Document Type : Research
Authors
1 MA in Social Science Research, Yazd University, Yazd, Iran
2 Assistant Professor, Department of Labor and Social Policy, Yazd University, Yazd, Iran
Abstract
Shopping centers and markets have played a pivotal role in people's lives and in cities since ancient times. Hence, unlike the past, due to the expansion of shopping centers and arcades, the economic aspect of shopping centers has come under spotlight. The research aims to shed light on the formal and content changes in the shopping style and behavior of people in shopping malls of Karaj. In this qualitative research, the grounded theory has been adopted. Data collection was conducted from interviews with 20 citizens of Karaj. After writing reports and analyzing data in the form of open-code tables, sub-categories appeared. By examining these sub-categories, we sought to discover the main categories. Finally, by putting together the cores of "Growing preference for purchase from the shopping arcades due to the thriving culture of window shopping in the shopping arcade", "Increasing commute to the shopping arcades due to its spatial desirability", "Growing culture of pretentious purchases in people's shopping behavior", the final core or super category of "Formal and content changes in shopping style" was obtained. In the end, the paradigm model was designed and its mechanisms were analyzed.
Keywords
©2024 The author(s). This is an open access article distributed under Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0)
- اﺑﺎذری، ی.؛ و ﭼﺎوﺷﯿﺎن، ح. (1381). از طبقۀ اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ ﺗﺎ ﺳﺒﮏ زﻧﺪﮔﻲ: روﻳﮑﺮدهای ﻧﻮﻳﻦ در ﺗﺤﻠﯿﻞ ﺟﺎﻣﻌﻪﺷﻨﺎﺧﺘﻲ هویت اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ. ﻧﺎمۀ ﻋﻠﻮم اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ، 10(20)، 27-3.
- آریا مال (بی تا). تاریخچه بازارها و مالها. https://www.aria-mall.ir/blog/315/تاریخچه_بازارها_و_مال_ها.html .
- باکاک، ر. (1381). ﻣﺼﺮف، ﺗﺮجمۀ ﺧﺴﺮو ﺻﺒﺮی، تهران: ﻧﺸﺮ و ﭘﮋوهش ﺷﯿﺮازه.
- پایگاه خبری تجارت طلایی (1399). گفتگوهای ویژه. http://www. ir/مهراد-خالق-لحظه-های-شیرین-برای-اهالی-البرز .
- پروشانی، ا.؛ فروتن، ف.؛ و بوناین میشل. (1389). بازار در تمدن اسلامی، تهران: نشر کتاب مرجع.
- حاجی آقایی، ل. (1397). بررسی سبک زندگی شهری و خرید زنان در مراکز خرید (مورد مطالعه : زنان شهرستان قزوین). علوم اجتماعی، 12(41)، 364-341.
- حبیبی، ل.؛ و محمودی پاتی، ف. (1396).از بازار تا پاساژ: تحلیلی بر سیر تحولات فضاهای تجاری مدرن در شهر تهران. نشریۀ باغ نظر، 14(49)، 52-43.
- حریری، ن. (1396). اصول و روشهای پژوهش کیفی، تهران: انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات.
- حیدرزاده، ک.؛ و بهرامی جاه، آ. (1394). بررسی انگیزههای خرید مصرفکنندگان ایرانی. مدیریت توسعه و تحول، 7(22)، 54-45.
- جلالی، ر. (1391). نمونهگیری در پژوهشهای کیفی. تحقیقات کیفی در علوم سلامت، 1(4)، 320-310.
- رحیمی، ا. (1399). سیر تحول طرّاحی فروشگاهها و مجتمعهای تجاری. فصلنامۀ هنر معماری، شماره21، بر گرفته از سایت https://aoapedia.ir/
- رستگار، ع.؛ هاشمیان، س. م.؛ و علوی، س. ص. (1396). ارزشهای زیستمحیطی و سبک زندگی عوامل تعیینکنندۀ رفتار (بومشناختی) مصرفکننده. مطالعات مدیریت بهبود و تحول، 25(83)، 92-69.
- زاهدی وفا، م. ه.؛ و ناسخیان، ع. ا. (1391). تحلیل ساختار و نظریۀ بازار، تهران: انتشارات دانشگاه امام صادق(ع).
- سهرابی، ر.؛ رضایی راد، م.؛ و موسوی، م. (1398). تبیین رفتار جنون خرید. کاوشهای مدیریت بازرگانی، 11(21)، 294-269.
