62(2), 164-174.
  7. Castells, M. (1996). The rise of the network society. Malden, Mass.: Blackwell Publishers.
  8. Castells, M. (2000). Materials for an exploratory theory of the network society. British Journal of Sociology, 51(1), 5-24.
  9. Castells, M. (2001). The Internet galaxy: Reflections on the Internet, business, and society. Oxford: New York: Oxford University Press.
  10. Castells, M. (Ed.). (2004). The network society: A cross-cultural perspective. Cheltenham, UK : Northampton, MA: Edward Elgar Pub.
  11. Fazal, S. A., Al Mamun, A., Mansori, S., & Abir, T. (2019). Entrepreneurial competencies and microenterprises performance: A study among the poor and low-income households in Malaysia. Academy of Entrepreneurship Journal, 25(4), 1-11.
  12. Fishbein, M., & Ajzen, I. (1975). Belief, attitude, intention and behavior: An introduction to theory and research. Reading, MA: Addison-Wesley.
  13. Fontela, E. and Gabus, A. (1976). The DEMATEL observer. Battelle Geneva Research Center, Geneva.
  14. Gamage, P. G. M. S. K., & Weerakoon, W. M. P. G. C. (2017). Relationship between entrepreneurial knowledge and strategic orientation. International Journal of Scientific and Research Publications, 7(11), 86-116.
  15. Hakkert, R., & Kemp, R. G. M. (2006). An ambition to grow. Netherlands, Zoetemeer, Scales, (s 26), 27.
  16. Hannon, P. D., Scott, J. M., Sursani, S. R., & Millman, C. (2006). The state of education provision for enterprise and entrepreneurship: A mapping study of England’s HEIs. International Journal of Entrepreneurship Education, 4(1), 41-72.
  17. Hartono, H., & Halim, E. (2014). The impact of knowledge management and entrepreneur’s knowledge on innovation and firm performance. The Winners, 15(2), 108-114.
  18. Henning, M., & McKelvey, M. (2020). Knowledge, entrepreneurship and regional transformation: contributing to the Schumpeterian and evolutionary perspective on the relationships between them. Small Business Economics, 54(2), 495-501.
  19. Hough, J., Nieman, G., & Nieuwenhuizen, C. (2003). Entrepreneurship: A South African perspective. Van Schaik: Pretoria.
  20. Jack, S., Dodd, S. D., & Anderson, A. R. (2008). Change and the development of entrepreneurial networks over time: a processual perspective. Entrepreneurship and Regional Development, 20(2), 125-159.
  21. Lassen, A. H. (2007). Corporate entrepreneurship: An empirical study of the importance of strategic considerations in the creation of radical innovation. Managing Global Transitions5(2), 109.
  22. Lordkipanidze, M., Brezet, H., & Backman, M. (2005). The entrepreneurship factor in sustainable tourism development. Journal of Cleaner Production13(8), 787-798.
  23. McDonald, R. E. (2002). Knowledge entrepreneurship: Linking organizational learning and innovation. University of Connecticut, Barcelona.
  24. McDowell, D. (2016). Success factors for small entrepreneurs in North Carolina, Selected. Paper prepared at the Southern Agricultural Economics Association Annual Meeting, San Antonio, Texas.
  25. Metcalfe, J. S. (2004). The entrepreneur and the style of modern economics. Journal of Evolutionary Economics14(2), 157-175.
  26. Molin, M., & Goitom, M. (2013). The entrepreneurs prior knowledge of entrepreneurship: a qualitative study of innovative Swedish SME. (Master᾽s thesis), Halmstad University School of Business and Engineering.
  27. Možina, S., & Kovač, J. (2006). Knowledge management. Maribor: Pivec Publishing House.
  28. Nickell, S., Nicolitsas, D., & Dryden, N. (1997). What makes firms perform well? European Economic Review41(3-5), 783-796.
  29. Nonaka, I. (Ed.). (2005). Knowledge management: critical perspectives on business and management(Vol. 2). Taylor & Francis.
  30. Omerzel, D. G., Antončič, B., & Ruzzier, M. (2011). Developing and testing a multi‐dimensional knowledge management model on Slovenian SMEs. Baltic Journal of Management.2(1), 18-39.
