Document Type : Research
Authors
- Seyed Samad Beheshti 1
- Moslem Naraghimanesh 2
- Abolghasem Askari 2
- Nazar pishro Nasrabad Sofla 3
- Shaja'at Poursedighi 4
1 Associate Professor of the Department of Social Sciences, Yasouj University, Yasouj, Iran
2 MA in Sociology, Yasouj University, Yasouj, Iran
3 PhD Student in Sociology, University of Isfahan, Isfahan, Iran
4 MA in Social Communication Sciences, Yazd Branch, Islamic Azad University, Yazd, Iran
Abstract
The expansion of virtual social networks has significantly influenced various dimensions of human life. A critical area that warrants investigation is the impact of virtual social networks on human social interactions. This study aims to provide a sociological analysis of how virtual networks contribute to social apathy. Employing a quantitative survey methodology, the research consists of a sample of 375 students selected from a total of 5,385 students at Yasouj University. Data were gathered by an online survey due to the restrictions imposed by the Covid-19 pandemic. According to the results, the average apathy among students was 103.95, which is below the average threshold of 111. Furthermore, within the broader statistical population, students’ sensitivity to societal conditions was above average. Furthermore, although students’ engagement in virtual social networks is higher than average, their overall active participation in these platforms remains at a moderate level. While there is generally a positive correlation between the duration of interaction with virtual social network and the extent of social apathy, the highest levels of apathy are associated with the use of virtual social networks for entertainment purposes. Comparative analyses suggest that men and employed people exhibit lower levels of social apathy than do women and unemployed students. Additionally, there is a remarkable disparity in social apathy levels between undergraduate and graduate students and between those studying in social science and those pursuing other academic disciplines. The regression analysis of the research variables revealed that about 17.5% of variance in social apathy can be attributed to the use of virtual social networks. Overall, the results of this study revealed that interaction with virtual social networks and their usage can alter individuals' cognitive and emotional dimensions; however, it does not induce significant behavioral changes. Furthermore, there exists a potential risk that this engagement may create a rift between individuals' real and virtual lives in reality.
Keywords
©2024 The author(s). This is an open access article distributed under Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0)
- استونز، ر. (1393). متفکران بزرگ جامعهشناسی (ترجمۀ مهدی میردامادی). چاپ نهم، تهران: مرکز.
- اسلوین، ج. (1380 ). اینترنت و جامعه (ترجمۀ عباس گلیگوری). تهران: کتابدار.
- بروجردی علوی، م.؛ و ایلالی، ح. (1397). پیامدهای زیست مجازی ایرانیان، فصلنامۀ مطالعات رسانههای نوین، 4 (16)، 110-75.
- بل، د. (1389). درآمدی بر فرهنگهای سایبر (ترجمه مسعود کوثری و حسین حسنی). تهران: انتشارات جامعهشناسان.
- ترنر، ج.ا. (1394). نظریههای نوین جامعهشناسی (ترجمۀ علیاصغر مقدس و مریم سروش). چاپ اول، تهران: جامعهشناسان.
- توسلی، غ. (1382). مشارکت اجتماعی در شرایط جامعه آنومیک(رابطه آسیبها و انحرافات اجتماعی با مشارکت اجتماعی). تهران: دانشگاه تهران.
- جمشید زاده، الف؛ کفاشی، م.؛ میرزایی، خ. (1400). مطالعه جامعهشناختی نقش شبکههای اجتماعی بر بیتفاوتی اجتماعی مطالعه موردی(شهروندان منطقه 1 و 2 شهر تهران در سال 1398)، مطالعات جامعهشناختی شهری، 11(39)، 34-1.
- چیتساز، م.؛ و سالک، س. (1395). بررسی جامعهشناختی اثرات شبکههای مجازی جدید بر زندگی فردی و اجتماعی(مطالعه موردی شهروندان شهرضا)، فصلنامه مهندسی فرهنگی، 7(86)، 126 –
- دیلینی، ت. (1392). نظریههای جامعهشناسی کلاسیک (مترجم بهرنگ صدیقی و وحید طلوعی). چاپ هفتم، تهران: نشر نی.
- ریتزر، ج. (1389). نظریه جامعهشناسی در دوران معاصر(مترجم محسن ثلاثی). چاپ شانزدهم، تهران: انتشارات علمی.
- زیمل، گ. (1358). کلانشهر و حیات ذهنی( ترجمه گیتی اعتماد).چاپ اول، برگرفته از کتاب گزیده مقالاتی از کتاب مفهوم شهر، شماره 1، تهران: نشر ایران.
- ساروخانی، ب. (1385). جامعهشناسی ارتباطات. چاپ هفدهم، تهران: اطلاعات.
- سیدمن، ا. (1392). کشاکش آرا در جامعه شناسی (مترجم هادی جلیلی). چاپ ششم، تهران: نشر نی
- صیادی، پ.، و عطایی، پ. (1396). تحلیل جامعهشناختی تأثیر استفاده از اینترنت بر روابط افراد در خانواده (موردمطالعه: شهر اصفهان)، فصلنامه علمی – پژوهشی علوم اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شوشتر، 11(2)، 342-313.
- ظهیری نیا، م.؛ گلابی، ف.؛ و هدایت ایوریق، ر. (1393). شناسایی عوامل مؤثر بر بیتفاوتی اجتماعی در بین دانشجویان دانشگاه محقق اردبیلی، مطالعات علوم اجتماعی ایران، 12(45)، 121- 86.
- عدلیپور، ص. (1391). تبیین جامعهشناختی پیامدهای شبکههای اجتماعی مجازی بر هویت اجتماعی کاربران جوان شهر اصفهان (پایاننامۀ کارشناسی ارشد منتشر نشده). دانشگاه اصفهان، ایران.
