نوع مقاله : علمی - پژوهشی
نویسنده
دانشگاه فردوسی مشهد
چکیده
زینب فاطمی امین
مجید فولادیان
مسئله مورد تبیین در این مقاله وجود رابطه علی دو جانبه میان بازدهی آموزشی هر کشور با میزان توسعه یافتگی آنها میباشد؛ بدین معنی که آموزش و پرورش در هر جامعهای در عین حال که متأثر از سطوح مختلف توسعه موجود در آن است، خود نیز به عنوان متغیر مستقل در تحولات اقتصادی، اجتماعی و سیاسی جامعه تأثیر میگذارد. لذا سؤال اصلی مطالعه حاضر عبارت است از اینکه؛آیا توسعه یافتگی با بازدهی نظام آموزشی رابطه معنادار متقابل دارد؟ در مقاله حاضر از روش تطبیقیکمی یا تحلیل بینکشوری استفاده گردیده است؛که در آن از دادههای ثانویه 70 کشور جهان، در بین سالهای 2004-1999، بهرهگرفته شده است. آزمون نیکویی برازش مدلهای الگوی معادلات ساختاری حاکی از برازش خوب مدل عنوان شده با دادههای مشاهدهشده در 70 کشور جهان است و نشان می دهد توسعه یافتگی جامعه بر بازدهی آموزشی تأثیر دارد و از سوی دیگر بازدهی آموزشی نیز تأثیر معناداری بر سطوح مختلف توسعه دارد. نتایج رگرسیونی نیز نشان میدهند توسعه اقتصادی با 27/0، توسعه سیاسی با 14/0 و توسعه اجتماعی با 29/0 سهمی را در تبیین متغیر وابسته (بازدهی نظام آموزشی) داشتهاند.
کلیدواژهها
ارسال نظر در مورد این مقاله