Document Type : پژوهشی- کاربردی

Authors

1 PhD in Economic Sociology and Development, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran

2 Assistant Professor, Department of Social Sciences, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran

Abstract

In times of economic crisis and corona, households need strategies to adapt themselves to and overcome this situation. This study tried to examine these strategies. It was conducted within the framework of an interpretive and constructivist paradigm with a qualitative approach, content analysis technique, and semi-structured questionnaire tool. The research sample consisted of people over 18 who were selected using purposive sampling. The results showed that citizens' exposure strategies fall into three categories. Some actions are resistant and only seek to reduce the effects of crises on the household economy and try to survive. Some actions were also restorative. In this way, households sought to maintain their well-being before crises. Some other actions were also included in the creative strategy area. In this strategy, people used economic chaos to produce unproductive actions to increase their share of the economy. In this strategy, the public interest is ignored and only personal interest is considered. But, some productive creative actions have been introduced as potential creative ones, which have faced many obstacles to their implementation. Moreover, the results of the study also showed the belief of citizens in the impact of the environment and the context of society on the way of economic strategies of the people. Thus, the lack of political maturity is the cause of such consequences as a fragile economy, a low-income society, and an anti-rational culture; Conditions that affect the type of economic strategies and actions of the household.
 

Keywords

  1. احمد زاده، ع.، حیدری، ح.، ذوالفقاری، م. (1391). تحلیلی بر بحران مالی اخیر و اثر آن بر اقتصاد نفتی ایران. ماهنامه بررسی مسائل و سیاست‎های اقتصادی، ( 6 و 7)، 29-46.
  2. اشرف، ا. (1359). موانع تاریخی رشدسرمایه داری درایران دوره قاجاریه. تهران: نشر زمینه.
  3. ایزدی، م. (1387). پیدایش و گسترش بحران مالی در جهان و اثرات آن بر اقتصاد ایران. تهران: مؤسسه تحقیقاتی تدبیر اقتصاد.
  4. باقری، م.، صدیق­اورعی، غ.، و فرزانه، ا. (1399)، مسئلۀ تعامل اجتماعی در خانوادۀ ایرانی. فصلنامه مسائل اجتماعی ایران، 11(2)، 33-64.
  5. باقری، م.، صدیق­اورعی، غ.، و یوسفی، ع. (1398)، مسئلۀ تعامل اجتماعی در جامعۀ ایران، بازکاوی مشکلات تعامل در مجموعه مقالات گزارش وضعیت اجتماعی کشور. فصلنامه مسائل اجتماعی ایران، 10(1)، 53-80.
  6. خضری، م. (1387). بررسی آثار بحران مالی در اقتصاد آمریکا بر اقتصاد ایران. فصلنامۀ مطالعات راهبردی، 12 (1)، 65-82.
  7. رضایی، م. (1397). ارزیابی علل و پیامدهای عمده بحران اقتصادی در ایران. فصلنامه اقتصاد مالی، 12(42)، 201-227.
  8. رنانی، م.، سرمدی، ح.، و شیخ‎ انصاری، م. (2017). نقد عقلانیت کلاسیک؛ رویکرد عقلانیت محدود (مرزبندی‎ شده) سایمون.بررسی مسائل اقتصاد ایران، 3 (2)، 71-93.‎
  9. زبیری، ه. (1396). ریسک سیاسی، نهادها و کارآفرینی. فصلنامه علمی پژوهشی اقتصاد مقداری، 14(1) ، 173-206.‎
  10. سایت بانک مرکزی ایران. https://www.cbi.ir/
  11. سوئدبرگ، ر. (1396). منفعت­‎طلبی و ساختار اجتماعی: مباحثی در جامعهشناسی اقتصادی (ع. سعیدی، مترجم). تهران: لوح فکر.
  12. شیخیانی، ح.، و موسوی، س.م. (1391). بررسی تأثیر بحران اقتصادجهانی بر متغیرهای اقتصادی ایران. حصون، (35)، 120-102.
  13. صدیقی کسمایی، م. (1397). مقایسة تطبیقی دیدگاه‌های اقتصاد نئوکلاسیک، اقتصاد نهادگرا، و جامعه‌شناسی اقتصادی. بررسی مسائل اقتصاد ایران، 5 (1)، 71-90.‎
  14. فاس فلد، د. (1993). بازار در پهنۀ تاریخ: نگاهی به آموزه‎­های اقتصادی کارل پولانی (پ. راستی، مترجم). فرهنگ توسعه، (20)، 50-48.
  15. گرنفل، م. (1389). مفاهیم کلیدی پیربوردیو: محمد مهدی لبیبی (چاپ اول). تهران: شرکت نشر نقد افکار.
  16. مالجو، م. (1385). رابطۀ اقتصاد و جامعه در تاریخ اقتصادی از نگاه کارل پولانی. اقتصاد و جامعه، 2 (7)، 202-211.
  17. متوسلی، ا. (1391). بررسی فرایند تغییرها در تعامل­‎های انسانی از منظر علوم انسانی؛ با تأکید بر دو جریان اتریشی و نهادی. فصلنامه برنامه‎ریزی و بودجه، 17(4)، 45-68.‎
  18. میرزایی، م.، صدیق اورعی، غ.، کرمانی، م.، و اصغرپور، ا. (1400). راهبردهای انطباق با بحران‎های اقتصادی: فراترکیب کیفی مقالات علمی از سال 2005 تا 2020.جامعه‎شناسی اقتصادی و توسعه، 10(1)، 297-320.
  19. ولی زاده، ع.، احمدرش، ر.، و ساعی ارسی، ا. (1397). مطالعه تاریخی نقش مناسبات نظام بازار در توسعه اجتماعی ایران (با تاکید دوران معاصر). مطالعات توسعه اجتماعی ایران، 10(2)، 105-125.‎