- شریفیپور، ع.؛ بستام، ه.؛ حسینزاده، ع.؛ و پویا، ع. (1399). ویژگیها و رفتار مصرفکننده و تاثیر آن بر خرید آنی (مطالعۀ موردی فروشگاههای زنجیرهای مشهد). پژوهشهای اخلاقی، 11(1)، 172-153.
- شیعه، ا.؛ و حاجیانی، م. (1398). تأثیرات مگامالها بر هویت محلهای در شهر تهران؛ مطالعۀ موردی: اطلس مال نیاوران. مطالعات شهر ایرانی اسلامی, 9(36)، 79-69.
- عابدی، ا.؛ و شواخی، ع. ر. (1389). مقایسۀ روششناسی پژوهش کمی و کیفی در علوم رفتاری. راهبرد، 19(54)، 168-153.
- علینژاد، م. (1397). درآمدی بر جامعه شناسی اقتصادی، یزد: دانشگاه یزد.
- فاضلی، م. (1382). مصرف و سبک زندگی، تهران: پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات.
- فرهودی، ر.؛ و مداحی، ژ. (1389). بررسی کارکردهای مناطق شهری (مورد مطالعه شهر کرج). نگرشهای نو در جغرافیای انسانی (جعرافیای انسانی)، 2(3)، 136-123.
- کاظمی، ع.؛ امیرابراهیمی، م. (1400). مگامالها و مجتمعهای تجاری بزرگ تجاری در تهران مطالعهای جامعهشناختی، تهران: مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهرتهران.
- گیدنز، آ. (1387)، تجدد و تشخص، ترجمۀ ناصر موفقیان، تهران: نی .
- محمدپور، ا.؛ بهمنی، م.؛ و علیزاده، م. (1390). مطالعۀ تفسیری خردهفرهنگ دختران پاساژگرد به شیوۀ تحلیل موضوعی، زن در فرهنگ و هنر، 2(4)، 79-61.
- ملائی، ف. (1398). سنخشناسی الگوهای رفتار مصرفی زنان در مزونهای شهر یزد. پایاننامۀ منتشرشدۀ کارشناسی ارشد، دانشگاه یزد، دانشکدۀ علوم اجتماعی، گروه تعاون و رفاه اجتماعی.
- مهدوی کنی، م. س. (1387). مفهوم سبک زندگی و گسترۀ آن در علوم اجتماعی. فصلنامۀ تحقیقات فرهنگی، 1(1)، 230-199.
- Barekar, A. N., & Chavan, R. R. (2019). Shopping Addictions: Effect of Gadgets on Buying Behavior.6th National Conference On Technology & Innovation: Disrupting Businesses, Transforming Market; G.H. Raisoni Institute Of Business Management, Jalgaon, India. 9(1).
- Chi, T. & Chen, Y. (2020), A study of lifestyle fashion retailing in China, Marketing Intelligence & Planning, 38(1), 46-60.
- Han, Y. K., & Morgan, G. A., Kotsiopulos, A., & Kang-Park, J. (1991). Impulse Buying Behavior of Apparel Purchasers. Clothing and Textiles Research Journal, 9(3), 15–21.
- Jensen, K., & Yenerall, J., Chen, X., & Yu, T. (2021). US Consumers’ Online Shopping Behaviors and Intentions During and After the COVID-19 Pandemic. Journal of Agricultural and Applied Economics, 53(3), 416-434.
- Rani, Sh. (2020). BUYING IN MALLS BY THE YOUNGER GENERATION: THE WAVE IS ON THE RISE, International Journal OF Multidisciplinary Educational Research, 9(5), 48-59.
- Rahmawati, R. (2019). Profiling Shopping Mall Costumer Based on Demographics and Shopping Motivation. Jurnal Manajemen dan Kearifan Lokal Indonesia, 3(2), 74-83.
- Ritzer, G., Douglas G., & Wendy W.(2001) Theories of consumption, in Ritzer, George, and Barry Smart, eds. Handbook of social theory. Sage, 2001.
- Wiratno, B., Priyomarsono, N. W., Trisno, R., & Lianto, F. (2020). Shopping Centre Evolution in Jakarta Due to Changes of Generation XYZ Consumerism Behaviour. Tarumanagara International Conference on the Applications of Social Sciences and Humanities, 76-82.
Send comment about this article