Document Type : Applied
Authors
1 PhD student in Sociology of Economy and Development, Qochan Branch, Islamic Azad University, Qochan, Iran
2 Assistant Professor of Social Sciences, Qochan Branch, Islamic Azad University, Qochan, Iran
3 Member of Academic Jihad Faculty of Ferdowsi University of Mashhad, Associate Professor of Social Sciences, Qochan Branch, Islamic Azad University, Qochan, Iran
Abstract
This study aims to determine the impact of school privatization on social character of students attending public and private schools in Mashhad. For this purpose, a field survey was adopted and data were collected using Robert Cloninger's "nature and character " questionnaire (TCI-R), which focuses on cooperation and Self-Directedness dimensions of the Tridimensional Personality Inventory. The statistical population comprised secondary school students in Mashhad. Samples were randomly selected from both public and private schools. Data analysis was conducted using SPSS version 21. The mean social character score of students was 156.30±18.89. Further analysis revealed that the mean cooperation score was 104.33±13.49, and the mean self-direction score was 51.96±6.83. The results suggest that private schools are more effective than public schools in achieving educational goals and adapting to today's changing environment. Consequently, the research hypothesis on the difference in the mean social character between students from public and private schools is confirmed. Accordingly, it was found that private school students on average exhibited a higher social character than their counterparts in public schools. Additionally, t-test results showed a significant difference in the two dimensions of social character, with private schools outperforming public schools in both dimensions.
Keywords
- استونز، ر. (1379). متفکران بزرگ جامعه شناسی (م. میردامادی، مترجم). تهران: نشر مرکز.
- تقی زاده، پ.، و بابایی، ا. (1396). مقایسه تفکر انتقادی، انگیزش تحصیلی و مهارتهای کارآفرینی دانش آموزان هنرستانهای دولتی و غیر دولتی. مقاله ارائه شده در دومین کنفرانس ملی رویکردهای نوین در آموزش وپژوهش، محمودآباد.
- جرالد، ب. (1373). مکاتب مردم شناسی. مشهد: انتشارات جهاد دانشگاهی.
- چلیپانلو، غ.، کریمی، س.، شیخی، س.، و هاشمیپور، ح. (1397). بررسی و همگرایی بین ابعاد نظریه زیستی هفت عاملی کلونینجر و مدل AFECT سرشت عاطفی هیجان. فصلنامه پژوهشهای نوین روانشناختی، 4(13)، 63-84.
- خندانی، ع.، رنجدوست، ش.، و شالچی، ب. (1396). بررسی مقایسهای تفکر انتقادی دانش آموزان مدارس تیزهوشان، دولتی و غیردولتی. مقاله ارائه شده در سومین کنفرانس بین المللی روانشناسی جامعه شناسی علوم تربیتی، شیراز.
- خیجی، ع.، سعیدی مقدم، ا.، سنگدل مؤخر، ح.، و سمیعی پاقلعه، ه. (1395). برنامه درسی پنهان. مقاله ارائه شده در دومین کنفرانس بین المللی رویکردهای نوین در علوم انسانی، تهران.
- دادفر، م.، بهرامی، ف.، دادفر، ف.، و یونسی، س. (1389). بررسی پایایی و روایی سرشت و منش. توانبخشی، 3(3)، 15-24.
- دورتیه ژان، ف. (1381). پیربردیو: انسان شناس، جامعه شناس. نامه انسان شناسی، (1)، 225-234.
- رحمان پور، ح.، خسروی، ب.، و توکلی، ف. (1394). تأثیر آموزش مهارتهای زندگی بر سازگاری اجتماعی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان مقطع متوسطه شهر رشتخوار. مقاله ارائه شده در چهارمین کنفرانس بین المللی روانشناسی و علوم اجتماعی، تهران.
- رفیع پور، ف. (1397). آناتومی جامعه. تهران: سهامی انتشار.
- رفیع پور، ف. (1392). کند و کاوها و پنداشتهها: مقدمهای بر روشهای شناخت جامعه و تحقیقات اجتماعی. تهران: شرکت سهام.
