Document Type : Research

Authors

1 PhD in Sociology of Social Problems of Iran, Faculty of Literature and Humanities, University of Isfahan, Isfahan, Iran

2 Professor in Sociology, Faculty of Literature and Humanities, University of Isfahan, Isfahan, Iran

3 Professor and the Head of Sexual and Family Health Division, Institute of Neuroscience, Brain and Spinal Cord Injury Research Center (BASIR), Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran

Abstract

Sexual education has always been approved and emphasized to improve knowledge and change the attitude of people in a society, especially among adolescents and youths. The ability of people to achieve sexual health and manage it depends on such factors: scientific and comprehensive information available about the body and how to properly manage it, maturity, sexual identity and sexual orientation, sexual disorders and paraphilias, as well as living in a context that emphasizes the sexual education and sexual health and promotes them. This study reports the findings of the study of adolescent girls’ narratives of constructed sexual understanding, the need for comprehensive sexual education, and the challenges experienced by them. This research was carried out using grounded theory. The participants were 30 adolescent girls aged 12 to 18 from Isfahan. Participants were selected using purposive and sequential sampling with maximum variation, including snowball and theoretical sampling. The process of sexual understanding in their lived experience was studied with the intensive and narrative interviews technique. Based on the findings of the research, the narrative of the girls can be divided into three main categories: “comprehensive sexual education”, “the construction of the puzzle of sexual understanding”, and “consequences of untimely and incomplete understanding”. The need for sexual education is taken for granted among adolescent girls and it requires special attention in order to improve their knowledge, skills and attitudes at the appropriate age and to reduce the negative consequences caused by lack of knowledge.

