Document Type : Original Article

Authors

1 Associate Professor in Political Science, Faculty of Law and Political, University of Isfahan, Isfahan, Iran

2 Assistant Professor in Political Sociology, Department of Islamic Education, Faculty of Theology and Islamic Studies, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran

Abstract

Some scholars believe that modernism has given rise to the emergence of new era that is known as the age of communication, which accelerates sharing and spreading of information. As a result, people can be familiar with new ideas and communicate with each other across the world. Due to new social media, some traditional ideas have been declined and replaced by new ones. The ongoing research concentrates on the direct and indirect impacts of social media on women’s tendency to sexual equality. The statistical population of this research is Iranian women over 18. The sample includes 733 people, which were collected by the World Values Survey (WVS) in 2020 (seventh wave).  The results show that, in the first place, social media directly impact on the tendency of Iranian women to sexual equality and accelerate such tendencies. On the other hand, social media indirectly lead Iranian women towards sexual equality via three variables: indifference mediate, unbelief, and right to choose. Thus, these variables both positively and considerably have influenced Iranian women’s sexual equality tendencies. The results showed that all above-mentioned variables join together and are in contact with each other. Although all variables have positive ties with each other, age has a negative relationship with other variables. Regarding age variable, as people become older, the less they use social media. Astonishingly, even their tendency towards sexual equality and post-modernism (mediate variables) decreases. As regards to other variables, unbelief variable has stronger relationship with the tendency to sexual equality and income level has weaker relationship with sexual equality trends. 

