Document Type : Research

Authors

1 Associate Professor of Curriculum Planning, Department of Educational Sciences, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Azarbaijan Shahid Madani University, Tabriz, Iran

2 PhD in Sociology, University of Tabriz, Tabriz, Iran

3 MA in Family Counseling, University of Guilan, Rasht, Iran

Abstract

Young people, especially university students, are one of the groups that mainly use modern media, including virtual social networks. The introduction and expansion of various virtual social networks among Iranian people and families have affected family as a social institution and has caused changes in the behavior and discourse of the young generation and their attitude towards family values. This study tried to study the role of virtual social networks in students’ tendency towards families’ traditional, modern and postmodern values. The statistical population of this cross-sectional survey includes the students of Azerbaijan Shahid Madani University in the academic year of 2021-2022. Using Cochran's formula and a multi-stage cluster sampling method, 384 students were selected as the sample of the study. A questionnaire was used to collect the data. The research hypotheses were analyzed using mean difference and regression tests. The results showed that the duration of membership in the social networks, the time sparing on the virtual networks, and the users’ trust in the content of virtual social networks are important factors in weak tendency of students towards traditional family values and moving them towards modern and postmodern family values. 

Keywords

  1. ابراهیمی، ع.، و عین‌علی، م. (1398). عوامل مؤثر بر قصد تداوم استفاده از شبکه‌های اجتماعی؛ با میانجی‌گری اعتماد (مورد مطالعه: پیام‌رسان الگرام و سروش). مجله جهانی‌ رسانه، 14(1)، 29-49.
  2. احمدنیا، ش. (1392). بررسی جامعه‌شناختی تأثیرات شبکه‌های اجتماعی مجازی بر مناسبات خانوادگی. در مجموعه مقالات همایش تخصصی شبکه‌های اجتماعی (به کوشش م. اسدپور، و ج. غفاری). تهران: پژوهشکده فناوری اطلاعات و ارتباطات جهاد دانشگاهی.
  3. احمدی، ع. ا.، عدلی‌پور، ص.، میرمحمدتبار، س. ا.، و ابوترابی، ف. (1394). تأثیر شبکه اجتماعی فیس‌بوک بر ارزش‌های خانوادگی دانش‌آموزان مقطع متوسطه شهر تبریز. فصلنامه توسعه اجتماعی، 9(4)، 107-134.
  4. اعزازی، ش. (1389). جامعه‌شناسی خانواده: با تأکید بر نقش، ساختار و کارکرد خانواده در دوران معاصر. تهران: انتشارات روشنگران و مطالعات زنان.
  5. امیرابراهیمی، م. (1384). وبلاگ‌نویسی صحنه‌ای جدید برای ایفای نقش‌های خود. تهران: انتشارات روشنگران و مطالعات زنان.
  6. اینگلهارت، ر.، و ولزل، ک. (1394). نوسازی، تغییر فرهنگی و دموکراسی (ی. احمدی، مترجم). تهران: انتشارات کویر.
  7. برگر، ب.، کلنر، ه.، و برگر، پ. (1381). ذهن بی‌خانمان: آگاهی و نوسازی (م. ساوجی، مترجم). تهران: انتشارات نی.
  8. جعفری، ص. (1398). اعتماد و رسانه: بررسی عوامل مؤثر بر اعتماد به رسانه‌های خبری برون مرزی BBC و VOA فارسی با رویکرد تطبیقی (مورد مطالعه: شهروندان شهر تبریز). فصلنامه مطالعات رسانه‌ای، 14(44)، 71-86.
  9. جنادله، ع.، و رهنما، م. (1397). بازنمایی آسیب‌شناسانه رسانه‌های نوین در مطالعات خانواده (فراتحلیل مطالعات چاپ شده در خصوص تأثیر رسانه‌های نوین بر خانواده). فصلنامه مطالعات رسانه‌های نوین، 4‌(16)، 1-40.
  10. جهانبخش، م. ع. (1395). خانواده و فرهنگ. تهران: انتشارات ساکو.
