Document Type : Research

Authors

1 PhD student in Sociology, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran

2 Associate Professor, Department of Information Science and Knowledge, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran

3 Professor, Department of Sociology, Qom Branch, Islamic Azad University, Qom, Iran

4 Associate Professor, Department of Social Communication, East Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran

5 Assistant Professor, Department of Sociology, Arak Branch, Islamic Azad University, Arak, Iran

Abstract

Today, the development of modern information and communication technology and the emergence of cyberspace have given rise to global values ​​and meanings in the relations of societies. On the other hand, these values ​​and meanings may generate new demands, cause pessimism towards ideological teachings among citizens, and shape a type of multiple citizenship (meaning citizens who feel a sense of belonging to both national values, symbols and meanings and global meanings, symbols and values). As a result, we are witnessing value and identity pluralism among citizens.  The spread of modern values ​​, thanks to cyberspace, has intertwined the fabric of the new society. The tendency towards these values ​​​​probably has an impact on the priorities and orientation of individuals. Due to the lack of comprehensive control over modern means of communication, societies have lost the ability to inspire a sense of belonging and commitment to goals and values in people ​​and to maintain identity-giving elements. The present paper aims to explore the relationship between the tendency towards modern values ​​and social identity. The theoretical model of this research brings together the theories of Gibbins, Giddens, and Jameson. The underlying research hypothesis is that the more people move towards modern values, the more their national, religious and revolutionary identity will be undermined. This research was conducted using a survey method. The statistical population consisted of people over 15 years of age in Tehran. The findings suggest that the tendency towards modern values ​​has an inverse and significant relationship with Iranian identity, Islamic identity and revolutionary identity.
 
 
 

