Document Type : *

Authors

1 PhD Candidate in Sociology, Islamic Azad University, Central Tehran Branch, Tehran, Iran

2 Assistant Professor in Sociology, Alzahra University, Tehran, Iran

3 Assistant Professor in Sociology, Islamic Azad University, Central Tehran Branch, Tehran, Iran

Abstract

Becoming a mother has always been one of the main roles of women in Iranian society. In recent decades, however, due to changes in attitudes and increasing options for women's advancement, including education and employment and opportunities for more social presence of women, the maternal experience has changed for some women. Becoming a mother is no longer a mandatory and full-time role for women. They can choose alternative social roles. The purpose of this study was to analyze the maternal experience of women and their policies in playing the role of motherr among women working in senior positions in Iranian Ministry of Petroleum. In order to achieve the goals, a qualitative method with a descriptive phenomenological approach was used. In-depth interview data collection technique and purposeful sampling method were used. A sample of 30 women of 40-55 years old participated in this study. Content analysis was used for analysis of data. The results of the study fall into six categories and 16 subcategories including motherhood as the most important source of identity, maternal choice, redefining motherhood, pregnancy experience as a completely feminine experience, separation from the child and reappearance at work, feeling complete, feeling deprived of maternal pleasure, benefiting from the support of spouse and mother, combining maternal duties with work and paid work, interaction with children from the work environment, interaction and dialogue with the work environment, maximum stress tolerance. It can be concluded that the concept of motherhood has been redefined according to its social situations and cultural changes. In this process, working women face the costs of childbearing and job-maternal role conflicts due to the weakness of family-friendly programs.

Keywords

  1. ابوت، پ.، و والاس، ک. (13۹۹). جامعه‌شناسی زنان (م. نجم عراقی، مترجم) (چاپ شانزدهم). تهران: نشر نی.
  2. احمدی فراز، م.، عابدی، ح. ر.، و آذر برزین، م. (1393). تبیین تجارب زنان شاغل پیرامون نقش مادری: یک پژوهش کیفی پدیدارشناسی. مجله تحقیقات کیفی در علوم سلامت، 3(2)، 137-148.
  3. اعزازی، ش. (1399). نیمه پنهان مادری. تهران، نشر نی
  4. ایمان، م. ت. (1391). روش‌شناسی تحقیقات کیفی. قم: پژوهشکده حوزه و دانشگاه.
  5. انگلس، د. ف. (1380). منشأ خانواده، مالکیت خصوصی و دولت (خ. پارسا). تهران: انتشارات جامی.
  6. بستان، ح. (1382). کارکردهای خانواده از منظر اسلام و فمینیسم. روش‌شناسی علوم انسانی، (35)، 4-34.
  7. تانگ، ر. (1387). نقد و نظر: درآمدی جامع بر نظریه‌­های فمنیستی (م. نجم عراقی، مترجم). تهران: نشر نی.
  8. مامسن، ج. ه. (1378). جنسیت و توسعه (ز. فنی، مترجم). تهران: نشر نی.
  9. جنکینز ، ر. (1381). هویت اجتماعی (ت. یار احمدی). تهران: نشر و پژوهش شیرازه
  10. چارمز، ک. (1397). ساخت نظریه مبنایی (م. کاظمی، و ح. ر. ایرانی، مترجمان). تهران: انتشارات رسا.
  11. فراستخواه، م. (1398). روش تحقیق کیفی در علوم اجتماعی با تأکید بر نظریه برپایه (گرندد تئوری GTM). تهران: نشرآگاه.
  12. فریدمن، ج. (1381). فمنیسم (ف. مهاجر، مترجم). تهران: آشیان.
  13. رفعت‌جاه، م. (1387). تأملی در هویت زن ایرانی. تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
  14. رفعت‌جاه، م.، و خیرخواه، ف. (1391). مسائل و چالش‌های اشتغال زنان در ایران از دیدگاه شاغلان پست‌های مدیریتی. فصلنامه مطالعات توسعه اجتماعی فرهنگی، 1(2)، 130-156.
  15. سفیری، خ.، و ایمانیان، س. (۱۳۹۲). جامعه‌شناسی جنسیت. تهران، انتشارات جامعه‌شناسان.
  16. سندبرگ، ش. (1395). تغییر مسیر: زنان، شغل، میل به پیشرفت (س. ارجمندی، مترجم). تهران: نشر نوین.
  17. گرت، ا. (۱۴۰۰). جامعه‌شناسی جنسیت (ک. بقایی، مترجم) (چاپ سوم). تهران: نشر نی.
  18. هام، م. (1385). فرهنگ نظریه‌های فمنیستی (ن. احمدی خراسانی، ف. مهاجر.، و ف. قره‌داغ، مترجمان). تهران: نشر توسعه.
  19. حمزوی عابدی، ف.، باقریان، ف.، مظاهری، م. ع. (1394). بررسی ادراک زنان جوان ایرانی از هنجارهای زنانگی.شناخت اجتماعی، 4(1)، 84-96.

 

  1. Adams, G. A., King, L. A., & King, D. W. (1996). Relationships of job and family involvement, family social support, and work–family conflict with job and life satisfaction. Journal of Applied Psychology, 81(4), 411-420.
  2. Broschart, K. R. (1978). Family status and professional achievement: A study of women doctorates. Journal of Marriage and Family, 4(1), 71-76.
  3. Gerson, J. M., Peiss, K. (1985). Boundaries, negotiation, consciousness: Reconceptualizing gender relations. Social Problems, 32(4), 317-331.
  4. Greenhaus, J. H., & Powell, G. N. (2006). When work and family are allies: A theory of work-family enrichment. Academy of Management Review, 31(1), 72-92.
  5. Stoner, C. R., & Hartman, R. I. (1990). Family responsibilities and career progress: The good, the bad, and the ugly. Business Horizons, 33(3), 7-14.
  6. Warner, M. A., & Hausdorf, P. A. (2009). The positive interaction of work and family roles. Journal of Managerial Psychology, 24(4), 372-385.
CAPTCHA Image