Document Type : Research

Authors

1 PhD Candidate in Management, Semnan Branch, Islamic Azad University, Semnan, Iran

2 Assistant Professor, Department of Management, Semnan Branch, Islamic Azad University, Semnan, Iran

3 Associate Professor, Department of Management, Semnan Branch, Islamic Azad University, Semnan, Iran

Abstract

Surviving the current conditions of severe environmental changes is achievable through expanding organizational resilience, which has a significant role in the organizational performance improvement. This study aimed to identify dimensions and criteria of performance in organizational level, using organizational resilience approach and the theory of strategic reference points for Khorasan Regional Electricity Company. Accordingly, thematic analysis method was used. The sample of the research encompasses 13 experts using purposive sampling. Data gathering tool was semi-structured interview, continued to theoretical saturation. According to findings, dimensions and criteria of performance with organizational resilience approach were identified in 9 dimensions and 30 criteria. They involve communication with stakeholders dimension including “interaction with Tavanir and Iran Grid Management companies (IGMC), Electric Energy Generation and Distribution companies, contractors and suppliers, subscribers, provincial organizations and institutions”, the dimension of human, technical and financial resources capabilities including “employee motivation, staff development and empowerment, acceptance of change, technical and financial resources capacity”, leadership and management dimension including “management competency, support and commitment of senior managers, leadership style and management methods”, adaptability dimension including “risk, crisis and security management”, infrastructure and technological capacity dimension including “infrastructure, information technology”, organizational capital readiness dimension including “organizational processes, organizational culture, administrative health, organizational structure”, innovation dimension including “creativity and absorption of innovation capacity, applying innovation”, knowledge capabilities dimension including “knowledge creation and acquisition, knowledge sharing, knowledge retention” and finally, the strategic approach dimension including “systems approach, scenario planning, long-term planning, environmental monitoring and analysis” which were categorized by experts based on two strategic reference points including inner-outer consideration focus as well as outcome-process control.

Keywords

  1. ابطحی،ح.، اعرابی، م.، جعفری‌نیا، ش.، و نجاری، ر. (1394). بررسی موردی استراتژی منابع انسانی. تهران: فوژان.
  2. ادیب‌‌زاده، م.، نجف‌بیگی، ر.، موسی‌خانی، م.، دانش‌فرد، ک.، و عالم‌تبریز، ا. (1396). طراحی الگوی مدیریت عملکرد برای سازمان‌های دولتی. فصلنامه مدیریت منابع در نیروی انتظامی، 5(3)، 1-24.
  3. بامبرگر، پ.، و مشولم، ا. (1394). تدوین، اجرا، و آثار استراتژی منابع انسانی (چاپ پنجم). (ع. پارسائیان، و س. م. اعرابی، مترجمان). تهران: دفتر پژوهش‌های فرهنگی.
  4. حسین‌پور، د.، الوانی، م.، و قزل، ع. (1393). انتخاب‌ استراتژی ‌مناسب ‌ارزیابی‌ عملکرد‌ کارکنان ‌با ‌استفاده ‌از‌ تئوری ‌نقاط ‌مرجع‌ استراتژیک (مورد‌ مطالعه: ‌شرکت ‌طراحی‌ مهندسی‌ و ‌تامین ‌قطعات ‌ایران ‌خودرو). فصلنامه ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌چشم‌انداز ‌مدیریت ‌دولتی، 5(17)، 137-159.
  5. رضائیان، ع.، و گنجعلی، ا. (1395). مدیریت عملکرد: چیستی، چرایی و چگونگی (چاپ دوم). تهران: دانشگاه امام صادق (ع).
  6. رمضان، م.، سنجقی، م. ا.، ابراهیمی، م.، و نظری، ی. (1397). ارتقای عملکرد سازمانی با تمرکز بر مدیریت استعداد و تاب‌آوری سازمانی (مورد مطالعه: یک سازمان با فناوری پیشرفته).دومین کنفرانس بین‎المللی تحولات نوین در مدیریت، اقتصاد و حسابداری، تهران، مؤسسه آموزش عالی علامه خویی (ره).
  7. صالحی، ج.، و سلکی، ع. (1395). ارزیابی عملکرد در سازمان‎ها و مراکز فرهنگی هنری. مجله پژوهش‌های سیاسی و بین‌المللی، 7(26)، 121-139.
  8. عباسی، ع.، رعنایی کردشولی، ح.، و اصغری جهرمی، س. (1395). طراحی الگوی ارزشیابی عملکرد کارکنان بر مبنای مدل‌های ارزیابی عملکرد سازمانی برای سازمان‌های دولتی ایران.پژوهش‌های مدیریت منابع انسانی، 8(4)، 213-235.
  9. قنبری، س. (1397). الگوی سنجش تاب‌آوری سازمانی خبرگزار ی های ایران در بلایای طبیعی (پایان‌نامه منتشرنشده کارشناسی‌ارشد مدیریت رسانه). دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.
  10. هانگر، د. (1396). مبانی مدیریت استراتژیک (س. م. اعرابی، و د. ایزدی، مترجمان). تهران: دفتر پژوهش‌های فرهنگی.
  11. یاوری، و.، و زاهدی، ش. ‌(1392). طراحی مدل مفهومی مدیریت عملکرد سازمانی برای سازمان‌های دولتی و غیرانتفاعی. اندیشه مدیریت راهبردی (اندیشه مدیریت)، 7(1)، 79-122.

