Document Type : *

Authors

1 Assistant Professor, Sport Management Department, Faculty of Sport Sciences, Shahid Chamran University of Ahvaz, Ahvaz, Iran

2 Assistant Professor, Sport Management Department, Faculty of Sports Sciences, Shahid Chamran University of Ahvaz, Ahvaz, Iran

Abstract

This study took a mixed (qualitative-quantitative) approach. In the qualitative phase, semi-structured interviews were done with 17 experts, using content analysis. The sampling was done purposefully using snowball method, with the criterion of having executive and operational records or scientific and research records in the fields of marketing and public sports. In the quantitative phase, a researcher-made questionnaire on the 5-factor Likert rating scale was distributed among teachers, coaches, and managers who were knowledgeable and active in the field of public sports in the province to confirm the factors identified in the qualitative part of the design and validation. Finally, 341 questionnaires were collected in person and electronically. In order to analyze the data, structural equations using the partial least squares method were used. The results of the qualitative phase included the identification of five main factors (optimization of places, compatibility with beliefs, economic and social requirements, institutions with interests and roles, and public participation) in the development of public sports culture. In the quantitative part, all factor values of the items were greater than 0.4, which indicated the appropriateness of this criterion. Moreover, the t value obtained for all the items is more than 1.96, which indicates the significant impact of all the items at the confidence level of 0.95 on the development of public sports in province. According to the political and geographical conditions of the province, it is suggested that the sports and urban authorities specifically pay attention to the issue of developing the culture of public sports through the development of sports infrastructure, appropriate culture, and the cooperation of the interested institutions. This way, they would provide the infrastructure for a healthy society and the growth of citizens in sports in cultural and social dimensions.

