نوع مقاله : پژوهشی
نویسندگان
1 دکتری جامعهشناسی اقتصادی و توسعه، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
2 دانشیار جامعهشناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
3 استادیار جامعهشناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
چکیده
اگرچه قیمت عنصری تعیینکننده در مبادلات بازار است و عمدتاً بهعنوان متغیری اقتصادی منظور میشود، ایدۀ اساسی پژوهش حاضر این است که قیمت در بازار فرش صرفاً نتیجۀ عرضه و تقاضا نیست، بلکه تحتتأثیر ساختار روابطی کنشگران اقتصادی یا انواع حک شدگیهای اجتماعی نیز قرار دارد و شکلگیری قیمت در این بازار از رهگذر ساختار روابط اجتماعی میان خریدار و فروشنده شکل میگیرد. با هدف شناسایی مکانیزم های اجتماعی قیمتگذاری با بهرهگیری از رویکرد کیفی و روش مردمنگارانه با 35 مشارکتکننده از بازاریان فرش شهرهای مشهد، تهران، قم و اصفهان با حداکثر نوسان حرفه شامل تاجر، عمده فروش، خردهفروش، حقالعملکار و واسطه، مصاحبۀ عمیق انجام شد. نتایج تحلیل مضمون متن (مصاحبهها) نشان میدهد که شکلگیری قیمت در بازار فرش که متأثر از مواجهۀ فروشندگان با خریداران غریبه و آشنا است، به ظهور دو نوع اصلی قیمت بازاری و قیمت حک شده منجر میشود. در قیمت بازاری، معاملات فروشنده با خریداران غریبه صورت میگیرد که شامل سه نوع نقدی، مدتدار و سودآور است و در قیمت حک شده که معاملات با خریدار آشنا انجام میشود، سه نوع قیمت شامل قیمت متعهدانه، رنج آور و واسطه گرانه شناساییشدنی است. نتایج بهروشنی نشان میدهد قیمت در بازار فرش صرفاً براساس محاسبات اقتصادی کنشگران به دست نمیآید؛ بلکه این قیمتها حک شده در ساختارهای اجتماعی هستند و مکانیزمهای اجتماعی متعددی در فرایند قیمتگذاری فرش دخیلاند.
کلیدواژهها
- ادواردز، آ. (1368). قالی ایران (م. د. صبا، مترجم) (چاپ دوم). تهران: دوستداران کتاب.
- استراس، آ.، و کوربین، ج. (1387). اصول روش تحقیق کیفی نظریۀ مبنایی رویهها و شیوهها (ب. محمدی، مترجم). تهران: پژوهشکده علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
- اسلیتر، د.، و تونکیس، ف. (1386). جامعه بازار (بازار و نظریۀ اجتماعی مدرن) (ح. قاضیان مترجم). تهران: نشر نی.
- آذرپاد، ح.، و حشمتی رضوی، ف. ا. (1372). فرشنامۀ ایران. تهران: مؤسسۀ مطالعات و تحقیقات فرهنگی.
- پولانی، ک. (1391). دگرگونی بزرگ خاستگاههای سیاسی و اقتصادی روزگار ما (م. مالجو، مترجم). تهران: چاپ سپیدار.
- سوئدبرگ، ر. (1391)، منفعتطلبی و ساختار اجتماعی، مباحثی در جامعهشناسی اقتصادی (ع. ا. سعیدی، مترجم). تهران: انتشارات لوح فکر.
- فلیک، ا. (1388). درآمدی بر تحقیق کیفی (ه. جلیلی، مترجم). تهران: نشر نی.
- کسلر، د. (1394). نظریههای روز جامعهشناسی از آیزنشتات تا پسامدرنها (ک. ا. راسخ، مترجم). تهران: نشر آگه.
- لالمان، م. (1394). تاریخ اندیشههای جامعهشناسی (جلد دوم: از پارسونز تا اندیشمندان معاصر) (ع. نیکگهر، مترجم). تهران: نشر هرمس.
- Baker, W. (1984). The social structure of a national securities market. American Journal of Sociology, 89(4), 775-811.
- Baker, W. (1992). Information networks and market behavior. Journal of Mathematical Sociology, 16, 305-332.
- Baker, W. E., & Iyer, A. V. (1991). Information networks and market behavior, Journal of Mathematical Sociology, 16(4), 305-332
- Beckert, J. (2009). The social order of markets. Theory and Society, 38, 245–269.
- Beckert, J. (2011). Where do prices come from? Sociological approaches to price formation. Socio-Economic Review, 9(4), 1-23.
- Biggart, N. W., & Beamish, T. D. (2113). The economic sociology of conventions: Habit, custom, practice, routine in market order. Annual Reviews Sociology, 29, 443–444.
