Document Type : *

Author

Assistant Professor in Sociology, Bushehr Branch, Islamic Azad University, Bushehr, Iran

Abstract

The main purpose of this study was preparing a tool for measuring leadership styles and estimate its validity and reliability for the use and access of researchers in humanities. To achieve this goal, a sample of 320 athletes and sports coaches from Azad universities in Bushehr province were randomly selected and completed the leadership styles form. The data were analyzed using SPSS21 and Amos21 software. Based on the obtained results, the second-order factor analysis method using the measurement model shows the five-component structure of the leadership styles scale in the studied sample. The results of factor analysis show that five main factors have value greater than one and explain a total of 40.14% of the variance of the scale scores. The results of the second-order confirmatory factor model for measuring leadership styles show that this concept consists of these aspects: education, authoritarian, democracy, and social feedback. The adaptive and parsimonious indices calculated to evaluate the generality of the factor model show that the comparative fit index CFI is 0.845, the parsimonious comparative fit index PCFI is 0.717, the root mean square residual index or RMSEA is 0.049, the chi-square ratio to the degree of freedom of CMIN/DF is 1.815, which shows the overall improvement of the model. In total, the collected data can support the model. This result is logical and correct based on the theoretical framework.

Keywords

  1. ایران‌نژاد پاریزی، م.، و ساسان‌گهر، پ. (1375). سازمان و مدیریت از تئوری تا عمل. تهران: مؤسسه بانکداری ایران، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران.
  2. بیگی‌نیا، ع.، و فاطمه، ک. (1387). رابطه بین سبک‌های رهبری مدیران و تنیدگی روانی ناشی از شغل کارکنان با تأکید بر گونه‌های شخصیتی. دوماهنامه علمی-پژوهشی دانشور رفتار، 15(29)، 1- 16.
  3. پورسلطانی زرندی، ح. (1387). مقایسه سبک‌های رهبری تحول‌گرا و عمل‌گرای مسئولین هیئت‌های ورزشی استان گیلان. پژوهش در علوم ورزشی، 6(19)، 191-205.
  4. پورسلطانی، ح.، میرزایی، ف.، و زارعیان، ح. (1390). ارتباط بین اداراک از عدالت با رضایت شغلی در کارکنان پژوهشکده تربیت‌بدنی و علوم ورزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری. پژوهش‌های مدیریت ورزشی و علوم حرکتی، 1(1)، 59-70.
  5. تهامی، گ.، سجادی، گ.، خیبری، م.، و الهی، ع. (1389). رابطه بین سبک رهبری و منبع قدرت مربیان تیم‌های لیگ برتر ولیبال کشور از دیدگاه بازیکنان. مدیریت ورزشی، (7)، 25-42.
  6. جباری، غ. ر.، کوزه چیان، ه.، و خیبری، م. (1379). بررسی سبک رهبری، توانایی‌ها و نحوه عملکرد مربیان فوتبال باشگاه‌های دسته اول و دوم کشور (جام آزادگان)، حرکت، (6)، 103-120.
  7. رمضانی‌نژاد، ر.، همتی‌نژاد، م. ع.، اندام، ر.، زارع، ص.، و صادق‌پور، ن. (1390)، رابطه سبک‌های رهبری تحولگرا و عملگرای مدیران مدارس با تعهد سازمانی دبیران تربیت بدنی. دوفصلنامه پژوهش در مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی، 1(1)، 63-72.
  8. زاهدی، ش. (1378). بررسی تطبیقی سبک‌های رهبری. مدیریت دولتی، (45 و 46)، 13-32.
  9. عامری، ح.، کوزه‌چیان، ه.، آذر، ع.، و احسانی، م. (1390) رابطه سبک‌های رهبری و خلاقیت با میزان اثربخشی مدیران تربیت‌بدنی و علوم ورزشی دانشگاه‌های وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری. حرکت، (13)، 123-141.
  10. فتاحی، ر. (1389). رابطه سبک‌های رهبری و اثربخشی در کارشناسان ورزش آموزش و پرورش و مدیران ادارات تربیت بدنی استان بوشهر (پایان‌نامۀ کارشناسی‌ارشد رشته تربیت‌بدنی و علوم ورزشی). دانشگاه آزاد اسلامی واحد بروجرد، بروجرد، ایران.
  11. قربانیان، ع.، حدادپور، ع.، و ملکی، م. (1395). رابطۀ سبک رهبری (تحول‌آفرین، تبادلی، عدم مداخله‌گر) مدیران و رضایت شغلی تکنسین‌های فوریت‌های پزشکی در شهرستان اصفهان. فصلنامه امداد و نجات، 2(3)، 28-44.
  12. معمارزاده، ط.، و صانعی، غ. (1390). تهیه ابزار استاندارد جهت سنجش معنویت در نظام اداری ایران. فصلنامه رسالت مدیریت دولتی، 1(1)، 1-28.
  13. نصیری‌پور، ا.، هلالی بناب، م.، و رئیسی، پ (1388). سبک رهبری مدیران شبکه‌های بهداشت و شاخص‌های عملکردی ( (استان آذربایجان شرقی)، مدیریت سلامت، 2(36)، 16-24.