  31. Packham, C., Escuti, M., Ginn, J., Oh, C., Quijano, I., & Boreman, G. (2010). Polarization gratings: A novel polarimetric component for astronomical instruments. Publications of the Astronomical Society of the Pacific, 122(898), 1471.
  32. Pamučar, D., Mihajlović, M., Obradović, R., & Atanasković, P. (2017). Novel approach to group multi-criteria decision making based on interval rough numbers: Hybrid DEMATEL-ANP-MAIRCA model. Expert Systems with Applications, 88(1), 58-80.
  33. Roxas, B. G., Cayoca-Panizales, R., & de Jesus, R. M. (2008). Entrepreneurial knowledge and its effects on entrepreneurial intentions: development of a conceptual framework. Asia-Pacific social science review, 8(2), 61-77.
  34. Ruzzier, M., Antončič, B., & Konečnik, M. (2006). The resource-based approach to the internationalisation of SMEs: Differences in resource bundles between internationalised and non-internationalised companies. Zagreb International Review of Economics & Business, 9(2), 95-116.
  35. Schumpeter, J. A. (1934). The theory of economic development, tr. By Redvers Opie, Harvard Economic Studies40, 20.
  36. Schumpeter, J. A. (1972). Imperialism and social classes: Two essays. Ludwig von Mises Institute.
  37. Senges, M. (2007). Knowledge entrepreneurship in universities. Practice and strategy in the case of Internet based innovation appropiation(Doctoral dissertation). Universitat Oberta de Catalunya.
  38. Shane, S., Locke, E. A., & Collins, C. J. (2003). Entrepreneurial motivation. Human resource management review13(2), 257-279.
  39. Sumrit, D., & Anuntavoranich, P. (2013). Using DEMATEL method to analyze the causal relations on technological innovation capability evaluation factors in Thai technology-based firms. International Transaction Journal of Engineering, Management, & Applied Sciences & Technologies, 4(2), 81-103.
  40. Taewook, C. (2004). Promoting a Northeast Asia economic integration policy. Retrieved 2009, 10 September, http:// koreafocus.or.kr/ main_viewo.asp? volume_id=33&cate_code=A&g_cate_co de=AA&g_code=537
  41. Tajnikar, M. (2000). From a labor-managed economy to a market economy: A contribution to economic transformation. Atlantic Economic Journal, 28(1), 93-103.
  42. Tersine, R. J., & Riggs, W. E. (1976). The Delphi technique: A long-range planning tool.Business Horizons, 19(2), 51-56.
  43. Touraine, A. (1971). The post-industrial society: tomorrow's social history: classes, conflicts and culture in the programmed society(Vol. 6813). Random House.
  44. Tshikovhi, N., & Shambare, R. (2015). Entrepreneurial knowledge, personal attitudes, and entrepreneurship intentions among South African Enactus students. Problems and Perspectives in Management, 13(1), 152-158.
  45. Van den Bosch, F. A., Volberda, H. W., & De Boer, M. (1999). Coevolution of firm absorptive capacity and knowledge environment: Organizational forms and combinative capabilities. Organization Science, 10(5), 551-568.
  46. Vesper, K. H. (1986). New developments in entrepreneurship education. The art and Science of Entrepreneurship, 24(1), 379-387.
  47. Wei, Y., & Guo, W. (2010). Construction of the entrepreneurship education teachers based on the characteristics of business education level. International Education Studies, 3(2), 91-96.
  48. Wiklund, J., Davidsson, P., & Delmar, F. (2003). What do they think and feel about growth? An expectancy–value approach to small business managers’ attitudes toward growth. Entrepreneurship Theory and Practice27(3), 247-270.
  49. Yadegari, M., & Tarokh, M. (2017). Using fuzzy DEMATEL technique to ranking knowledge management strategies. Iranian Journal of Information processing and Management, 32(3), 761-788.
  50. Yin, R. K. (2003). Case study research: design and methods (3rd ed.). Thousand Oaks, Calif.: Sage Publications.
  51. Zhou, H. (2010). Knowledge, entrepreneurship and performance: Evidence from country-level and firm-level studies(No. EPS-2010-207-ORG).
  52. Ziaee, M., Mahmoudzade, S., & Shahi, T. (2017). Prioritization of factors influencing on implementing green supply chain management in tourism industry. Geography And Development Iranian Journal, 15(46), 19-34.
CAPTCHA Image