نوع مقاله : پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکتری کارآفرینی، واحد علیآباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علیآباد کتول، ایران
2 استادیار کارآفرینی، گروه مدیریت دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
3 گروه حسابداری، واحد علیآباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علیآباد کتول، ایران
4 استادیار مدیریت نوآوری، گروه مدیریت دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
چکیده
این پژوهش، تفسیری، رویکرد آن کیفی و استراتژی آن روششناسی نظریۀ دادهبنیاد با رویکرد ظاهرشونده (گلیزری) است که مؤلفههای کارآفرینی اجتماعی ایران را احصاء کرده است و مدل بومی طراحی شده است. جامعۀ پژوهش، خبرگان کارآفرینی اجتماعی و مؤسسان شرکتهای اجتماعی بودند که به روش نمونهگیری هدفمند، 19 نفر تا اشباع نظری انتخاب شدند و با آنان مصاحبۀ عمیق صورت پذیرفت. در راستای تجزیه و تحلیل دادهها، از بستۀ نرمافزاری MAXQDA نسخۀ 10 استفاده شد و فرایندهای کدگذاری باز، انتخابی و نظری انجام شد. پس از تجزیه و تحلیلهای انجامشده، در طی فرایند کدگذاری و مقایسۀ مستمر کدها با دادههای اولیه، 35 مفهوم استخراج شد. برای بررسی استحکام پژوهش از چهار معیار قابلیت اعتبار، انتقالپذیری، قابلیت اطمینان و تأییدپذیری استفاده شد. در این مدل، علل (نیازها، مسائل، چالشها، بحرانهای اجتماعی و زیستمحیطی، وجود فرصتهای اجتماعی)، عوامل همبسته یا کوواریانسها (انگیزههای فردی و اجتماعی، عوامل فرااجتماعی، دانش کارآفرینی فرد، پیشینۀ تحصیلی، دانش و تجربۀ پیشین، عوامل خانوادگی، ابعاد شخصیتی، الگوهای نقش)، اقتضائات یا عوامل تعدیلگر (مهارتهای سازمانی کارآفرینانه، زیرساختهای سرمایهای، گونههای مختلف سازماندهی، همگرایی نهادهای حمایتی، تیم و شبکهسازی، داشتن مدل کسبوکار، مراکز آموزشی و پژوهشی، منتورها و مراکز رشد، رفع مشکلات کارآفرینان اجتماعی)، شرایط میانجی (مشروعیت کارآفرینی اجتماعی، ثبات و همهجانبهنگری، جذابیت فعالیتهای کارآفرینی اجتماعی)، پیامدها (ایجاد ارزشهای معنوی، اجتماعی و اقتصادی) و عوامل زمینهای (عوامل فرهنگی– اجتماعی، عوامل جغرافیایی، عوامل سیاسی، عوامل اقتصادی، قوانین و خط مشیها، رسانهها) حول مقولۀ محوری «فرایند خلق ارزش اجتماعی» شناسایی شدند. پژوهش حاضر، زوایای نوین و بینش ارزشمندی دربارۀ کارآفرینی اجتماعی برای محققان آینده، کارآفرینان اجتماعی، سیاستگذاران و تصمیمسازان این حوزه در کشور فراهم کرده است و میتواند برای آنان راهگشا باشد.
کلیدواژهها
- ابطحی، س. ح.، شریفزاده، ف.، و ابراهیمپور، ح. (1389).بررسی مفاهیم، نظریهها و مدلهای کارآفرینی اجتماعی و ارائه مدل مفهومی، مجله مدیریت فرهنگ سازمانی، 28(21)، 112- 87..
- داناییفرد، ح.، و کاظمی، س. ح. (1389). ارتقای پژوهشهای تفسیری در سازمان: مروری بر مبانی فلسفی و فرایند اجرای روش پدیدارنگاری. فصلنامه مطالعات مدیریت بهبود و تحول، 61، 147-121.
- رضائی، ر.، صفا، ل.، و صفری، پ. (1391). بررسی مؤلفههای کارآفرینی اجتماعی در تعاونیهای توسعه روستایی شهرستان زنجان بر مبنای مدل معادلات ساختاری (مورد مطالعه: تعاونی نیک پی). کنفرانس ملی کارآفرینی و مدیریت کسبوکارهای دانش بنیان.
- میگونپوری، م.، و میگونپوری، ا. (1392). مفهومپردازی فرایند شکلگیری کارآفرینی اجتماعی در سازمان بهزیستی. همایش ملی دانشگاه کارآفرین، صنعت دانش محور، بابلسر، بازیابی از https://civilica.com/doc/217821
- Abdou, E., Fahmy, A., Greenwald, D., & Nelson, J. (2010). Social entrepreneurship in the Middle East: Toward sustainable development for the next generation. Wolfensohn Center for Development, The Middle East Youth Initiative Working Paper, 10.
- Ali, B., & Darko, E. (2015). Grants, incubators and innovation: A snapshot of social enterprise activity in Pakistan. London: Overseas Development Institute.
- (2010). Facts. Retrieved from http:// www. ashoka. org/ facts accessed 01.07.2010.
- Austin, J. E., Stevenson, H., & Wei-Skillern, J. (2006). Social and commercial entrepreneurship: Same, different, or both. Entrepreneurship Theory and Practice, 30(1), 1-22.
- Brock, D. D., & Steiner, S. (2010). Social Entrepreneurship: Be the Change. Social Entrepreneurship Program, 9, 1-27.