  11. خدامرادی، ط.، سعادت، ف.، و خدامرادی، ط. (1393). بررسی میزان تأثیر استفاده از فضای مجازی بر ارزش‌های خانواده (مطالعه موردی: معلمان مقطع متوسطه سازمان آموزش و پرورش استان ایلام). فرهنگ ایلام، 15(44)، 155-167.
  12. خوش صفا، ح.، و کفاشی، م. (1396). بررسی رابطه شبکه‌های اجتماعی مجازی و ارزش‌های خانواده. فصلنامه راهبرد اجتماعی فرهنگی، 6(23)، 173-200.
  13. دارابی، م.، و کلاشو، ح. (1395). بررسی تأثیر شبکه اجتماعی تلگرام و مکانیسم تأثیرگذاری آن بر ارزش‌های خانواده (مورد مطالعه: جوانان شهر تهران). فصلنامه مطالعات راهبردی ورزش و جوانان، 15(33)، 1-42.
  14. زاهدی، م. ج.، و خضرنژاد، ع. (1392). نوسازی و فرایند تحول ارزش‌ها در حوزه خانواده (بررسی نمونه‌ای دگرگونی ارزش‌های خانوادگی در شهر بوکان). مجله جامعه‌شناسی ایران، 14(1)، 68-97.
  15. ساروخانی، ب. (1394). رسانه‌ها و اعتماد اجتماعی. فصلنامه رادیو و تلویزیون، 11(27)، 9-32.
  16. ساروخانی، ب.، احمدی، ا. ع.، و صفا، د. (1395). تحلیل گفتمان الگوهای خانواده در جامعه کنونی با تأکید بر مناسبات همسرگزینی (بازنمایی الگوهای پست‌مدرن، تجددگرا، سنتی، در حال گذار، اسلامی). فصلنامه پژوهش‌نامه اسلامی زنان و خانواده، 4(7)، 9-42.
  17. عباس‌زاده، م.، آقایاری هیر، ت.، علیزاده اقدم، م. ب، و عدلی‌پور، ص. (1399). نوسازی و تحول ارزش‌های سنتی خانوادگی در شهر تبریز. فصلنامه جامعه‌شناسی اقتصادی و توسعه، 9(1)، 161-190.
  18. عدلی‌پور، ص. (1391). تحلیل جامعه‌شناختی پیامدهای شبکه‌های اجتماعی مجازی بر هویت اجتماعی کاربران جوان شهر اصفهان (پایان‌نامه منتشرنشده کارشناسی‌ارشد)، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.
  19. عقیلی، س. و.، و جعفری، ع. (1392). بررسی اهداف آشکار و پنهان شبکه‌های اجتماعی. در مجموعه مقالات همایش تخصصی شبکه‌های اجتماعی (به کوشش م. اسدپور، و ج. غفاری). تهران: پژوهشکده فناوری اطلاعات و ارتباطات جهاد دانشگاهی.
  20. فرقانی، م. م.، و مهاجری، ر. (1397). وضعیت اعتماد جوانان به شبکه‌های اجتماعی در شهر تهران. فصلنامه مطالعات فرهنگ- ارتباطات، 19(41)، 31-53.
  21. قاسمی، و.، عدلی‌پور، ص.، و کیانپور، م. (1391). تعامل در فضای مجازی شبکه‌های اجتماعی اینترنتی و تأثیر آن بر هویت دینی جوانان؛ مطالعه موردی فیس‌بوک و جوانان شهر اصفهان. دوفصلنامه دین و ارتباطات، 19(2)، 5-36.
  22. قنبری برزیان، ع.، سیف‌زاده، ع.، و محمدی، ا. (1396). خانواده دیجتال، هویت دینی و ارزش‌های خانوادگی: پیمایشی در شهر اصفهان. فصلنامه مطالعات راهبردی ورزش و جوانان، 11(35)، 29-50.
  23. قیطاسی، ر. ا.، حیدرآبادی، ا.، و رحمانی فیروزجاه، ع. (1400). نقش شبکه‌های اجتماعی مجازی در میزان ارزش‌های خانوادگی دانش‌آموزان مقطع متوسطه شهر ایلام در سال تحصیلی 1397-1398. فصلنامه فرهنگ ایلام، 22(70)، 28-56.
  24. گنجی، م.، نیازی، م.، و ملک‌پور شهرکی، ع. (1394). بررسی تأثیر اعتیاد به فناوری‌های نوین ارتباطی بر از هم‌گسیختگی خانوادگی در شهر کرد. فصلنامه مطالعات و تحقیقات اجتماعی در ایران، 4‌(1)، 167-194.
  25. گیدنز، آ. (1398). پیامدهای مدرنیت (ن. موفقیان، مترجم). تهران: انتشارات مرکز.
  26. گیدنز، آ. (1397). جامعه‌شناسی (م. صبوری، مترجم). تهران: انتشارات نی.
  27. مدیری، ف. (1397). گونه‌های مختلف ارزش‌های خانوادگی و همبسته‌های اقتصادی اجتماعی آن در شهر تهران، فصلنامه جامعه‌شناسی کاربردی. 29(69)، 147-166.
  28. مدیری، ف.، و مهدوی، م. ص. (1394). ارزش‌های پست‌مدرن خانوادگی در شهر تهران. فصلنامه خانواده پژوهی، 11(43)، 281-296.
  29. نعیمی، م. ر. (1390). تأثیر تعامل خانواده و ماهواره در بروز پدیده طلاق. فصلنامه جامعه‌شناسی مطالعات جوانان، 1(1)، 191-211.

