Document Type : Research
Authors
1 Associate Professor in Sociology, Faculty of Social Sciences, Yazd University, Yazd, Iran
2 MA Student in Social Work, Faculty of Social Sciences, Yazd University, Yazd, Iran
Abstract
An important function of education is the socialization of students, which has been done in the school environment before the Covid-19 pandemics, but with the spread of the virus and the emergence of virtual learning, the socialization of students faced challenges. Therefore, the aim of this study was to identify the challenges of students' socialization during the Covid-19 pandemic. This is a qualitative study using thematic analysis approach which was conducted in December 2021 in public schools of Tabas city, southern Khorasan province, Iran. Participants were selected using purposeful sampling. Semi-structured interviews werd done with 14 parents, 16 students and 6 teachers. The findings of the research showed that the authority of the school in the issue of socialization has reached the minimum possible. Meanwhile, due to the virtual learning, the media has become the main tool of socialization. The constructed themes related to the issue of socialization are: the informalization of education rituals, the reduction of teacher's authority, the harms of virtual space, the weakness of supervision and multifaceted conflicts. The conceptual model shows unintended deschooling in the issue of socialization. Paying attention to the post-Corona era and related educational changes is a serious policy-making necessity of the relevant ministry. Cultivating the correct use of virtual space, removing software limitations and developing educational software to facilitate the educational process, along with updating teachers' media literacy and developing their professional ethics, are the priorities of education in order to maintain the authority of teachers and promotion of students socialization.
Keywords
- استورای، ش.، بازوبندی، آ.، خاک پورفرد، س.، و گردانی، ن. (1400). تأثیر موبایل بر جامعهپذیری مدرسه، فصلنامه مطالعات روانشناسی و علومتربیتی، 4(21)، 141-152.
- تنهایی، ح. ا. (1379). درآمدی بر مکاتب و نظریههای جامعهشناسی. مشهد: مرندیز.
- دهقان، ح.، مروت، ب.، و غفاری، ز. (1398). تشابه و تضاد ارزشها و هنجارهای نهاد خانواده و مدرسه و تأثیر آن بر جامعهپذیری دانشآموزان. فصلنامه خانواده و پژوهش، 45، 41-64.
- دیربان، م. م،. و آقایی، د. (1399). سواد رسانهای معلمان آموزش و پرورش بر نحوه جامعهپذیری دانشآموزان مدارس ابتدایی ایلام. فصلنامه مطالعات روانشناسی و علوم تربیتی، 4(17)، 312-325.
- رزاقی، ن،. و علیزاده، م. (1395). اینترنت و جامعهپذیری مجازی نوجوانان (مطالعه موردی: دانشآموزان مقطع متوسطه دوم شهر ساری). فصلنامه مطالعات توسعه اجتماعی-فرهنگی، 5(4)، 9-41.
- رضازاده بهادران، ح. ر،. و نصیریان، ر. (1396). تأثیر شبکههای اجتماعی بر جامعهپذیری دانشآموزان دختر پایه دهم شهرستان بهارستان. کنفرانس بینالمللی و ملی پژوهشهای مدیریت و علوم انسانی در ایران، تهران.
- رضوانی، ا. (1396). تأثیر استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی بر جامعهپذیری و انگیزه پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دختر دوره دوم متوسطه شهرستان چالوس. دومین کنفرانس ملی رویکردهای نوین در آموزش و پژوهش، تهران.
- سلیمی، علی.، و داوری، م. (1385). جامعهشناسی کجروی (چاپ دوم). قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
- شارعپور، م. (1394). جامعهشناسی آموزش و پرورش (چاپ سیزدهم). تهران: انتشارات سمت.
- علی محسنی، ر،. و آذری، ا. (1396). بررسی تأثیر فضای مجازی (تلفن همراه و اینترنت) در جامعهپذیری دانشآموزان دبیرستانی پسرانه منطقه 17 تهران. فصلنامه پژوهش اجتماعی، 8(35)، 1-20.
- کرمی، ع. م.، صمدی، م.، آرمند، م،. و انصاریان، ف. (1399). عوامل مؤثر بر جامعهپذیری دانشآموزان متوسطه دوم براساس مبانی جامعهشناختی سند تحول بنیادین نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی جمهوری اسلامی ایران. نشریه سبک زندگی اسلامی با محوریت سلامت، 4(2)، 174-182.
- کلاته ساداتی، ا.، و فلکالدین، ز. (1399). زندان به مثابه بستری مسخکننده یا تعالیبخش: مطالعه کیفی تجربه زندان در میان متهمان به قتل در زندان عادلآباد شیراز. نشریه علوم اجتماعی (دانشگاه فردوسی مشهد)، 2(16)، 147-175.
- گیدنز، آ. (1386). جامعهشناسی (م. صبوری، مترجم). تهران: نشر نی.
- منادی، م. (1386). درآمد جامعهشناختی بر جامعهپذیری. تهران: جیحون.
- موسوی، س. ک.، و جمالی، ف. (1390). تجزیه و تحلیل رابطه میان استفاده از موبایل و جامعهپذیری مدرسهای با تأکید بر دانشآموزان دبیرستانی شهرستان کوهدشت لرستان (سال 1390). نشریه مطالعات فرهنگ- ارتباطات، 47، 18-77.
- Braun, V., & Clarke, V. (2006). Using thematic analysis in psychology. Qualitative Research in Psychology, 3(2), 77-101.
- Easa, N., & Bazzi, A. (2020). COVID-19 and lack of socialization: Does service innovation become an imperative for universities? International Journal of Disruptive Innovation in Government, http://dx.doi.org/10.1108/IJDIG-11-2020-0006
- Irwin, C., & Berge, Z. L. (2006). Socialization in the online classroom. e-Journal of Instructional Science and Technology, 9(1), 1-7.
- Joulaei, H., & Kalateh Sadati, A. (2020). COVID-19 outbreak and school dropout; A worldwide challenge for an equitable future. International Journal of School Health, 7(4), 1-2.
- Sadati, A. K., B Lankarani, M. H., & Bagheri Lankarani, K. (2020). Risk society, global vulnerability and fragile resilience: Sociological view on the coronavirus outbreak. Shiraz E-Medical Journal, 21(4), 1-2.
- Sazmand Asfaranjan, Y., Shirzad, F., Baradari, F., Salimi, M., & Salehi, M. (2013). Alleviating the senses of isolation and alienation in the virtual world: Saocialization in distance education. Procedia Social and Behavioral Sciences, 93, 332-337.
- Shahabi, S., Martini, M., Behzadifar, M., Sadati, A. K., Zarei, L., Noroozi, M., ..., & Lankarani, K. B. (2021). How Iranian people perceived the COVID-19 crisis? Explored findings from a qualitative study: Current concerns, ethics and global solidarity. Journal of Preventive Medicine and Hygiene, 62(1 Suppl 3), E53.
- Sweeney, J., Liu, Q., & Evans, G. (2021) Investigating the impact of online learning on engineering students’ socialization experiences during the pandemic. Proceedings 2021 Canadian Engineering Education Association (CEEA-ACEG21) Conference, University of Toronto.
Send comment about this article