Document Type : *

Authors

1 M.A in curriculum studies, Ferdowsi university of Mashhad, Mashhad, Iran

2 Associate Professor, Department of Curriculum Studies and Instruction, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran

3 Associate Professor, Department of Arabic Language and Literature, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran

Abstract

The aim of this study was to investigate the contexts and conditions for the formation of competition among high school students in Quchan. The taken approach was qualitative and technique was narrative inquiry. Unstructured interviews were used to collect data. The academic year 2019-20 was used and two boys high schools in Quchan were chosen. Twenty-two people were interviewed, including 17 students and 5 teachers. The participating students were selected using snowball method and based on the criterion of having competitive characteristics. To validate the findings, triangulation technique and rich description and review of texts rewritten by the interviewees were used. Thematic analysis was applied to analyze the findings. Data analysis was performed through open and axial coding. The report of this research was compiled in the form of poetry. Findings were obtained in the form of 38 primary concepts and eight components and three dimensions. These dimensions include the role of the teacher (teaching approach and method, individual characteristics, ability to create emotional atmosphere in the classroom), identity and individual characteristics of students (personality traits and the impact of competition), and family-school interaction (parental expectations, learning environment, and subject matters). Based on the results of this study, factors such as gaining popularity, avoiding humiliation, the ability to compete with parental comparisons, attracting the teacher's attention, and the fear of falling behind competitors were among those that intensified negative competition among students. Active and continuous evaluation of teachers in order to improve the quality of teaching, creating a need for learning in students due to creating an inner desire and lack of attention from others, and educating and informing parents about the harms of competition were of the suggestions of this study to face negative competition.