 

  1. Ballew, K. C. (2011). Family values‌: The empirical impact of internet use (Unpublished master's thesis). Baylor University, Waco, Baylor.
  2. Bovill, M., & Livingstone, S. (2001). Bedroom culture and the privatization of media use.‌ London: LSE Research Online.
  3. Hilberman, J. (2009). Young people are social networking in Droves, Retrieved from http//iipdigital.usembassy.gov/st.
  4. Kumar, A. (2012). The impact of globalization on family–structure: A sociological study,. Journal of Experimental Sciences, 3(1), 10-13.
  5. McGrath, S. (2012). The impact of new media technologies on social interaction in the household. Maynooth University.
  6. McKnight, D. H., Choudhury, V., & Kacmar, C. (2002). Developing and validating trust measures for e-commerce: An integrative typology. Information Systems Research13(3), 334-359.
  7. Mesch, G. S. (2006). Family relations and the Internet: Exploring a family boundaries approach. The Journal of Family Communication6(2), 119-138.
  8. Morgan, M. (1995). The critical contribution of George Gerbner. Colorado: Westview Press.
  9. Panasenko, N. (2013). Czech and Slovak family patterns and family values in historical, social, and cultural context. Journal of Comparative Family Studies, 44(1), 79-98.
  10. Rahman, S. A., & Uddin, Md. S. (2017). The impact of globalization on family values. International Journal of Advanced Research, 5‌(8), 968-977.
  11. Tadpatrikar, A., Sharma, M. K., & Viswanath, S. S. (2021). Influence of technology usage on family communication patterns and functioning: A systematic review. Asian Journal of Psychiatry58, 102595.
  12. Ting, C. (2012). The impacts of modernity on family structure and function‌: a study among Beijing, Hong Kong and Yunnan families (Unpublished doctoral dissertation). Lingnan University, Hong Kong.
  13. Vickery, J. R. (2015). ‘I don't have anything to hide, but…': the challenges and negotiations of social and mobile media privacy for non-dominant youth. Information, Communication & Society18(3), 281-294.
  14. Williams, A. L., & Merten, M. J. (2011). iFamily: Internet and social media technology in the family context. Family and Consumer Sciences Research Journal40(2), 150-170.
CAPTCHA Image