نوع مقاله : علمی - پژوهشی
نویسنده
عضو هیأت رئیسه انجمن جامعهشناسی آموزش و پرورش
چکیده
هدف این مقاله بررسی فرصتها و تهدیدهای فناوری ارتباطی و اطلاعاتی (ICT) در ارتباط با نابرابری جنسیتی میباشد. تحقیقات نشان میدهد که آموزش ICT با توجه ویژه به دختران به صورت مستقیم موجب افزایش سواد رسانهای آنان شده و نابرابریهای زمینهای را که عمدتاً در فرایند جامعهپذیری توسط نهاد خانواده و نهاد آموزش و پرورش ساخته و بازتولید میشود، تعدیل مینماید و امکان کار از راه دور را برای زنان فراهم میکند. در صورتی که امکان بهکارگیری زنان و دختران در امور مختلف مربوط به ICT نباشد و مادامی که دسترسی زنان به آموزش در حوزههای علمی و فناوری ارتباطی افزونتر نشود، احتمال اینکه شکاف نابرابری فرصتهای جنسیتی در حوزه ICT ترمیم شود، کاهش مییابد.
کلیدواژهها: ICT، آموزش و پرورش، دختران، ساختار شغلی، نابرابری جنسیتی
کلیدواژهها
ارسال نظر در مورد این مقاله