Keywords

  1. قرآن کریم

    1. ابوطالبی، ن، مؤمنیان، ف. ص.، و نوروزی، خ. (1395). تحلیلی بر شیوه های ارزشیابی توصیفی در مدارس ابتدایی نظام آموزشی مجله مطالعات روانشناسی و علوم تربیتی، 2(2/4)، 79-60.
    2. استراس، آ.، و کوربین، ج. (1390). اصول روش تحقیق کیفی: نظریه مبنایی، رویه‌ها و شیوه‌ها (ب. محمدی، مترجم). تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
    3. اصلانی، ا. (1377). مقایسه اثربخشی سه روش رقابت فردی وتلاش فردی و رقابت گروهی درپیشرفت تحصیلی (پایان‌نامه کارشناسی‌ارشد منتشرنشدۀ رشته روان‌شناسی تربیتی). دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.
    4. اصلانی، ا. (1387). مدرسه بدون رقابت. تهران: نشر دوران.
    5. افشارنیا. م.، عباسی، ر.، و دسترنج، م. (1397). بررسی مدیریت کلاس درس و روش کلاس‌داری معلمان در مدارس و مراکز آموزشی. پژوهش در هنر و علوم انسانی، (10)، 88-73 .
    6. اکبری، ا. (1390). نیازهای نوجوانان و جوانان (چاپ دوم). تهران: انتشارات رشد و توسعه.
    7. پناهنده، ر، و افراشته، ت (1396). دام رقابت و آسیب‌های آن در مدرسه. مجله رشد آموزش ابتدایی، 21(4)، 31ـ33.
    8. خمارلو، م. ت. (1376). جست‌وجو در راه‌ها و روش‌های تربیت: تهران: نشر آگاه.
    9. دیانی م.، و تقی‌پناهی، ف. (1387). بررسی عوامل مؤثر برانگیزه‌های مطالعه در دانش‌آموزان ابتدایی و راهنمایی. کتابداری و اطلاع‌رسانی، 11(39)، 56-29.  
    10. ساروخانی، ب. (1370). دایره المعارف علوم اجتماعی. تهران: کیهان.
    11. شارون، ج. (1379). ده پرسش از دیدگاه جامعه‌شناسی (م. صبوری، مترجم). تهران: نشر نی.
    12. شعاری‌نژاد، ع. (1372). روان‌شناسی رشد. تهران: انتشارات اطلاعات.
    13. شعاری‌نژاد، ع. (1385). روان‌شناسی انسان سالم. تهران: انتشارات اطلاعات.
    14. شعبانی ورکی، ب. (1385). منطق پژوهش در علوم تربیتی و اجتماعی: جهت‌گیری نوین. مشهد: به‌نشر.
    15. صادقی، ج. (1390). عوامل رقابت جویی و رابطه آن با پیشرفت تحصیلی. فصلنامه علمی-پژوهشی مدیریت نظامی، 11(41)، 65-43.
    16. صفایی موحد، س، و ایزدی فر، ا (1396). واکاوی رفتارهای خشونت آمیز آموخته شده در مدرسه از منظر برنامه درسی پنهان. فصلنامه پژوهش‌های کیفی در برنامه درسی، 3(6)، 150-127.
    17. فتحی واجارگاه،ک (1388). اصول ومفاهیم اساسی برنامه درسی. تهران: نشر بال.
    18. کرامتی، م. (1380). رقابت یا رفاقت در کلاس درس. مجله روانشناسی و علوم تربیتی، 31(2)، 156-139.
    19. کرانباخ، ل. (1364). روان‌شناسی تربیتی (جلد دوم) (م.  رضوی، مترجم). تهران: دهخدا.
    20. کرسول، ج. ( 1391) پویش کیفی و طرح پژوهش انتخاب از میان رویکردها (روایت پژوهی، پدیدارشناسی، نظریه داده بنیاد، قوم نگاری: مطالعه موردی) (ح ، دانایی فرد و ح. کاظمی، مترجمان) تهران: انتشارات صفار.
    21. گال، م.، بورگ، و.، و گال، ج. (1391). روش‌های تحقیق کمی و کیفی در علوم تربیتی و روانشناسی (ا. ر. نصر و همکاران، مترجمان). تهران: انتشارات سمت.
    22. مهرمحمدی، م، وامام جمعه،م وحاتمی،ج و موسی پور،ن و میرشمشیری،م ( 1396). برنامه درسی: نظرگاه‌ها، رویکردها و چشم‌اندازها (ویراست 3: با اضافات).: مشهد؛ انتشارات آستان قدس رضوی.
    23. Amabile, T. M. (1982). Children’s artistic creativity: Detrimental effects of competition in a field setting. Personality and Social Psychology, 8, 573-578.
    24. Babbedge, E., Strudwick, D., & Thacker, J. (2005). Educating children with emotional and behavioural difficulties: inclusive practice in mainstream schools. London: Routledge.
    25. Chan, J. C. Y., & Lam, S., (2008). Effects of competition on students’ self-efficacy in vicarious learning. British Journal of Educational Psychology, 78, 95–108
    26. Coles, R. (1989). The call of stories: Teaching and the moral imagination. Boston: Houghton Mifflin.
    27. Deci, E. L., & Ryan, R. M. (1985). Intrinsic motivation and self-determination. New York: Plenum Press.
    28. Eisner, E. (2002). The educational imagination: On the design and evaluation of school programs (3rd). Upper Saddle River, NJ: Merrill Prentice Hall.
    29. Feshbach, S., & Weiner, B. (1991). Personality (3rd). Lexington: D.C. Heath and Company.
    30. Franken, R. E., & Brown, D. J. (1995). Why do people like competition? The motivation for winning, putting forth efort, improving one’s performance, performing well, being instrumental, and expressing forceful/aggressive behavior. Personality and Individual Differences, 19, 175-184.
    31. Kohn, A. (1986). No contest: The case against competition. Boston: Houghton Mifflin.
    32. Lam, S.-F., Yim, P.-S., Law, J. S. F., & Chenug, R. W. Y. (2004). The effects of competition on achievement motivation in Chinese classrooms. British Journal of Educational Psychology, 74, 281-296.
    33. Kohn, A. (1991). Group grade grubbing versus cooperative learning. Educational leadership, 48(5), 83-87.
    34. Mc Carthy, C. (2017) Boost student success overall by promoting collaboration instead of competition. Recruiting & Retaining Adult Learners,20(2), 12-12.
    35. Morgan, B. (2003). Cooperative learning in higher education: Undergraduate studentreflections on group examinations for group grades. College Student Journal, 37(1), 40-50.
    36. Myers, D. (1988). Social psychology (2nd. Ed.). New York: McGraw-Hill Book Company.
    37. Onwuegbuzie, A. J. (2001). Relationship between peer orientation and achievement in cooperative learning-based research methodology courses. The Journal of Educational Research, 94(3), 164-170.
    38. Ornstein, A., &Hunkins, F. (2018). Curriculum foundations, principles, and issues. London: Pearson Education.
    39. Reber, A. (1985). The Penguin Dictionary of psychology. London: Penguin Books.
    40. Ryan, K., Cooper, J. M., Bolick, C. M., & Callahan, C. (2021). Those who can, teach. Boston: Cengage Learning.
    41. Tripathi, K. N. (1992). Competition and intrinsic motivation. Journal of Social Psychology, 132, 709-715.
CAPTCHA Image