Document Type : *

Authors

1 PhD Candidate in Cultural Administration and Planning, Department of Cultural Administration, Islamic Azad University, Isfahan (Khorasgan) Branch, Isfahan, Iran

2 Assistant Professor, Department of Cultural Administration, Islamic Azad University, Isfahan (Khorasgan) Branch, Isfahan, Iran

3 Associate Professor, Department of Cultural Administration, Islamic Azad University, Isfahan (Khorasgan) Branch, Isfahan, Iran

Abstract

Iranian current consumption pattern is far away from the optimal pattern from the point of view of Islamic values. Considering the problems, this study was conducted to identify the underlying cultural factors of Islamic-Iranian lifestyle. Taking a qualitative method and thematic analysis, and conducting semi-structured interview, the study used the ideas of 17 experts of management and planning of cultural affairs and communication sciences (mainly) from Isfahan province. Purposeful sampling and snowball method were used simultaneously to have a desired sample. Theoretical saturation criterion was the decision-making criterion for determining the number of participants. The results determined eight main themes as the most cultural factors affecting Islamic-Iranian lifestyle: 1) cultural assets; 2) interactive factors; 3) family-based examples; 4) religion-based examples; 5) environmental factors; 6) individual factors; 7) cultural examples; and 8) socio-ethical examples. Each of the main themes has some sub-themes. Iranian lifestyle in so many cases is affected by non-Islamic customs and traditions; therefore it seems necessary that policymakers and cultural planners focus on Islamic lifestyle, especially on the issues related to children.

Keywords

  1. استوری، ج. (1395). مطالعات فرهنگی درباره‌ فرهنگ عامه (چاپ سوم) (ح. پاینده، مترجم). تهران: نشر آگه.
  2. اسولیوان ، ت.، هارتلی ، ج.، ساندرز ، د.، و فیسک ، ج. (1385.). مفاهیم کلیدی ارتباطات. تهران: فصل نو.
  3. اشتری‌فر، ح.، و صالحی امیری، ر. (1395). طراحی الگوی رابطه مدیریت فرهنگی با سبک زندگی ایرانی-اسلامی. مدیریت منابع در نیروی انتظامی، 3(4)، 31-60.
  4. پورامینی، ب. (1392). سبک زندگی منشور زندگی در منظر امام رضا (ع). مشهد: انتشارات قدس رضوی.
  5. حسین پور، ر.، بلالی اسکویی آ.، و کی‌نژاد م. ع. (1396). تبیین سبک زندگی اسلامی(رضوی)؛: راهکارهایی در جهت تداوم آن در جامعه ایران. فرهنگ رضوی، 5(19)، 9-39.
  6. ریاحی، ج. (1401). تأثیر شبکه ماهواره‌ای فارسی‌زبان من و تو بر فرهنگ ایثار و مقاومت، سبک زندگی و هویت ایرانی، اسلامی نسل جوان. شاهد اندیشه، (6)، 25-54.
  7. سلیمانی، ک.، و شهسورای، ح. (1392). چرا ایرانی‌ها همه چیز را زیاد مصرف می‌کنند؟. نشریه شجره طیبه صالحین، 2(3)، 121-120.
  8. شریفی، ا. ح. (1391). اخلاق و سبک زندگی اسلامی. قم: معارف.
  9. طولابی، ز.، صمدی، س.، و مطهری‌نژاد، ف. (1392). بررسی نقش میانجی عزت نفس و خودکارآمدی در رابطه بین سـبک زنـدگی اسـلامی و سـازگاری اجتماعی جوانـان شهرم شـهد. فصـلنامه مطالعـات جامعـه‌شـناختی جوانـان، 9(3)، 115-132.
  10. فیسک، ج. (1389). اصول و مبانی ارتباطات (م. غبرایی، مترجم). تهران: انتشارات مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه.
  11. کاویانی، م. (1391). سبک زندگی اسلامی و ابزار سنجش آن. قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
  12. کجباف، م. ب. (1390). رابطه سبک زندگی اسلامی با شادکامی و رضایت از زندگی. ماهنامه علمی تخصصی صدای جمهوری اسلامی ایران، 70(11)، 22-29.
  13. گرامی، غ. (1392). مهندسی فرهنگی، بایسته‌ها و راهبردها. ماهنامه معارف، (25)، 12-17.
  14. موسوی گیلانی، س. ر. (1392). چیستی و چرایی سبک زندگی و نسبت آن با دین و مهدویت. فصلنامه مشرق موعود، 25، 123-138.
  15. میلنز، آ.، و براویت، ج. (1392). درآمدی بر نظریه فرهنگی معاصر. تهران: ققنوس.

 

  1. Alexander, J. C. (2006). The meanings of social life: A cultural sociology. Oxford: Oxford University Press.
  2. Bourdieu, P. (1984). Distinction: A social critique of the judgement of taste. New York: Routledge.‏
  3. Geertz, C. (1973). The interpretation of cultures(Vol. 5019). New York: Basic Books.‏
  4. Kefalas, M. (2004). Labor for love: Rethinking class and culture in the case of single motherhood. In M. D. Jacobs, & N. W. Hanrahan (Eds.), The Blackwell companion to the sociology of culture. Malden: BlackwellPublishing.
  5. Reeves, A., & de Vries, R. (2019). Can cultural consumption increase future earnings? Exploring the economic returns to cultural capital. British Journal of Sociology, 70(1), 214-240. 
  6. Tylor, E. B. (1974). Primitive culture: Researches into the development of mythology, philosophy, religion, art, and custom. New York: Gordon Press.
  7. Wojdan, W., Wdowiak, K., Witas, A., Drogoń, J., & Brakowiecki, W. (2021). The impact of social media on the lifestyle of young people. Polish Journal of Public Health, 130(1), 8-13.
CAPTCHA Image