 

  1. Baumol, W. J. (1996). Entrepreneurship: Productive, unproductive, and destructive. Journal of Business Venturing, 11(1), 3-22.
  2. Bourdieu, P. (1984). Distinction: A social critique of the judgement of taste. Harvard University Press.
  3. Bourdieu, P. (2005). The social structures of the economy. Polity.
  4. Braun, V., & Clarke, V. (2006). Using thematic analysis in psychology. Qualitative Research in Psychology, 2(3), 77-101.
  5. De Grauwe, P. (2010). The financial crisis and the future of the Eurozone(No. 21). European Economic Studies Department, College of Europe.
  6. Della Porta, D. (2012). Critical trust: Social movements and democracy in times of crisis.  Rivista sulle Trasformazioni Sociali2(4), 33-43.
  7. Gardo, S., & Martin, R. (2010). The impact of the global economic and financial crisis on central, eastern and south-eastern Europe: A stock-taking exercise. ECB Occasional paper.
  8. Gigerenzer, G., & Selten, R. (Eds.). (2001). Bounded rationality: The adaptive toolbox. The MIT Press.
  9. Granovetter, M. (1985). Economic action and social structure: The problem of embeddedness. American Journal of Sociology, 91(3), 481-510.
  10. Henrekson, M., & Roine, J. (2007). Promoting entrepreneurship in the welfare state. In The handbook of research on entrepreneurship policy (pp. 64-93). USA: Edward Elgar Publishing.
  11. Holcombe, R. G. (2003). The origins of entrepreneurial opportunities. The Review of Austrian Economics, 16(1), 25-43.
  12. Huang, X. (2019). Understanding Bourdieu-cultural capital and habitus. Review of European Studies, 11, 45.
  13. Kapoor, S. (2010). The financial crisis-causes & cures. Friedrich-Ebert-Stiftung, EU Office Brussels.
  14. Mačerinskienė, I., Ivaškevičiūtė, L., & Railienė, G. (2014). The financial crisis impact on credit risk management in commercial banks. KSI Transactions on Knowledge Society7(1), 1-12.
  15. Mathis, K., & Steffen, A. D. (2015). From rational choice to behavioural economics. In European perspectives on behavioural law and economics (31-48). Cham: Springer.
  16. Newton, K. (2001). Trust, social capital, civil society, and democracy. International Political Science Review22(2), 201-214.
  17. North, D. C. (2005). Introduction to understanding the process of economic change. Introductory Chapters.
  18. Polavieja, J. (2013). Economic crisis, political legitimacy, and social cohesion. Economic crisis, quality of work and social integration: The European experience, 256-278.
  19. Powell, C. (2012). The pain in Spain: political, social and foreign policy implications of the European economic crisis. Análisis del Real Instituto Elcano.
  20. Reinhart, C. M., & Rogoff, K. S. (2009). This time is different: Eight centuries of financial folly. Princeton: Princeton University Press.
  21. Sarasvathy, S. D., Dew, N., Velamuri, S. R., & Venkataraman, S. (2003). Three views of entrepreneurial opportunity. In Handbook of entrepreneurship research (pp. 141-160). Boston: Springer,
  22. Shane, S., & Venkataraman, S. (2000). The promise of entrepreneurship as a field of research. Academy of Management Review, 25(1), 217-226.
  23. Swedberg, R. (2009). Bourdieu’s contribution to economic sociology. In Frontiers of sociology (pp. 231-244). Leiden: Brill.
  24. The World Bank Annual Report. (2010). World Bank Annual Report. Washington, DC.
CAPTCHA Image