- سبزوار، م.، محمدجواد، ل.، و عابدی، ا. (1394). مقایسه ابعاد مهارتهای اجتماعی دانش آموزان ابتدایی مدارس غیردولتی بدون کیف و دولتی شهر اصفهان. رویکردهای نوین آموزشی، 10(1)، 105-120.
- شاملو، س. (1377). مکتبها و نظریهها در روانشناسی شخصیت. تهران: رشد.
- صفایی موحد، س.، و باوفا، د. (1392). به سوی فرانظریهای دیگر برای شناخت برنامه. پژوهش در برنامهریزی درسی، 10(37)، 76-96.
- طالب زاده نوبریان، م.، صالح صدق پور، ب.، و کرامتی، ا. (1387). بررسی تأثیر جو اجتماعی مدارس متوسطه بر پرورش مهارتهای اجتماعی دانشآموزان. فصلنامه مطالعات درسی، (8)، 23-47.
- علیخانی، م. (1383). بررسی پیامدهای قصدنشده (برنامه درسی پنهان) محیط اجتماعی مدارس دوره متوسطه شهر اصفهان و ارائه راهکارهایی برای کاهش پیامدهای منفی آن. علوم تربیتی، 12(4)، 121-146.
- علیزاده نیری، س.، و ادیب، ی. (1392). مطالعهی ابعاد برنامه درسی پنهان روشهای تدریس معلمان سال اول متوسطه. فصلنامه آموزش و ارزشیابی، 6(23)، 55-76.
- فتحی واجارگاه، ک.، و واحده چوکده، س. (1385). شناسایی آسیبهای تربیت شهروندی در برنامه درسی پنهان نظام اموزشی متوسطه نظری از دیدگاه معلمان زن شهر تهران و ارائه راهکارهایی برای بهبود وضعیت آن. فصلنامه علمی و پژوهشی نوآوریهای آموزش، 5(3)، 93-132.
- فرید حسینی، ف.، کاویانی، ح.، اسعدی، س.، علی ملایری، ن.، و مقدس بیات، م. (1386). الگوی سرشت و منش در افراد مبتلا به اختلال شخصیت ضداجتماعی و مقایسه آن با هنجار جامعه ایران. تازههای علوم شناختی، 9(2)، 54-60.
- فکوهی، ن. (1381). تاریخ اندیشهها و نظریات انسان شناسی. تهران: نشر نی.
- قلتاش، ع.، طاهری، ع.، و مراحل، ف. (1393). دموکراسی آموزشی در مدارس و تأثیر آن بر رشد مهارت تفکر انتقادی و اجتماعی دانش آموزان دوره متوسطه اول. دوفصلنامه علمی-پژوهشی شناخت اجتماعی، 3(2)، 95-108.
- قلتاش، ع.، و قانونی، ر. (1395). مقایسه مهارتهای شهروندی دانش آموزان مدارس دولتی و غیر دولتی. مقاله ارائه شده در کنفرانس بین المللی افقهای نوین در علوم تربیتی، روانشناسی وآسیب های اجتماعی، تهران.
- کاویانی، ح.، و پورناصح، م. (1384). اعتباریابی و هنجارسنجی پرسشنامه سرشت و منش کلونینجر TCI درجمعیت ایرانی. مجله دانشکده پزشکی-دانشگاه علوم پزشکی تهران، 2(63)، 89-98.
- کرامتی، ا.، طالب زاده نوریان، م.، و صالح صدق پور، ب. (1387). بررسی تأثیر جو اجتماعی مدارس متوسطه بر پرورش مهارتهای اجتماعی دانش آموزان. مطالعات برنامه درسی، 3(8)، 23-46.
- کُردمیرزانیکوزاده، ع.، برجعلی، ا.، اسکندری، ح.، سهرابی، ف.، و دلاور، ع. (1388). الگویابی زیستی روانی معنوی در افراد وابسته به مواد و تدوین برنامه مداخله برای ارتقای تابآوری مبتنی بر روایت شناسی شناختی و روان شناسی مثبت نگر. اعتیادپژوهی، 3(10)، 97-114.