Keywords

  1. امیری، ف.، و قاسمی، س. (1391). بازاریابی اجتماعی. اصفهان: انتشارات ارکان دانش.
  2. آذر، ع.، و جهانیان، س (1395). مبانی پژوهش ترکیبی: تلفیق رویکردهای کمی و کیفی (چاپ اول.). سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی.
  3. آصفی، ا.، و قنبرپور نصرتی، ا. (1397)، مدل عوامل مؤثر در نهادینه کردن ورزش همگانی در ایران، دو فصلنامه پژوهش در مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی، 8 (16)، 46-29.
  4. جلیسه، س.، جعفری نیا، س.، خیراندیش، م.، و حسن پور، ت. (1398). طراحی الگوی مـدیریت منـابع شـبکه در حاکمیـت شبکه­ای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی. سیاست‌گذاری عمومی، 5 (3)، 139-113.
  5. جوادی پور، م.، و رهبری، س. (1397). راهبردها و برنامه‌های توسعه ورزش همگانی ایران. مطالعات راهبردی ورزش و جوانان، 17(40)، 27-1.
  6. ﺣﺎﺟﻲﺯﺍﺩﻩ، ا.، ﺻﻐﺮﻱ، م. (1390). روش­ها و ﺗﺤﻠﻴﻞﻫﺎﻱ ﺁﻣﺎﺭﻱ ﺑﺎ نگاه ﺑﻪ ﺭﻭﺵ ﺗﺤﻘﻴﻖ ﺩﺭ ﻋﻠـﻮﻡ زیستی ﻭ ﺑﻬﺪﺍﺷـﺘﻲ ﺑـﻪ ﻫﻤـﺮﺍﻩ ﺭﺍﻫﻨﻤـﺎﻱ SPSS. ﺗﺒﺮﻳﺰ: ﺳﺎﺯﻣﺎﻥ ﺍﻧﺘﺸﺎﺭﺍﺕ ﺟﻬﺎد دانشگاهی ﺗﺒﺮﻳﺰ.
  7. خداداد حسینی، س ح.، و مسیبی، ع. (1393). بررسی اثر اعتبار باشگاه‌های ورزشی بر تغییر رفتار هواداران با رویکرد بازاریابی اجتماعی، نشریه مدیریت ورزشی، 6 (4)، 642-627.
  8. خورشیدی، غ.، و مقدمی، ص. (1382). تبیین مفهوم بازاریابی اجتماعی. فصلنامه پژوهشنامه بازرگانی، 6 (28)، 161-141.
  9. داوودی، ع.، و رضازاده، آ. (1392). مدل سازی معادلات ساختاری با نرم افزار پی آل اس تهران: سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی.
  10. زارعی، ع.، فیض، د.، رضایی راد، م. (1395). ارائه مدل عوامل مؤثر بر اجرای یکپارچه آمیخته بازاریابی اجتماعی در حوزه سلامت. مدیریت سلامت، 19(16) 20-30.
  11. شربت زاده، ر.، فولادی، ج.، و محمدی ترکمانی، ا. (1399). شناسایی و اولیت بندی معیارهای انتخاب رشته­های ورزش همگانی با رویکرد توسعه ورزش همگانی (مورد مطالعه: ارتش جمهوری اسلامی ایران). مجله طب نظامی. ویژه نامه همایش ملی آمادگی جسمانی در توان رزم، 22، 173-163.
  12. شمس، م.، و رشیدیان، آ. (1385). بازاریابی اجتماعی: کاربرد و مزیت استفاده از آن در آموزش مداوم پزشکی. مجله مطالعات و توسعه آموزش پزشکی، 3 (1)، 68-58.
  13. صابری، ع.، باقری، ق.، یزدانی، ح.، و علیدوست، ا. (1397). فهم فرایند شکل­گیری بازاریابی اجتماعی برای توسعه ورزش همگانی. پژوهش در علوم تربیتی، 6 (15)، 293-316.
  14. صفاری، ز.، معماری، ژ.، و سعادتی، م. (1397). مطالعه برنامه ترویج ورزش و فعالیت بدنی در مدارس ابتدایی با رویکرد بازاریابی اجتماعی. پژوهش‌های کاربردی در مدیریت ورزشی، 7 (3)، 11-97.
  15. عباسی، ب.، نظری، ر.، و صفاری، ا. (1400). شاخص‌های تأثیرگذار ورزش شهروندی در کلان شهرهای ایران. فصلنامه آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت ایران، 9(2)، 132-115.
  16. عسگریان، ف.، جعفری، ا.، و فخری، ف. (1394). عوامل مؤثر بر عملکرد ورزش قهرمانی در ایران. مطالعات مدیریت ورزشی، 7(29)، 50-37.
  17. قائدی، ع.، غفوری، ف.، و کارگر، غ. (1392). بررسی و مقایسة نگرش متخصصان و مدیران ورزش در زمینه­ی نقش ورزش همگانی و قهرمانی بر شاخص­های توسعه­ی اجتماعی، رویکردهای نوین در مدیریت ورزشی، 1(3)، 53-64.
  18. کمالی، ی. (1395). روش شناسی تحلیل مضمون و کاربرد آن در مطالعات سیاستگذاری عمومی. پژوهش سیاست‌گذاری عمومی، 4 (2)، 208-189.
  19. نسترن بروجنی، ا.، قربانی، م ح.، کوزه چیان، ه.، و احسانی، م. (1397)، شناسایی عوامل مؤثر بر توسعۀ فرهنگ ورزش همگانی در ایران، مدیریت ورزشی، 10(4)، 723-738.
  20. یوسفوند، م.، ناجی، م.، و میرزایی، م. (1400). مطالعه و اولویت بندی نقش عناصر آمیخته بازاریابی اجتماعی اماکن ورزشی در توسعه ورزش همگانی بسیجیان استان لرستان. دو فصلنامه علوم ورزشی و توان رزم، 2(3)، 53-33.