Keywords

  1. آرمن، س. ع.، فرازمند، ح.، و دانش، ح (1394). بررسی اثر فناوری اطلاعات و ارتباطات بر شاخص نابرابری جنسیتی. اقتصاد مقداری (بررسی‌های اقتصادی)، 2(45)، 87-104.
  2. حیایی، پ.، و مبارک بخشایش، م. (1394). تحلیل رابطه استفاده از شبکه اجتماعی فیس‌بوک‌ با هویت جنسیتی در بین دانشجویان دانشگاه تبریز. مطالعات جامعه شناسی، 8(27)، 41-62.
  3. بالاخانی، ق.، وملکی، ا. (1396)، بررسی ظهور فردگرایی در عرصه خانواده (مطالعه موردی شهروندان تهرانی). فصلنامه شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده، 7(20)، 34-77.
  4. بهشتی، س. ص.، حیدری، آ.، و مدبرنژاد، ع. (1400). مدل‌سازی تأثیر رسانه‌ها بر انتظارات نقش جنسیتی (موردمطالعه: افراد 15 سال به بالای شهر یاسوج). پژوهش‌های راهبردی مسائل اجتماعی ایران، 10(2)، 73-98.
  5. پزشکی، م. (1387). صورت‌بندی مطالعات زنان در جهان اسلام. تهران: نشر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی.
  6. جوادی آملی، ع. (1371). زن در آینه جمال و جلال الهی. تهران: مرکز نشر فرهنگی رجا.
  7. فضل‌االله، س. م. ح. (1383). دنیای زن. قم: نشر سهروردی.
  8. کاستلز، م. (1380). عصر اطلاعات، اقتصاد، جامعه و فرهنگ (ا. علیقلیان، و ا. خاکباز، مترجمان). تهران: طرح نو.
  9. کاستلز، م. (1393) شبکه­های خشم و امید جنبش‌های اجتماعی در عصر اینترنت (م. قلیپور، مترجم). تهران: نشر مرکز.
  10. کنعانی، م. ا.، حمیدی‌فر، م.، و قربانی، ا. (1396). بررسی تأثیر رسانه‌های اجتماعی بر هویت جنسیتی مادران و دختران: مطالعه‌ای در شهر رشت. توسعه اجتماعی، 11(3)، 97-128.
  11. محبی، ع.، و کیا، ع. ا. (1399). شبکه‌های اجتماعی و تغییرات فرهنگی بین دانشجویان دانشگاه‌های تهران: بر پایه ارزش‌های مادی و فرامادی اینگلهارت. مطالعات فرهنگ-ارتباطات، 51(21)، 63-90.
  12. مطهری، م. (1382). نظام حقوق زن در اسلام (چاپ سی و چهارم). قم: انتشارات صدرا.
  13. مککی، ر.(1382). داستان، ساختار، سبک و اصول فیلمنامه نویسی (م. گذرآبادی، مترجم). تهران: هرمیس.
  14. نیازی، م.، و شفایی‌مقدم، ا. (1391). رابطه مصرف رسانه‌ای و نگرش به طرحواره جنسیتی زنان. مطالعات فرهنگی و ارتباطات، 26(8)، 201-228.
  15. نیک‌خواه قمصری، ن.، و منصوریان راوندی، ف. (1393). تا ملی بر رابطه فضای مجازی و هویت جنسیتی (مطالعۀ موردی: کاربران اینترنت در شهر کاشان. مطالعات رسانه‌ای، 9(27)، 107-120.
  16. Carr, C. T., & Hayes, R. A. (2015). Social media: Defining, developing, and divining. Atlantic Journal of Communication, 23(1), 46-65.
  17. Castells, M. (2011). The rise of the network society: The information age: Economy, society, and culture. Oxford: Wiley-Blackwell.
  18. Friedman, E. J. (2005). The reality of virtual reality: The internet and gender equality advocacy in Latin America. Latin American Politics and Society, 47(3), 1-34.
  19. Gibson, J. L. (1997). Mass opposition to the soviet putsch of August 1991: Collective action, rational choice, and democratic values. American Political Science Review, 3(91), 671–684.
  20. Inglehart, R., & Welzel, Ch. (2003). Political culture and democracy: Analyzing the cross-level linkages. Comparative Politics, (36), 61–79.
  21. Inglehart, R., & Baker, W. E. (2000). Modernization, cultural change, and the persistence of traditional values. American Sociological Review, 65(1), 19-51.
  22. Inglehart, R., & Norris, P. (2003). The true clash of civilizations. Foreign Policy, (135), 62-70.
  23. Irving, C. J., & English, L. M. (2011). Community in cyberspace: Gender, social movement learning, and the internet. Adult education quarterly, 61(3), 262-278.
  24. Koo, G. Y. (2016). To be myself and have my stealthy freedom: The Iranian women’s engagement with social media. Revista De Estudios Internacionales Mediterráneos, (21), 141-157
  25. Lussier, D. N., & Fish, M. S. (2016). Men, Muslims, and attitudes toward gender inequality. Politics and Religion, 9(1), 29-60.
  26. Maryani, E., Janitra, P. A., & Rahmawan, D. (2018). “Aliansi Laki-Laki Baru”: The role of social media in promoting Gender Equality in Indonesia. Salasika, 1(2), 107-122.
  27. Miller, D., Sinanan, J., Wang, X., McDonald, T., Haynes, N., Costa, E., ..., & Nicolescu, R. (2016). How the world changed social media. London: UCL Press.
  28. Mohajan, H. K. (2022). Four waves of feminism: A blessing for global humanity. Studies in Social Science & Humanities, 1(2), 1-8.
  29. Norris, P., & Inglehart, R (2019). Cultural backlash. New York: Cambridge University Press.
  30. Parahita, G. D. (2019). The rise of Indonesian feminist activism on social media. Jurnal Komunikasi Ikatan Sarjana Komunikasi Indonesia, 2(4), 104-115.
  31. Preacher, K. J., & Hayes, A. F. (2008). Asymptotic and resampling strategies for assessing and comparing indirect effects in multiple mediator models. Behavior Research Methods, 3(40), 879-891.
  32. Rizzo, H., Meyer, K., & Ali, Y. (2002). Women's political rights: Islam, status and networks in Kuwait. Sociology, 3(36), 639-662.
CAPTCHA Image