 

  1. Alemu, S. M., & Babu, S. (2011). Football coach leadership styles and players commitment. Journal of Research in Commerce and Management, 2(5), 110-121.
  2. Antonakis, J., Avolio, B. J., & Sivasubramaniam, N. (2003). Context and leadership: An examination of the nine-factor full-range leadership: An examination of the nine-factor full-range leadership theory using the Multifactor Leadership Questionnaire. The Leadership Quarterly, 14(3), 261–295.
  3. Avolio, B. J. (1999). Full leadership development: Building the vital forces in organizations. Thousand Oaks: Sage.
  4. Bass, B. M., & Avolio, B. J. (1990). Developing transformational leadership: 1992 and beyond. Journal of European industrial Training, 14(5), 21-27.
  5. Bass, B. M., & Riggio, R. E. (2006). Transformational leadership. Lawrence: Erlbaum.
  6. Benjamin, L., & Flynn, F. J. (2006) Leadership style and regulatory mode: Value from fit? Organizational Behavior and Human Decision Processes, 100(2), 216-230.
  7. Dubrin, A. J. (2001). Leadership-research finding, practices and skills (3rd). New York: Houghton Mifflin Company Boston.
  8. Fiedler, F. E. (1967). A theory of leadership effectiveness. New York: McGraw-Hill.
  9. Ingram, T. N. (1996). Relationship selling: Moving from rhetoric to reality. Journal of Business, 11, 5-14.
  10. Irannajad-Parizy, M., & Sasangohar, P. (2007). Organization and management: From theory to action. Tehran: Central Bank of Iran, Iranian Banking Institute.
  11. Moghimi, M. (2007). Research organization and management approach. Tehran: Termeh Publication.
  12. Nazarudin, M. N., Fauzee, M. S., Jamalis, M., Geok, S. K., & Din A. (2009). Coaching leadership styles and athlete satisfactions among Malaysian University Basketball Team. Research Journal of International Studies, 9, 4-11.
  13. Rizi, R., Azadi, A., Farsani, M. E., & Aroufzad, S. (2013). Relationship between leadership styles and job satisfaction among physical education organizations employees. European Journal of Experimental Biology, 3(2), 48-53.
  14. Robbins, S., & Coulter, M. (2008). Management (10th). Upper Saddle River, N.J.: Pearson Prentice Hall.
  15. Sarpira, M., Khodayari, A., & Mohammadi, S. (2012). The relationship between leadership coaching style and team cohesion in team and individual sports. Australian Journal of Basic and Applied Sciences, 6(12), 297-302.
  16. Saybani, H., Yusof, A., Soon, C., Hassan A., & Zardoshtian, S. (2013). Athletes’ satisfaction as mediator of transformational leadership behaviors of coaches and football players’ sport commitment relationship. World Applied Sciences Journal, 21(10), 1475-1483.
  17. Tayeb, M. H. (1995). Supervisory style and cultural contexts: A comparative study. International Business Review, 4, 1-17.
  18. Vahdani, M., Sheikhyyousefi, R., Moharramzadeh, M., Ojaghi, A., & Salehian, H. (2012). Relationship between coach's leadership styles and group cohesion in the teams participating in the 10th Sport Olympiad of male students. European Journal of Experimental Biology, 2(4), 1012-1017.
CAPTCHA Image