Document Type : Research

Authors

1 Professor, Department of Social Sciences, Kashan University,Kashan, Iran

2 PhD Candidate in Sociology of Iranian Social Issues, Kashan University, Kashan, Iran

Abstract

In recent years, there have been many studies on social capital and social tolerance. The extent and dispersion of these studies make a need to conduct a coherent meta-analysis to achieve a more comprehensive picture and see the shortcomings of the research field. The purpose of this study was to investigate the relationship between social capital and social tolerance in studies conducted in Iran. Social capital is the position and relationships in social groups and networks and tolerance refers to a situation in which individuals and groups act with restraint and resistance against a situation or phenomenon that they find extremely distasteful or indifferent. In this research, the theories of Putnam and Coleman were used for social tolerance and the theories of Pierre Bourdieu were used for investigating social capital. This research was conducted with the meta-analysis method on the relationship between social capital and social tolerance in Iran. The statistical population of the research included all the studies conducted in Iran between 2008 and2018 with the same subject as the present research. The results showed that the relationship between social capital and social tolerance with fixed and random effects is significant at the 99% confidence level. The results show the heterogeneity of the studies. On the other hand, the average effect size of social capital (random mixed effects) on social tolerance in the studies is 0.205, which is at a low to medium level.

Keywords

  1. ادیبی‌سده، م.، رستگار، ی.، و بهشتی، س. (1391). مدارای اجتماعی و ابعاد آن. مجله رفاه اجتماعی، (50)، 380-352.
  2. افشانی، ع.، و رام، ن. (1396)، رابطه سرمایه اجتماعی با مدارای اجتماعی در بین جوانان شهر یزد، (72)، 115-134.
  3. اکبری، ا. (1383). نقش سرمایه اجتماعی در مشارکت: بررسی تاثیر سرمایه اجتماعی بر مشارکت سیاسی-اجتماعی (مطالعه موردی روستای فارسنج از توابع سقز) (پایان­نامه منتشرنشده دانشکده علوم اجتماعی)، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
  4. بهشتی، س.، و رستگار، ی. (1392). تبیین جامعه‌شناختی مدارای اجتماعی و ابعاد آن در بین اقوام ایرانیمسائل اجتماعی ایران، (2)، 35-7.
  5. بیاتی، پ.، جهانبخش، ا.، و بهیان، ش. (1396). تبیین جامعه‌شناختی چالش‌ها و فرصت‌های مرتبط با مدارای اجتماعی شهروندان شهر تهران. مجله بررسی مسائل اجتماعی ایران، (2)، 39-17.
  6. پاتنام، ر. (1392). دموکراسی و سنت‌های مدنی (م. ت. دلفروز. مترجم). تهران: انتشارات جامعه‌شناسان.
  7. جلائیان بخشنده، و.، قاسمی، و.، و ایمان، م. (1397) تبیین جامعه شناختی رابطه اعتماد اجتماعی و مدارای اجتماعی مبتنی بر نظریه ساختاربندی گیدنز. فصلنامه توسعه اجتماعی، ، (4)، 32-7.
  8. جهانبگلو، ر. (1381). مدارا و کثرت‌گرایی. فصلنامه پل فیروزه، (5)، 566-545.
  9. جهانگیری، ج.، سردارنیا، خ،. و علیزاده، ق. (1395). بررسی رابطه­ سرمایه اجتماعی با مدارای سیاسی دانشجویان (مطالعه موردی دانشگاه شیراز). فصلنامه توسعه اجتماعی، 10(3)، 82-67.
  10. دلاور، ع. (1384). روش‎­های تحقیق کمی و کیفی (چاپ دوم). تهران: انتشارات سمت.
  11. دورکیم، ا. (1381). درباره تقسیم کار اجتماعی (ب. پرهام، مترجم). تهران: نشر مرکز.
  12. رام ‌هفشجانی، ن.، افشانی، ع.، و عسگری ندوشن، ع. (1394). عوامل اجتماعی مرتبط با مدارای اجتماعی در بین جوانان شهر یزد (پایان‌نامه کارشناسی‌ارشد منتشرنشده). دانشگاه یزد، یزد، ایران.