Keywords

  1. ابوالقاسمی، ن.، مرقاتی ‌خویی، ع.، و تقدیسی، م. ح. (1389). تبیین تربیت جنسی دانش ­آموزان ایرانی از دیدگاه مربیان بهداشت مدارس ابتدایی. مجلۀ دانشکده بهداشت و انستیتو تحقیقات بهداشتی، 8(2)، 39-27.
  2. الفتی، ف.، و علیقلی، س. (1387). سنجش نیازهای آموزشی دختران نوجوان پیرامون بهداشت باروری و تعیین راهبردهای مناسب برای تأمین آن در قزوین. مجله دانشگاه علوم پزشکی قزوین، 2، 82-76.
  3. بری‌مانی آبکسری، ز.، گنجی، ژ.، موسوی نسب، ن.، و خانی، ص. (1397). عوامل مؤثر بر آموزش سلامت جنسی کودکان: یک مطالعه مروری. مجله تعالی بالینی، 8(1)، 6-5.
  4. بشارت.، م. ع.، میرزایی ط.، غلامعلی لواسانی. م.، و نقی ­پور، م. (1396). نقش تعدیل­ کننده عواطف مثبت و منفی در رابطه بین دانش و نگرش جنسی با رضایت زناشویی. روانشناسی خانواده، 4(2)، 18-3.
  5. پورمرزی، د.، ریماز، ش.، مرقاتی ‌خویی، ع.، رازی، م.، و شکوهی، م. (1392). بررسی مقایسه­ ای نیازهای آموزشی بهداشت جنسی و باروری جوانان در دو موقعیت قبل و بعد از ازدواج. تهران 1390، مجله علوم پزشکی رازی، 20(106)، 39-30.
  6. جوادیان، ر.، شمالی احمدآبادی، ا.، ترکاشوند مرادآبادی، م.، و عابدی، م. (1399). زمینه ­ها و پیامدهای ازدواج زودهنگام دختران 13 تا 16 ساله (شهرستان اردکان، یزد). مجله مطالعات اجتماعی ایران، 13(4)، 54-31.
  7. خانی‌پور، ح.، یغماییان، ه.، چیذری، ه.، و حسینی، س. (1400)، برنامه‌های تربیت جنسی کودکان و نوجوانان:‌ مرور نظام‌مند. نشریه پژوهش‌های تربیتی، 8(42)، 15-1.
  8. رادمهر، ی.، کاکوجویباری، ع. ا. (1399). رابطه باورهای جنسی و عملکرد جنسی با رضایت زناشویی. فصلنامه ایده­ های نوین روانشناسی. ۶(۱۰)، ۱۴-۱.
  9. زارع، م.، ملک افضلی، ح.، جندقی، ج.، رباب علامه، م.، کلاهدوز، م.، و اسدی، ع. (1384). تأثیر آموزش مسائل بهداشت بلوغ بر آگاهی، نگرش و عملکرد دختران 14-12 ساله. مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی گیلان، 14(56)، 26-18.
  10. فوکو، م. (1399). اراده به دانستن (‌ن. سرخوش، و ا. جهاندیده‌‌، مترجمان) (چاپ پانزدهم). تهران: نشر نی.
  11. کلانتری، س.، غنا، س.، ثناگو، ا.، و مهستی جویباری، ل. (‌1392). آموزش بلوغ و مسائل جنسی به دختران: تجارب مادران گرگانی. مدیریت ارتقای سلامت، 2(3)، 90-74.
  12. گلی، ف.، و محمدی احمدآبادی، ن. (1398). تأثیر آموزش تربیت جنسی بر آگاهی، نگرش، و عملکرد مادران در پاسخ به سؤالات دختران. فصلنامه سلامت روان کودک، 6(2)، 92-81.
  13. لطیف­ نژاد، ر.، جوادنوری، م.، حسن ­پور، م.، هزاوه­ یی، م. م.، و تقی ­پور، ع. (1391). ضرورت آموزش سلامت جنسی به دختران نوجوان در ایران: یک مطالعه کیفی. مجله زنان، مامایی و نازایی، 15(12)، 17-7.
  14. محمدی پویا، س.، ایمانزاده، ع.، محمدی پویا، ف.، و زارعی، ا. (1398). پدیدارشناختی موانع برنامه­ درسی تربیت جنسی در مقطع متوسطه. دوفصلنامه علمی -پژوهشی دین و ارتباطات، 26(1)، 334-303.
  15. مرقاتی ‌خویی، ع.، ابوالقاسمی، ن.، و تقدیسیم. ح. (1392). سلامت جنسی کودکان: مطالعه کیفی تبیین دیدگاه‌های والدین. مجلۀ دانشکده بهداشت و انستیتو تحقیقات بهداشتی، 11(2)، 74-65.
  16. معماری، س.، خنیفر، ح.، مهران، گ.، یزدانی، ح.ر.، و فریدونی، س. (1398). واکاوی مفهوم سلامت جنسی دانش ­آموزان نوجوان از منظر صاحب‌نظران با تمرکز بر آموزش والدین: تحلیل محتوای کیفی. مجله تحقیقات کیفی در علوم سلامت، 8(3)، 259-247.
  17. مقیمی، ل. (1395). بیوه ­های خردسال، اصفهان زیبا، 4/8/1395، شماره 2775، بازیابی در 1397، 4، از

(http://www.isfahanziba.ir/content/%D8%A8%DB%8C%D9%88%D9%87-%D9%87%D8 %A7%DB%8C-%D8%AE%D8%B1%D8%AF%D8%B3%D8%A7%D9%8 4%8C%D8% AF-%D8%B4%D8%AF.html).