- مرادی، ا.، کریمی، م.، مرادی، ر.، و کرم زاده، م. (1394). روانشناسی شخصیت. مقاله ارائه شده در دومین کنفرانس ملی روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد شادگان.
- ملایری، ن. (1387). ارزیابی ابعاد شخصیت براساس پرسشنامه سرشت و منش کلونینجر 125 -TCI در بیماران مبتلا به اختلال شخصیت مرزی. مجله دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، 66(9).
- مهرام، ب.، ساکتی، پ.، مسعودی، ا.، و مهرمحمدی، م. (1385). نقش مؤلفههای برنامه درسی پنهان در هویت علمی دانشجویان (مطالعه موردی: دانشگاه فردوسی مشهد). مطالعات برنامه درسی، 1(3)، 3-29.
- مهرعلیزاده، ی. (1373). خصوصی سازی در آموزش عالی. نشریه علمی فرایند مدیریت و توسعه، 8(3 و 4)، 60-76.
- نوردبی، و.، و وهال، ک. (1377). راهنمای زندگینامه و نظریههای روانشناسان بزرگ (دولتی، ن. ع.، و به پژوه، ا.، مترجمان). تهران: مؤسسه منادی فرهنگی تربیت.
- هاشمیان، ف.، زندیان، ه.، و آقامحمدی، ج. (1394). تحلیل مشارکت بخش خصوصی در نظام آموزش وپرورش. فصلنامه سیاستهای راهبردی و کلان، 3(12)، 1-26.
- هندیجانی، ر.، علوی، س.، و مشایخی، ع. (1398). تأثیر کاراکتر بر توانمندیهای احساسی و اجتماعی: پژوهش پیمایشی روی دانشجویان حوزه مدیریت. فصلنامه مدیریت بازرگانی-دانشکده مدیریت دانشگاه تهران، 11(2)، 375-402.
- Belfield, C., & Levin, H. (2002). The effects of competition on educational outcomes: a review of the United States evidence. Retrieved from https://ncspe.tc.columbia.edu/working-papers/files/OP35V2.pdf
- Böhlmark, A., & Lindahl, M. (2008). Does school privatization improve educational achievement? Evidence from Sweden's voucher reform. IZA Discussion Papers3691, Institute of Labor Economics (IZA).
- Brown, M., Blanchard, T., & McGrath, R. E. (2019). Differences in self-reported character strengths across adolescence. Journal of Adolescence, 79, 1-10.
- Cloninger, C. R., Svrakic, D. M., & Przybeck, T. R. (1993). A psychobiological model of temperament and character. Archives of General Psychiatry, 50(12), 975-990.
- Cohen, J. (2006). Social, emotional, ethical, and academic education: Creating a climate for learning, participation in democracy, and well-being. Retrieved from https://www.hepgjournals.org
- LaRocque, N. (2008). Public-Private Partnership in basic education: An international review. Retrieved from http://www.theeducationalliance.org/wp-content/uploads/2014/08/CfBT-PPP-review.pdf
- Iversen, E., & Alberto, B . (2017). The effects of privatization on girls’ access to free, quality public education in Malawi, Mozambique, Liberia, Tanzania and Nepal. Retrieved from https://actionaid.org/sites/default/files/the_effects_of_privatisation.pdf
- Kamaruddin, S. A. (2012). Character education and students social behavior. Journal of Education and Learning, 6(4), 223-230.
- Schwartz, M., Beatty, A., & Dachnowicz, E. (2006). Character education: Frill or foundation? ERIC Institute of Education Sciences.
- Suiawesi, S. (2014). Students and character behavior. Sosio Humanika.
- Torche, F. (2005). Privatization reform and inequality of educational opportunity: The case of chile. Sociology of Education, 78(4), 316-343.
- Yildirim, Y. (2014). Effects of privatization on education quality and equity: Comparison of a public and a private primary school in Turkey. Retrieved from https://www.semanticscholar.org/paper/Effects-of-privatization-on-education-quality-and-%3A-Yildirim/42b98bfb2ebdf0e9865d104272b6cb146a57fbef
Send comment about this article