Keywords

  1. آزادواری، ع. ا. (1387). در معرض فرایند جهانی قرار گرفتن و رابطۀ آن با مشروعیت سیاسی. پایان‌نامۀ کارشناسی‌ارشد پژوهش علوم اجتماعی، دانشگاه خوارزمی تهران.
  2. استیون، م. (1396). مصرف، شیوه‌ای از زندگی. (علیخواه. ف، مترجم). تهران: نشر جامعه‌شناسان.
  3. باکاک، ر. (1381). مصرف. (صبری. خ، مترجم). تهران: نشر شیرازه.
  4. بوردو،ژ. (1378). لیبرالیسم. (احمدی. ع، مترجم). تهران: نشر نی.
  5. بیات، ب؛ و آزادواری، ع.ا. (1389). تأثیر جهانی‌سازی بر هویت ملی و هویت جهانی. فصلنامۀ علمی- پژوهشی مطالعات امنیت اجتماعی، تابستان 1389، شماره 22، 136- 150.
  6. پاستر، م. (1998). عصر دوم رسانه‌ها. (صالحیار. غ.ح، مترجم). تهران: انتشارات مؤسسه ایران.
  7. توحیدفام، م. (1383). چرخش‌های لیبرالیسم. تهران: انتشارات روزنه.
  8. جهانبگلو، ر. (1374). مدرنیته، دموکراسی و روشنفکران. تهران: نشر مرکز.
  9. دوران، ب. (1381). تأثیر فضای سایبرنتیک بر هویت اجتماعی. پایان‌نامه دکتری جامعه‌شناسی دانشگاه تربیت مدرس تهران.
  10. رفیع‌پور، ف. (1378). وسایل ارتباط جمعی و تغییر ارزش‌های اجتماعی. تهران: کتاب فرا.
  11. ریتزر ،ج. (1380). نظریه‌های جامعه‌شناسی در دوران معاصر. ( ثلاثی. م، مترجم). تهران: انتشارات علمی.
  12. ساروخانی، ب؛ و رضایی‌قادری، خ. (1391). اینترنت و هویت ملی کاربران. نشریۀ فرهنگ ارتباطات، 2(5)، 51- 70.
  13. ساندل، م. (1374). لیبرالیسم و منتقدان آن. (تدیّن. ا، مترجم). تهران: انتشارات علمی – فرهنگی.
  14. سروش، ع. (1380). قبض و بسط تئوریک شریعت. تهران: انتشارات موسسه فرهنگی صراط.
  15. شایگان، د. (1382). افسون‌زدگی جدید ( هویت چهل‌تکه و تفکر سیار). (ولیانی. ف، مترجم). تهران: انتشارات فرزا.
  16. شهرام‌نیا، س.ا.م؛ و مهرابی‌کوشکی، ر. (1393). بررسی تأثیر شبکه‌های اجتماعی بر هویت ملی دانشجویان دانشگاه اصفهان. فصلنامۀ پژوهش‌های راهبردی سیاست، شمارۀ 3، 56-70.
  17. عادل‌پور، ص. (1395). تحلیل جامعه‌شناختی پیامدهای شبکه‌های اجتماعی مجازی بر هویت اجتماعی کاربران جوان شهر اصفهان. پایان‌نامۀ کارشناسی‌ارشد جامعه‌شناسی، دانشگاه اصفهان.
  18. عطاران، م. (1383). جهانی شدن، فناوری اطلاعات و تعلیم و تربیت. تهران: انتشارات مؤسسه توسعۀ فناوری آموزشی مدارس هوشمند.
  19. عظیمی، ف. (1371). زمینه‌های فکری و تحقق تاریخی فرهنگ و جامعۀ مدرن. نشریۀ نگاه نو، شماره 9، مرداد و شهریور 1377، 113-125.
  20. فرانزوی، ا. (1400). روانشناسی اجتماعی. (قنادان.م و فیروزبخت. م، مترجمان). تهران: نشر رسا
  21. قاضیان، م.ر. (1371). نظریه‌های توسعه و عواملی فرهنگی. مجله فرهنگ و توسعه شماره 4، 141-157.
  22. -کاستلز، ا. (1384). عصر اطلاعات، اقتصاد جامعه و فرهنگ. (علیقلیان.ا و خاکباز.ا، مترجمان). تهران: انتشارات طرح نو.
  23. گری، ج. (2002). لیبرالیسم. (ساوجی. م، مترجم). تهران: انتشارات وزارت امور خارجه.
  24. گیدنز، آ. (1379). تجدد و تشخص (جامعه وهویت شخصی در عصر تجدد). (موفقیان. ن، مترجم). تهران: نشر نی.
  25. محمدی، م.ع؛ و شیانی. م. (1393). هویت شهروندی در ایران. تهران: انتشارات نور علم.
  26. مزینانی، ک. (1396). بررسی رابطۀ استفاده از شبکه‌های اجتماعی مجازی بر هویت دینی کاربران در بین دانشجویان شهر تهران. فصلنامۀ رهآورد نو، شماره 64، 67-79.
  27. ملکیان، م. (1381). راهی به رهایی، جستارهایی در عقلانیت و معنویت. تهران: نشر نگاه معاصر.
  28. مهدی‌زاده‌طالشی، م. (1374). اندیشه‌های سنت و تجدد در مطبوعات ایران، بررسی نسبت مؤلفه‌های سنت و تجدد در مجلۀ کیان، نامۀ فرهنگ و فرهنگ و توسعه. پایان‌نامۀ کارشناسی‌ارشد دانشگاه علامه طباطبایی تهران.
  29. نولان، پ؛ و لنسکی گ. (1380). جامعه‌های انسانی. (موفقیان. ن، مترجم). تهران: نشر نی.
  30. نوابخش، م؛ هاشم‌نژاد، ف؛ و زادشم‌پور، و. (1390). بررسی آثار شبکه‌های اجتماعی نوین و موبایل در تغییر هویت جوانان 15 – 29 ساله استان مازنداران. نشریۀ جامعه‌شناسی جوانان، دورهشماره 1، 63-80.
  31. وبر، م. (1384). دین، قدرت و جامعه. (تدین.ا، مترجم). تهران: نشر هرمس.
  32. یوسفی، ع. (1380). همبستگی قومی و هویت ملی. فصلنامۀ مطالعات ملّی، سال دوم تابستان 1380، 86-102.
  33. Beyer, P. (1994). Religion and globalization. London: Sage
  34. Castells, m. (1997). the power of identity, the Economy, society and culture, oxford: Dlachwell.
  35. Cheung, C. M. K., & Lee, M. K. O. (2015). A theoretical model of intentional social action in online. Decision Support Systems, 49, 24-30.
  36. Chou, A., & Lim, B. (2015). A framework for measuring happiness in online social network. Illnois state university.
  37. Giddens, A. (1991). modernity of postmodernity. comberidge: polity press.
  38. Hand, M., & sandy. W. (2002). E- topia as Cosmopolis or Citadel on the Democratizing and Democratizing logics of the Internet or, Towerd a Critigue of the New Technological Fetishism. Theory, Culture and Society, No.1-2
  39. Howard, Judith A. (2000). Social psychology of identities. Annual Review of Sociology, Vol .26, pp. 367-393.
  40. Lee, J., & Lee, H. (2016). The computer-mediated communication network: exploring the linkage between the online community and social capital. New Media & 12 (5),711-727.
  41. Long, J.H., & Chen.G.M. (2018). Impact of internet on adolescent self-identity Development. University of Rhode Island. http//: digitalcommons uri.edu/com-facpubs.
  42. Ren, Y., Kraut, R., & Kiesler, S. (2016). Applying Common Identity and Bond Theory to Design of Online Communities, Organization Studies: Online Communities, Organization Studies: http://nms.sagepub.com
  43. Jones, Stevn. G. (ed.) (1998) Cybersociety 2.0: Revisiting computer-mediated communication and community, London, Sage.
  44. Tyler, T. (2017). Social networking and Globalization. Mediterranean Journal of Social Sciences, 4, No. 6, July 2013,78-93.
  45. Schifirnt, C. (1989). Youth as a new Element in the Evoluation of Socity, In Y. Simhadri, (ed), Development of Emerging World Youth, Delhi: Mittal Publication.Swedish perspectiv, Stockholm: Almqvist & Wiksell International.
CAPTCHA Image