  13. شارع­پور، م.، آزادارمکی، ت.، و عسگری، ع. (1388). بررسی رابطه سرمایه اجتماعی با مدارا در بین دانشجویان دانشکده­‎های علوم­اجتماعی دانشگاه تهران و علامه‎­طباطبایی. مجله انجمن جامعه‎شناسی ایران، 10 (1)، 98-64.
  14. شریفی، س. (1392). سنجش مدارای اجتماعی و عوامل اجتماعی مؤثر بر آن در بین شهروندان ساکن تهران (پایان­نامه منتشرنشده کارشناسی ارشد رشته پژوهشگری اجتماعی). دانشگاه الزهرا، تهران، ایران.
  15. فاین، ب. (1385). سرمایه اجتماعی و نظریه اجتماعی (م. ک. سروریان، مترجم). تهران: پژوهشکده مطالعات راهبردی.
  16. فیروزجائیان، ع.، شارع‌پور، م.، و فرزام، ن. (1394). سرمایه فرهنگی و مدارای اجتماعی
    (آزمون مدل میمیک)، فصلنامه توسعه اجتماعی، (2)، 64-33.
  17. فیروزجائیان، ع.، شارع‌پور؛ م.، و فرزام، ن. ( 1394). بررسی جامعه شناختی تأثیر سرمایه فرهنگی بر ارتباطات بین فردی با تأکید بر مدارای اجتماعی. مطالعات فرهنگ ارتباطات، (35)، 7-31.
  18. قاضی طباطبایی، م.، ودادهیر، ا. (1389). فراتحلیل در پژوهش­‎های اجتماعی و رفتاری. تهران: جامعه­شناسان.
  19. قاضی‌نژاد، م.، و اکبرنیا، ا. (1396). دینداری: مدارای اجتماعی یا فاصله اجتماعی (پیمایشی در میان مسلمانان و مسیحیان شهر تهران). مطالعات و تحقیقات اجتماعی در ایران، (1)، 40-21.
  20. کلمن، ج. (1377). بنیادهای نظریه اجتماعی (م. صبوری، مترجم). تهران: نشرنی.
  21. گلابی، ف.، و رضایی، ا. (1392). بررسی تأثیرمشارکت اجتماعی بر مدارای اجتماعی در بین دانشجویان. مطالعات و تحقیقات اجتماعی در ایران، (1)، 86-61.
  22. ماجدی، س. م.، لهسایی زاده، ع. (1385). بررسی رابطه بین متغیرهای زمینه‎­ای، سرمایه اجتماعی و رضایت از کیفیت زندگی: مطالعه موردی در روستاهای استان فارس، فصلنامه روستا و توسعه، (4)، 135-91.
  23. مزیدی، ش. (1395). رابطه میزان سرمایه اجتماعی و فرهنگی والدین و مدارای اجتماعی آنان با فرزندانشان (مورد مطالعه: نوجوانان دوره متوسطه اول شهر تهران) (پایان­نامه منتشرنشده کارشناسی ارشد رشته علوم اجتماعی، گرایش پژوهشگری). دانشگاه الزهرا (س)، تهران، ایران.
  24. مقتدایی، ف.، باقری، م.، و نبوی، ع. (1389). بررسی و سنجش میزان مدارای اجتماعی و عوامل اجتماعی و فرهنگی مؤثر بر آن مورد تحقیق: جامعه شهری اهواز (پایان نامه­­ منتشرنشده کارشناسی ارشد). دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران.
  25. نصرالهی، ی. (1395). تأثیر اشکال سرمایه بر مدارای اجتماعی (مطالعه پیمایشی شهروندان50-18ساله میاندوآب) (پایان نامه منتشرنشده کارشناسی ارشد رشته جامعه­‎شناسی). دانشگاه کردستان، سنندج، ایران.
  26. نیازی، م.، حسینی زاده، س. س.، و سخایی، ا. (1395). فراتحلیل (نظریه تا کاربرد). تهران: سخنوران.
  27. والزر، م. (1383). در باب مدارا (ص. نجفی، مترجم). تهران: انتشارات شیرازه.

                                                                                                                                              

  1. Cobb, S. (1976). Social support as a moderator of life stress. Psychosomatic Medicine, 38(5), 300-314.
  2. Glass, G.V., McGraw, B., & Smith, M. L. (1981). Met-analysis in social research. Beverly Hills: CA Sag.
  3. King, P. (1997). Toleration, New York: St, Martins Press.
  4. Kobayashi, T (2010). Social bridging social capital in online communities: Heterogeneity and social tolerance of online game players in Japan. Journal of Human Communication, 36(4), 546-569.  
  5. Kulik, J. A. (2003). Effect Of using instructional technology in elementary and secondary schools: what cotrolled evaluation studies say. Research, 36, 546-569.
  6. Witenber, R. T., & Butrus, N. (2013). Some personality predictors of tolerance to human diversity: the roles of openness, agreeableness, and empathy. Journal of Australian Psychological Society, 65, 220-235.

 

 

CAPTCHA Image