Document Type : Original Article

Authors

1 PhD Candidate in Sociology of Economic and Development, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran

2 Assistant Professor in Demography, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran

3 Assistant Professor in Sociology of Economic and Development, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran

Abstract

The study aimed to explain the sociology of conspicuous use of cloths in Birjand and to examine the impact of human agency and structural factors on the formation of this phenomenon. Since the researchers intends to study a social reality from the outside by focusing on variables, quantitative approach was applied. The necessary data to test the research hypotheses were collected by survey method and through a questionnaire. Therefore, 383 residents of Birjand city were selected using Cochran sampling formula by multi-stage cluster sampling method. In this way, the city was divided into three regions area of full facilities, semi-facilities, lack of facilities and from among each three neighborhoods were selected. Then from these neighborhoods randomly and systematically, several blocks, and then from these blocks, several households were selected and the data were received from members of these households based on their ability to respond to items as well as the experience of conspicuous consumption of clothing (the age group of 15-55 years). Due to the prevalence of corona-19 virus, access to some observation units was not possible, and to prepare the sample, inevitably more units were studied. Formal validity was calculated through experts’ evaluations, weight index of variables by factor analysis test, and instrument reliability by Cronbach's alpha test. The results showed that the variables of conformity, differentiation, show-off, self-expression opportunities, social limitations and consumption habits had significant effects on the conspicuous consumption of clothing. Access to resources on the other hand did not have a significant effect on this variable. Moreover, there was no significant difference between men and women in terms of conspicuous consumption of clothing. The findings of this study are line with much of the theoretical discussions presented by theorists such as Veblen and Bourdieu about conspicuous consumptions and their identity function.

Keywords

  1. آوتویت، و.، و باتومور، ت. (1392). فرهنگ علوم اجتماعی (ح. چاوشیان، مترجم). تهران: نشر نی.
  2. بوردیو، پ. (1384). شکل‌‌های سرمایه در سرمایه اجتماعی؛ اعتماد، دموکراسی و توسعه (ا. خاکباز، و ح. پویان، مترجمان). تهران: نشر شیرازه.
  3. بیرو، آ. (1370). فرهنگ علوم اجتماعی. تهران: انتشارات کیهان.
  4. پرستش، ش.، بهنویی گدنه، ع.، و محمودی، ک. (1387). بررسی جامعه‌شناختی مدیریت ظاهر و هویت فردی در بین جوانان (مطالعۀ موردی: شهر بابلسر). دو فصلنامه علوم اجتماعی دانشگاه فردوسی مشهد، (2)، 49-19.
  5. جنکینز، ر. (1385). پی یر بوردیو (ل. جو افشانی و ح. چاوشیان، مترجمان). تهران: نشر نی.
  6. دیلینی، ت. (1393). نظریه‌‌های کلاسیک جامعه‌شناسی (ب. صدیقی، و و. طلوعی، مترجمان). تهران: نشر نی.
  7. رضوی‌زاده. ن. (1396). دلایل جامعه‌شناختی مصرف تظاهری و تحلیل الگوهای آن (موردمطالعه: کالاها و خدمات مدیریت بدن زنان شهر مشهد) (رسالۀ منتشرنشده دکتری). دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران.
  8. رفیع‌پور، ف. (1380). آناتومی جامعه. تهران: شرکت سها‌‌می‌انتشار.
  9. ریتزر. ج.، و گودمن، د. جی. (1390). نظریه جامعه‌شناسی مدرن (خ. میرزایی و ع. لطفی‌زاده، مترجمان). تهران: انتشارات جامعه‌شناسان.
  10. سوئدبرگ، ر.، و گرانووتر، م. (1395). جامعه‌شناسی اقتصادی (ع. ا. سعیدی، مترجم). تهران: انتشارات تیسا.
  11. سیدمن، ا. (1393). کشاکش آراء در جامعه‌شناسی (ه. جلیلی، مترجم). تهران: نشر نی.
  12. علیخواه، ف. (1386). پیامدهای سیاسی مصرف‌گرایی. فصلنامه تحقیقات فرهنگی، (1)، 256-231.
  13. فاضلی. م. (1382). مصرف و سبک زندگی. قم: نشر صبح صادق.
  14. فیالکوف. ی. (1383). جامعه‌شناسی شهر (ع. نیک‌گهر، مترجم). تهران: انتشارات آگاه.
  15. قریشی. ف.، قاسم‌زاده. د.، و قاسم‌زاده. ذ. (1395). نقد و بررسی نظریه مصرف نمایشی وبلن، بر مبنای معیارهای سنجش معرفت اجتماعی. فصلنامه معرفت فرهنگی- اجتماعی، (4)، 58-43.
  16. کاظمی. ع. (1387). مطالعات فرهنگی: مصرف فرهنگی در زندگی روزمره در ایران. تهران: انتشارات جهاد دانشگاهی.
  17. کریم‌خان زند. ح. (1375). بررسی روند تجمل گرایی در ایران: سال های 1375-1362. تهران: دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی.
  18. کوزر. ل. (1373). زندگی و اندیشه بزرگان جامعه‌شناسی. تهران: انتشارات علمی.
  19. کوئن. ب. (1381). درآمدی به جامعه‌شناسی (م. ثلاثی، مترجم). تهران: نشر توتیا.
  20. گرونو. ی. (1392). جامعه‌شناسی سلیقه (م. کیانپور، مترجم). تهران: نشر مرکز.
  21. مایلز، ا.، و مایلز. م. (1392). شهرهای مصرفی (م. قلیج و م. ح. خطیبی بایگی، مترجمان). تهران: انتشارات تیسا.
  22. معیدفر. س.، و حقیقی. ع. (1387). عوامل اجتماعی گرایش به مد در میان جوانان تهرانی. فصلنامه مطالعات جوانان، (14 و 15)، 150-137.
  23. نجفی اصل. ز.، و طالب. م. (1395). آسیب‌شناسی تحولات الگوی مصرف: مصرف‌گرایی و تجمل‌پرستی (مطالعه موردی: روستای حصار خروان قزوین). فصلنامه بررسی مسائل اجتماعی ایران، (1)، 283-261.
  24. وبلن، ت. (1386). نظریه طبقه تن‌آسا (ف. ارشاد، مترجم). تهران: نشر نی.
  25. Bennet, A. (2005). Culture and everyday life. London: Sage Publications Ltd.
  26. Bourdieu, P. (1984). Distinction: A social critique of the judgment of taste. London: Routledge.
  27. Featherstone, M. (1996). Consumer culture and postmodernism (6th). London: Sage Publications.
  28. Heath, J. (2001). The structure of hip consumerism, philosophy social criticism. London: Sage Publications.
  29. Mead, G. H. (1934). Mind, self and society. Chicago: University of Chicago Press.
  30. Miles, S. (1998). Consumerism: As a way of life. London: Sage Publications.
  31. Ritzer, G. (2010). Sociological theory (8th). New York: The McGraw-Hill Companies.
  32. Varul, M. Z. (2006). Waste, industry and romantic leisure: Veblen's theory of recognition. London: Sage Publications.
  33. Waches, L. (2007). Consumption and the body. In G. Ritzer (Ed.), The Blackwell Encyclopedia of Sociology. Oxford: Blackwell Publishing.
CAPTCHA Image