Document Type : *

Authors

1 PhD in Sociology, Ferdowsi University of Mashhad,‌ Mashhad, Iran

2 Faculty Member, Farhangian University, Mashhad, Iran

3 Assistant Professor in Sociology, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran

4 Associate Professor in Sociology, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran

Abstract

The aim of this study was to investigate and identify the conditions created for the individuals to achieve entrepreneurship with emphasis on habitus and social champs. It aimed to draw a paradigm model of entrepreneurship in its target community using the underlying theory strategy. The target population was all entrepreneurs who were registered as knowledge-based companies. The number of knowledge-based companies is fifty three in Khorasan Razavi. The number of entrepreneurs in the research sample were twenty. In-depth interviewing technique was used for collecting data. The entrepreneur is placed in various fields of education and many thinkers consider them fields of professional experience. These fields are considered as sources of entrepreneurial identification and form their constructive character. Entrepreneurs seek relationships more than anyone else. They occupy positions that are more advantageous to them compared to others, and they seize potential opportunities before others.  Entrepreneurial identity is not a “given” thing, but is built on a regular basis. Entrepreneurs rethink their identity. After gaining honors and creating a job, entrepreneurs feel short-term satisfaction, and after that, they feel dissatisfied with their internal and external conditions, and again they try to make changes in the conditions. That is, actors (entrepreneurs), in a seemingly dead-end situation, decide to change the situation individually and spontaneously or by exchanging opinions with those around them. Entrepreneurs are always more likely to fail. The constant changes that cause confusion and tension in all aspects of work complicate this uncertainty. Entrepreneurs are involved in the important process of discovering and using entrepreneurial opportunities. Taking advantage of the opportunity is the key to building a successful business. The flourish of business would be entrepreneurial passion for development, the fluidity of modernity and the excitement that arises from such ambiguity.

Keywords

  1. اسماعیلی، م.، صلصالی، م. و چراغی، م.ع. (1392). کیفیت در مطالعات گراندد تئوری. مجله تحقیقات کیفی در علوم سلامت، 2 (3)، 296- 287.
  2. ایمانی جاجرمی، ح. (1384). بررسی جامعه ­شناختی عوامل مؤثر بر عملکرد شورای اسلامی شهر در توسعه محلی. رساله دکتری رشته جامعه ­شناسی توسعه. تهران، ایران.
  3. احمدپور داریانی، م. (1383). کارآفرینی یک دقیقه ­ای: در هزار نکته کارآفرینانه، تهران: انتشارات محراب قلم.
  4. احمدپور، م. (1387). کارآفرینی، تعاریف، نظریات، الگوها. چاپ ششم. تهران: انتشارات پردیس.
  5. استراس، آ. و کوربین، ج. (1390). مبانی پژوهش کیفی (فنون و مراحل تولید نظریه زمینه ای). ترجمه ابراهیم افشار. تهران: نشرنی.
  6. استراس، آن. وکوربین، ج. (1385). اصول روش تحقیق کیفی (نظریه مبنایی رویه‌ها و شیوه‌ها). ترجمه بیوک محمدی. تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
  7. تقی فام، ف.، نقدی، ا. (1393). ثروتمندان درستکار. تهران: نور علم.
  8. حریری، ن. (1385). اصول و روش‌های پژوهش کیفی. تهران: دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات.
  9. جنکینز ، ر. (١٣٨٥). پی‏یر بوردیو. ترجمه لیلا جوافشانی و حسن چاوشیان. تهران: نشر نی.
  10. چلبی، م. (1373). تحلیل شبکه در علوم اجتماعی، فصل­نامه علمی- پژوهشی علوم اجتماعی. 5، 48-9.
  11. دهقانپور فراشاه، ع. (1381). کارآفرینی و کارآفر ینان، تعاریف و ویژگی ­ها. فصل­نامه صنایع. 33، 24-12.
  12. ذکائی، م. س. (1381). نظریه و پژوهش در روش­ های کیفی. فصل­نامه علوم اجتماعی. 17، 41-69.
  13. رستمی، ف.، گراوندی، ش.، زرافشانی، ک. (1390). پدیدارشناسی تجربیات دانشجویان در تأسیس کسب و کار. مجله توسعه کارآفرینی، 4 (4)، پیاپی14، 105-87.
  14. سعیدی کیا، م. (1382). آشنایی با کارآفرینی. تهران: انتشارات سپاس.
  15. سعیدی کیا، م. (1392). اصول و مبانی کارآفرینی. تهران: کیا.
  16. سالازار، م.، تیونگ آکینو، س.، دیاز، پ. (1383). مقدمه ای بر کارآفرینی. ترجمه سیامک نطاق. چاپ اول. تهران: کوهسار.
  17. سوئد برگ، ریچارد. (1393). جامعه شناسی کارآفرینی. ترجمه شهلا باقری. تهران: بهمن برنا.
  18. شاملو، سعید. (1392). آسیب­ شناسی روانی. تهران: انتشارات رشد.
  19. شیری، حامد. (1387). روش ­شناسی تئوری زمینه ­ای. کارنوشت دوره دکتری. گروه جامعه­ شناسی، دانشگاه اصفهان.
  20. فلیک، اووه. (1387). درآمدی بر تحقیق کیفی. ترجمه هادی جلیلی. تهران: نشر نی.
  21. فیض، داود، صفائی، میلاد. (1386). طراحی الگوی مفهومی استفاده از ظرفیت­ های خوابگاه­ های دانشجویی در توسعه کارآفرینی دانشگاهی. مجموعه مقالات همایش ملی آموزش عالی و کارآفرینی. دانشگاه سمنان. انتشارات جهاد دانشگاهی، صص 12-1.
  22. گیدنز، آ. (1394). تجدد و تشخص. ترجمه ناصر موفقیان. تهران: نشر نی.
  23. مقیمی، س. م. (1383). کارآفرینی در نهادهای جامعه مدنی. تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
  24. نقابی، س.، زعفریان، ر.، یوسفی، م.، رضوانی، م. (1391). تبیین نقش رابطه رفتار شبکه­ سازی در رفتار کارآفرینانه. مجله توسعه کارآفرینی، 15، 43-25.
  25. نعمتی، م. ع. (1392). بررسی ویژگی ­های شخصیتی کار آفرینانه دانشجویان دانشگاه­ های دولتی تهران. دو فصل­نامه نوآوری و ارزش ­آفرینی. 1 (3)، 64-47.
  26. یدالهی فارسی، ج.، رضوی، س. م. (1391). نقش سرمایه اجتماعی و سرمایه انسانی در کارآفرینی جوانان در روستاهای بخش کربال. پژوهش ­های جغرافیای انسانی. 79، 118-103.