- عدلیپور، ص.؛ ملکیان، م.؛ و حاجیانی، س. (1393). آسیبشناسی شبکههای اجتماعی مجازی. تهران: پارسینه.
- عنبری، م.؛ و غلامیان، س. (1395). تبیین جامعهشناختی عوامل مرتبط با بیتفاوتی اجتماعی، بررسی مسائل اجتماعی ایران، 7(2)، 159-133.
- فتحی؛ ح.؛ و جعفری، ع. (1396). رابطه مصرف رسانهای با تغییر سبک زندگی (موردمطالعه: دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی)، فصلنامه مطالعات رسانههای نوین، 3(9)، 255-222.
- قاضیزاده، ه و کیانپور، م. (1394). «بررسی میزان بیتفاوتی اجتماعی در بین دانشجویان( موردمطالعه: دانشگاه اصفهان)»، فصلنامه پژوهشهای راهبردی امنیت و نظم اجتماعی، سال چهارم، شماره پیاپی 9، شماره اول: 59-78.
- کرایب، ی. (1388). نظریه اجتماعی مدرن از پارسونز تا هابرماس (ترجمۀ عباس مخبر). تهران: نشر آگه.
- کوزر، ل . (1389). زندگی و اندیشه بزرگان جامعهشناسی (ترجمۀ محسن ثلاثی). چاپ شانزدهم، تهران: انتشارات علمی.
- گیدنز، آ. (1386). جامعهشناسی (ترجمۀ حسن چاوشیان). تهران: نشر نی.
- محسنی تبریزی، ع.؛ و صداقتی فرد، م. (1389). پژوهشی درباره بیتفاوتی اجتماعی در ایران(موردپژوهش شهروندان تهرانی)، جامعهشناسی کاربردی، 22(43)، 22-1.
- مددپور، م. (1383). هیوبرت دریفوس و ستیز نظری با تکنولوژی اطلاعات و اینترنت، کلیات کتاب ماه، 79(3)، 78-81..
- مسعود نیا، ا. (13809). تبیین جامعهشناختی بیتفاوتی شهروندان در حیات سیاسی و اجتماعی، مجله اطلاعات سیاسی- اقتصادی، (167-168)، 165-152.
- مصلحی نیک، ف.؛ و حاجیانی، الف. (1395). بررسی تأثیر فضای مجازی بر همدلی اجتماعی دانشجویان، فصلنامه راهبرد فرهنگی، 6(22)، 355-331.
- مککوایل، د. (1385). نظریه ارتباطات جمعی (مترجم پرویز اجلالی). چاپ دوم، تهران: دفتر مطالعات و توسعه رسانههای.
- مهدی زاده، م. (1389). نظریههای رسانه: اندیشههای رایج و دیدگاههای انتقادی. چاپ اول، تهران: نشر همشهری.
- نوابخش، م.؛ و میرزاپوری ولوکلا، ج. (1394). تحلیل جامعهشناختی تأثیر بیهنجاری بر بیتفاوتی اجتماعی (موردمطالعه: شهروندان شهر بابل)، مجله مطالعات توسعه اجتماعی ایران، 7(3)، 67 –
- وب سایت شورای عالی فضای مجازی، (1396). عوامل-مشوق-فعالیت-شرکت های-خارجی-در-فضای-مجازی شورای عالی فضای مجازی،بازیابی شده در تاریخ 11(5)، از ir/general_content/82068
- وب سایت مشرق نیوز، (1397). آخرین آمار کاربران فضای مجازی در ایران [اخبار]. بازیابیشده در تاریخ 31(2) از https://www.mashreghnews.ir/news/850425
- ویندال، س؛ سیگناپترز، ب؛ و جین، الف. (1387). کاربرد نظریههای ارتباطات (ترجمه علیرضا دهقان). تهران: جامعه شناسان.
- هدایتی، ع.؛ زینی وند، ی.؛ و رسولزاده اقدام، ص. (1395). آسیبشناسی شبکههای اجتماعی مجازی موبایل محور در زمینه تربیت دینی(موردمطالعه: دانش آموزان مقطع متوسطه شهر تبریز)، مطالعات جامعهشناختی، 8(31)، 45 –
- یزدانپناه، ل.؛ و حکمت، ف. (1392). بررسی عوامل مؤثر بر مسئولیتپذیری اجتماعی جوانان (مطالعه دانشجویان دانشگاه شهید باهنر کرمان)، مجله مطالعات اجتماعی ایران، 8(2)، 150-127.
- Viaznikova, L..F., Olga, M.O., Svetlana,v., Saltseva, M.F., Olga, N.B., Anna, S., Streltsova, I.V., Sivova,. T.I., (2019). Reasons if Student Social Apathy.. Humanities & Social Sciences Reviews,7(4), 1248-1254.
- Mason.,D.S. (1991). Apathy and the Birth of Democracy: The Polish Struggle. East European Politics and Societies, 5(2), 205-233.
- Kline,. (2014).Supermajority voting social indifference and status quo constraints. Journal of Theoretical Politics, 26(2), 312- 330
- Chong,T.T.J. (2020). Definition: Apathy. Cortex.128, 326-327
- Karoubi, M,.&Ferdowsi,S.,(2021) Impact of Perceived Social Apathy on Tourists’ Behavioral Intentions,Journalhomepage. Leisure Studies,40(5),628-644.
- Zuboff,s., (2019). The age of surveillance capitalism. publca Affairs.
- Mehdi Karoubi;Sajad Ferdowsi;. (2021). Impact of Perceived Social Apathy on Tourists’ Behavioral Intentions . Leisure Studies, (), –. doi:10.1080/02614367.2021.1888308
Send comment about this article