 

  1. Alves, H. (2010). The who, where, and when of social marketing. Journal of Nonprofit & Public Sector Marketing, 22(4), 288-311.
  2. Braun, V., Clarke, V. (2006). Using thematic analysis in psychology. Qualitative Research in Psychology, 3, 77-101.
  3. Chapman, D., Rudd, R., & Moeykenz, B. A. (1993). Social Marketing for Public Health. Journal of Health Affairs, 12(2), 105-125.
  4. DiGuiseppi, C. G., Thoreson, S. R., Clark, L., Goss, C. W., Marosits, M. J,.Currie, D. W., & Lezotte, D. C. (2014). Church-based social marketing to motivate older adults to take balance classes for fall prevention: Cluster randomized controlled trial.. Preventive medicine, 67(1), 75-81.
  5. Finnella, K, J., Johna, R., & Thompson, D (2017). 1% low-fat milk has perks!: An evaluation of a social marketing intervention. 5, 144–149.
  6. Fujihira, H., Kubacki, K., Ronto, R., Pang, B., & Rundle-Thiele, S. (2015). Social marketing physical activity interventions among adults 60 years and older: A systematic review. Social Marketing Quarterly, 21(4), 214-229.
  7. Huhman, M., Kelly, R. P., & Edgar, T. (2017). Social Marketing as a Framework for Youth Physical Activity Initiatives: a 10-Year Retrospective on the Legacy of CDC’s VERB Campaign. Current Obesity Reports, 6(2), 101-107.
  8. Khodaparast, S., Azizi, B., Bakhshalipour, V., & Touba, N. (2020). The role of privatization on the development of sport tourism in Guilan Province. Educación Físicay Deporte, 39(2).
  9. Kubacki, K., Rundle-Thiele, S., Lahtinen, V., & Parkinson, J.. (2015). ). A systematic review assessing the extent of social marketing principle use in interventions targeting children (2000-2014).. Young Consumers, 16(2), 141-158.
  10. Kvale, Steinar. (1996). Interviews: An Introduction to qualitative research interviewing. Thousand Oaks, CA: Sage.
  11. Lafreniere, K. C., & Basil, D. Z. (2019). Using Social Marketing to Increase Bicycle Ridership to Major Events in Vancouver, Canada. In Social Marketing in Action (pp. 299-310). Cham: Springer.
  12. Lefebvre, R. C. (2011). An integrative model for social marketing. Journal of Social Marketing 2011; 1(3): 54–72.
  13. Lin, C. P. (2020). Exploring career commitment and turnover intention of high-tech personnel: A socio-cognitive perspective. The International Journal of Human Resource Management, 31(6), 760-784.‏
  14. Morris, Z. S., & Clarkson, P. J. (2009). Does social marketing provide a framework for changing healthcare practice. Health Policy, 91(2), 135-141.
  15. Paek, H.-J., Jung, Y., Oh, H. J., Alaimo, K., Pfeiffer, K., Carlson, J. J.,... Orth, J. (2015). A social marketing approach to promoting healthful eating and physical activity in low-income and ethnically diverse schools. Health Education Journal, 74(3), 351-363.
  16. Rezaei, H., & Keshavarz, N. (2014). Social Marketing Approach in Health Care: A study review. Journal of Health Education and Promotion of Health, 6(1), 109-123
  17. Rundle-Thiele, S., Kubacki, K., & Gruneklee, N. (2016). Perceived benefits and barriers of physical activity: A social marketing formative study. Health Marketing Quarterly, 33(2), 181-194.
  18. Serrat, O. (2017). The future of social marketing Knowledge solutions (pp. 119-128). Cham: Springer.
  19. Stead, M., Gordon, R., Angus, K., & McDermott, L.. ((2007).). A systematic review of social marketing effectiveness.. Health Education, 107(2), 126-191.
  20. Sun, Z. (2021). Performance evaluation method of social public sports goods development based on fuzzy com.prehensive evaluation. International Journal of Product Development, 25(2), 160-174.
  21. Tatari, E., & Norouzi Seyed Hossini, R. (2022). Participation of Students in Recreational Sports: A Research on the Application of Social Marketing. Research in Sport Management and Marketing, 3(4), 43-59.
  22. Williams, B., Onsman, A., & Brown, T. (2010). Exploratory factor analysis: A five-step guide for novices. Journal of Emergency Primary Health Care (JEPHC), 8(3), 1-13.
CAPTCHA Image