 

  1. Antoncic, B. Hoang, H. (2003). Network-based research in entrepreneurship, a critical review. Journal of Business Venturing 18, pp.165–187.
  2. Barney, J. B., Clark, D. N., & Alvarez, S. A. (2003). When do family ties matter? Entrepreneurial market opportunity recognition and resource acquisition in family firms. In Babson Kauffman Entrepreneurship Research Conference. Conference held at Wellesley, Massachusetts.
  3. Bryman, Alan (2001). Social Research Method, Oxford University Press.
  4. Aldrich, H. Cliff, J. (2003). The pervasive effects of family on entrepreneurship: toward a family embeddedness perspective. Journal of Business Venturing. 18, pp. 573–596.
  5. Easley, David; Kleinberg, Jon (2010). "Overview". Networks, Crowds, and Markets: Reasoning about a Highly Connected World. Cambridge University Press. pp. 1–20
  6. Granovetter, M. (1973). "The strength of weak ties". American Journal of Sociology, 78 (6). pp. 1360–1380
  7. Granovetter, M. (1983). The strength of weak ties: a network theory revisited. Sociological Theory, Volume 1, pp. 201-233.
  8. Manuel P, F. Nuno R, R. Miranda, R. (2015). Thirty years of entrepreneurship research published in top journals: analysis of citations, co-citations and themes. Journal of Global Entrepreneurship Research 5:17.
  9. McDonald. Bee Ching Gan. Simon S Fraser. Adekunle Oke. Alistair R. Anderson. (2013). A review of research methods in entrepreneurship 1985-2013. International Journal of Entrepreneurial Behavior & Research. Vol. 21 Iss 3’, pp. 1-42
  10. Schumpeter, J. A. (1934). The theory of economic development: An inquiry into profits, capital, credit, interest and the business cycle. Cambridge: Harvard Business Press.
  11. Shane, S. (2004). A general theory of entrepreneurship: The individual-opportunity nexus: Edward Elgar Pub.
  12. Shane, S., & Venkataraman, S. (2000). The promise of entrepreneurship as a field of research. Academy of Management Review, 25(1), pp. 217-226.
CAPTCHA Image