- Corner, P. D., & Ho, M. (2010). How opportunities develop in social entrepreneurship. Entrepreneurship Theory and Practice, 34(4), 635-659.
- Dees, J. G. (1998). The meaning of social entrepreneurship. Retrieved from http:// fntc. info/ files/ documents/ The %20 meaning %20 of %20 Social %20 Entreneurship. pdf. Accessed 20 Oct 2008
- Dees, J. G., Emerson, J., & Economy, P. (2001). Enterprising nonprofits: A toolkit for social entrepreneurs. New York: Wiley.
- Dorado, S. (2006). Social entrepreneurial ventures: different values so different process of creation, no? Journal of Developmental Entrepreneurship, 11(4), 319-343.
- Drucker, P. F. (1986). Innovation and entrepreneurial: Practice and principles. Personnel strategies and productivity improvement (pp. 105-109). Taylor & Francis, Ltd
- Drucker, P. F. (1992). The changed world economy. The Culture and Power of Knowledge, 1, 257-277.
- Duke University. (2008). Developing the field of social entrepreneurship. Center for the Advancement of Social Entrepreneurship Duke University, The Fuqua School of Business.Retrieved from: https:// community-wealth. org
- Elkington, J., & Hartigan, P. (2008). The power of unreasonable people: How social entrepreneurs create markets that change the world. Harvard Business Press.
- Florin, J., & Schmidt, E. (2011). Creating shared value in the hybrid venture arena: A business model innovation perspective. Journal of Social Entrepreneurship, 2(2), 165-197.
- Germak, A. J. (2013). Social entrepreneurship motivation: A quantitative analysis of nascent social entrepreneurs. 4th EMES International Research Conference on Social Enterprise, Belgium, Liege.
- Glaser, B. (1978). Theoretical sensitivity. Advances in the methodology of grounded theory. Mill Valley, Calif.: Sociology Press.
- Glaser, B. G., & Hon. (2005). Staying open: The use of theoretical codes in grounded theory. The Grounded Theory Review, 5(1), 1-20.
- Kang, M. (2015). Thesis social entrepreneurship in China: models, dynamics, challenges and opportunities. Management Review, 2(2), 22-27.
- Kickul, J., & Lyons, TS (2012). Understanding social entrepreneurship: The relentless pursuit of mission in an ever changing world. London: Routledge.
- Kramer, M. (2005). Measuring innovation: Evaluation in the field of social entrepreneurship, skoll foundation / foundation strategy group. Retrieved from Skollfoundation. Org/ media/ skoll _ docs/ Measuring %20 In novation 20
- Kupolokun, O. (2015). For-profit social entrepreneurship: A study of resources, challenges, and competencies in UK(Doctoral dissertation). University of London, Goldsmiths.
- Leadbeater, C. (1997). The rise of the social entrepreneur(No. 25). Demos.
- Lincoln, Y. S., & Guba, E. G. (1985). Naturalistic Inquiry. Sage Publication, London, England.
- Mair, J. (2010). Social entrepreneurship: taking stock and looking ahead.
- Mair, J., & Marti, I. (2006). Social entrepreneurship research: A source of explanation, prediction, and delight. Journal of world business, 41(1), 36-44.
- Nicholls, A. (2006). Introduction. In A. Nicholls (Ed.), Social entrepreneurship, new models of sustainable social change. New York: Oxford University Press.
- Nicolopoulou, K., Karataş‐Özkan, M., Vas, C., & Nouman, M. (2017). An incubation perspective on social innovation: the London Hub–a social incubator. R&D Management, 47(3), 368-384.
- Peredo, A. M., & McLean, M. (2006). Social entrepreneurship: A critical review of the concept. Journal of world business, 41(1), 56-65.
- Perrini, F., & Vurro, C. (2006). Social entrepreneurship: innovation and social change across theory and practice. In J. Mair, J. A. Robinson & K. Hockerts (Eds.), Social entrepreneurship (pp. 57-85). New York: Palgrave Macmillan.
- Rametse, N., & Shah, H. (2012). Investigating social entrepreneurship in developing Retrieved from https:// papers.ssrn.com/ sol3/ papers.cfm? abstract_id=2176557
- Sansone, G., Andreotti, P., Colombelli, A., & Landoni, P. (2020). Are social incubators different from other incubators? Evidence from Italy. Technological Forecasting and Social Change, 158, 120132.
- Sarif, M., Sarwar, A., & Ismail, Y. (2013). Practice of social entre preneurship among the Muslim entrepreneurs in Malaysia. Middle East Journal of Scientific Research, 14(11), 1463-1470.
- Singh, A. (2016). The process of social value creation: A multiple-case study on social entrepreneurship in India. London: Springer.
- Volkmann, C. K., Tokarski, K. O., & Ernst, K. (2012). Social entrepreneurship and social business (eBook). doi: 10.1007/978-3-8349-7093-0
- Weerawardena, , & Mort, GS (2006).Investigating social entrepreneurship: A multidimensional model. Journal of World Business, 41(1), 21-35.
- Welter, F. (2011). Contextualizing entrepreneurship—conceptual challenges and ways forward. Entrepreneurship Theory and Practice, 35(1), 165-184.
- Yujuico, E. (2008). Connecting the dots in social entrepreneurship through the capabilities approach. Socio-Economic Review, 6(3), 493-513.
- Zahra, S. A., Gedajlovic, E., Neubaum, D. O., & Shulman, J. M. (2009). A typology of social entrepreneurs: Motives, search processes and ethical challenges. Journal of Business Venturing, 24(5), 519-532.
ارسال نظر در مورد این مقاله