  1. میرزایی نجم­آبادی، خ.، بابازاده، ر.، شریعتی، م.، و موسوی، ع. (‌1393‌‌). دختران نوجوان ایرانی و اطلاعات و خدمات بهداشت باروری و جنسی: یک مطالعه کیفی. مجلۀ زنان، مامایی و نازایی، 17(92)، 18-9.
  2. نوری ‌سیستانی، م.، و مرقاتی ‌خویی، ع. (1388). تأثیر شیوه آموزشی مبتنی بر گروه همسالان بر عملکرد جسمی بهداشت بلوغ دختران. مجله علمی پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی اراک، 12(4)، 135-129.
  3. نوری‌ سیستانی، م.، مرقاتی‌ خویی، ع.، و تقدیسی، م. ح. (1387). مقایسه بین دیدگاه­ های مادران، دختران و معلمین در تعیین اولویت­ های سلامت بلوغ دختران مقطع راهنمایی مدارس منطقه 6 شهر تهران. مجله دانشکده بهداشت و انستیتو تحقیقات بهداشتی، 6(2)، 22-13.
  4. ویکس، ج. (1392). سکسوالیته (ح. پرنیان، مترجم). بازیابی از (https://tavaana.org/sites/default/files/Sexuality-Jeffrey-Weeks-Parnian-1392_0.pdf).

 

  1. Beres, M. A. (2014). Points of convergence, introducing sexual scripting theory to discourse approaches to the study of sexuality. Sexuality & Culture, (18), 76–88.
  2. Charmaz, K. (2014). Constructing Grounded Theory (2nd edition). Los Angeles, London, Dew Delhi, Singapor, Washington DC: Sage publications.
  3. Gagnon, J. H. (2004). An interpretation of desire, essays in the study of sexuality. Chicago, I. L, The University of Chicago Press,
  4. Goldman, R., & Goldman, J. (1982). Children's sexual thinking: A comparative study of children aged 5 to 15'years in AustraAa, North' America, Britain and Sweden. London: Routledge & Kegan Paul Publication.
  5. Greenberg, B., Bruess, S., & Oswalt, B. ‌(2017‌‌). Exploring the dimensions of human sexuality (6th edition). Burlington, MA. Joned & Bartlett learning Publication.
  6. Heras, A. (1993). The construction of understanding in a sixth-grade bilingual classroom. Linguistics and Education, 5(3–4), 275-299.
  7. Kimmel, M. (2007). The Sexual self, the construction of sexual scripts. Nashville, TN: Vanderbilt University Press.
  8. Khonesavanh, I., Le Thi, H. H., Le Thi, K. A., & Vanphanom, S. (2020). Knowledge of safe sex and sexually transmitted infections among high school students, Vientiane Prefecture, Lao PDR. Global Health Action, 13(2), 64-73.
  9. Livingstone, S. (2012). Children, internet, pornography—an explosive mix of words. EU Kids Online Network.
  10. Laumann, E. O., Gagnon J. H., Michael, R. T., & Michaels, S. (1994). The Social Organization of Sexuality. Chicago, IL. University of Chicago Press.
  11. Mishra, R. (2020). Perception of sexual education amongst teenagers: A social learning. CLIO an Interdisciplinary Journal (UGC Care Journal), 6(9), 235-256.
  12. Plummer, K. (2016). Memoriam: John H Gagnon (1931–2016). Sexualities, 19 (5–6), 608–614.
  13. Sevilla, T. M., Sanabria, J. P., Orcasita, L. T., & Palma, D. M. (2016): Consistencies and discrepancies in communication between parents and teenage children about sexuality. Paidéia, 26(64), 39-147.
  14. Unis, B. D., & Sällström, C. (2020). Adolescents’ conceptions of learning and education about sex and relationships. American Journal of Sexuality Education, 15(1), 25-52.
  15. United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization (UNESCO). (2009). International technical guidance on sexuality education, an evidence-informed approach. Retrieved from https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000260770
  16. Ussher, J. M., Perz, J., Metusela, C., Hawkey, A. J., Morrow, M., Narchal, R., & Estoesta, J. (2017). Negotiating discourses of shame, secrecy, and silence: Migrant and refugee women’s experiences of sexual embodiment. Archives of Sexual Behavior, 46(7), 1901-1921.
  17. Widman, ,Evans, R., Javidi, H., & Choukas-Bradley, S. (2019). Assessment of parent-based interventions for adolescent sexual health: A systematic review and meta-analysis. JAMA Pediatrics, 173(9), 866-877.
CAPTCHA Image