- Bögenhold, D. (2013). Social network analysis and the sociology of economics: Filling a blind spot with the idea of social embeddedness. American Journal of Economics and Sociology, 72(2), 293-318.
- Calion, M. (1998). Introduction: The embeddedness of economic markets in economics. London: Blackwell Publishers.
- Dacin, M. T, Ventresca, M. J., & Beal, B. D. (1999). The embeddedness of organizations: Dialogue & directions. Journal of Management, 25(3), 317-356.
- De Lange, D. E. (2010). Power and influence, the embeddedness of nations. UNGA: Palgrave Macmillan
- Dequech, D. (2003). Cognitive and cultural embeddedness: Combining institutional economics and economic sociology. Journal of Economic Issues, (2), 461-470.
- Fligstein, N., & Dioun, C. (2015). Economic sociology. In: J. D. Wright (Ed.), International encyclopedia of the social & behavioral sciences (2nd ed.) (pp. 67–72). Amsterdam; New York: Elsevier.
- Floor, W. (2012). Carpets xii. Pahlavi Period. Encyclopædia Iranica, IV(8), 883-890. Retrieved from http://www.iranicaonline.org/articles/carpets-xii.
- Fourcade, M. (2007). Theories of markets and theories of society. American Behavioral Scientist, 5(8), 1015-1034.
- Granovetter, M. (1973). The strength of weak ties. American of Sociology, 78(6), 1360-1380.
- Granovetter, M. (1985). Economic action and social structure: The problem of embeddedness, American Journal of Sociology, 91(3),481-510.
- Granovetter, M. (1992). Economic institutions as social constructions: A framework for analysis. Acta Sociologica, 35(1), 3-11.
- Granovetter, M. (1996). The sources and consequences of embeddedness for the economic performance of organizations: The network effect. American Sociological Review, 61(4), 674-698.
- Granovetter, M. (2005). The impact of social structure on economic outcomes. Journal of Economic Perspectives, 19(1), 33-50.
- Jack, S. L., & Anderson, A. R. (2002). The effects of embeddedness on the entrepreneurial process. Journal of Business Venturing, 17, 467–487.
- Kim, S., & Skvoretz, J. (2013). Structural embeddedness, uncertainty, and international trade. International Journal of Comparative Sociology, 54(2), 124 –143.
- Kotelnikova, Z. V. (2012). Structural embeddedness and contractual relationships of chain stores and their suppliers in russian emerging markets. Research Grant, 11, 1-35.
- Krippner, G. R. (2001). The elusive market: Embeddedness and the paradigm ofeconomic sociology. Theory and Society, (30), 775-810.
- Nahapiet, J., & Ghoshal, S. (1998). Social capital, intellectual capital, and the organizational advantage. The Academy of Management Review, 23(2), 242-266.
- Portes, A., Sensenbrenner, J. (1993). Embeddedness and immigration: Notes on the social determinants of economic action. American Journal of Sociology, 98, 1320-1350.
- Rosenbaum, E. F. (2000). What is a market? On the methodology of a contested Concept. Review of Social Economy, (4), 455-482.
- Shapiro, A. V. (2005). Should you bank on your network? Relational and positional embeddedness in the making of financial capital. Strategic Organization, 3(3), 279–309.
- Storr, V. H. (2008). The market as a social space: On the meaningful extraeconomic conversations that can occur in markets. The Review of Austrian Economics, 21,135–150.
- Swedberg, R. (1994). Markets as social structures. In See smelser and swedberg (pp. 255–282). New Jersey: Princeton University Press.
- Tamminen, S. E, & Saarinen, M. (2013). Relationship embeddedness in the construction industry : A case study of peab AB, Mälardalen University (Unpublished master´s thesis). The Academy of Business, Society and Engineering, Västerås and Eskilstuna, Sweden.
- Uzzi, B. (1993). The dynamics of organizational networks: Structural embeddedness and economic behavioy (Unpublished doctoral dissertation). State University, Stony Brook.
- Uzzi, B. (1997). Social structure and competition in interfirm networks: the paradox of embeddedness. Administrative Science Quarterly, 42(1), 35-67.
- Uzzi, B. (1999). Embeddedness in the making of financial capital: how social relations and networks benefit firms seeking finance. American Sociological Review, 64, 481-505.
- Uzzi, B., & Lancaster, R. (2004). Embeddedness and price formation in the corporate law market. American Sociological Review, 69(3), 319-344.
- Uzzi, B., Lancaster, R. (2004). Embeddedness and the price of legal services in the large law firm market. Forthcoming American Sociological Review, 69, 1-27.
ارسال نظر در مورد این مقاله