 

  1. Annarelli, A., Battistella, C. & Nonino, F. (2020) .A Framework to evaluate the effects of organizational resilience on service quality. Sustainability, 12(3), 1-15 .
  2. Bhamra, R., Dani, S., & Burnard, K. (2011). Resilience: The concept, a literature review and future directions. International Journal of Production Research, 49(18), 5375–5393.
  3. Bouckaert, G., & Halligan, J. (2006). Performance and performance management. London: Sage.
  4. Collier, D. Y. (2018). An examination of the impact of diverse internationalization experience on organizational resilience and a test of the Resilience Architecture Framework (Doctoral dissertation). University of Auburn, Alabama. 
  5. Duchek, S. (2020). Organizational resilience: A capability-based conceptualization. Business Research, 13(1), 215-246.
  6. Hamann, P. M. & Schiemann, F. (2021). Organizational performance as a set of four dimensions: An empirical analysis. Journal of Business Research, Elsevier, 127, 45-65.
  7. Hamann, P. M., Schiemann, F., Bellora, L., & Guenther, T. W. (2013). Exploring the dimensions of organizational performance: A construct validity study. Organizational Research Methods, 16(1), 67–87.
  8. Heredia J., Rubiños C., Vega W., Heredia W., & Flores A. (2022). New strategies to explain organizational resilience on the firms: a cross-countries configurations approach. Sustainability, 14(3), 1-22.
  9. Hillmann, J., & Guenther, E. (2020). Organizational resilience: A valuable construct for management research? International Journal of Management Reviews, 23(1), 7-44.
  10. Jia, X. (2018). The role of social capital in building organizational resilience (Master's thesis). University of Canterbury, Christchurch, New Zealand.
  11. King, D.D., Newman, A., & Luthans, F. (2016). Not if, but when we need resilience in the workplace. Journal of Organizational Behavior, 37(5), 782-786.
  12. Lengnick-Hall, C. A., Beck, T. E., & Lengnick-Hall, M. L. (2011). Developing a capacity for organizational resilience through strategic human resource management. Human Resource Management Review, 21(3), 243-255.
  13. Ma, Z., Xiao, L., & Yin, J. (2018). Toward a dynamic model of organizational resilience. Nankai Business Review International, 9(3), 246-263.
  14. Moynihan, Donald p. & Pandey, Sanjay K. (2005). Testing a model of public sector performance: How does management matter? Journal of Public Administration Research and Theory, 15)3), 421-439.
  15. Rai, S. S., Rai, S., & Singh, N. K. (2021). Organizational resilience and social-economic sustainability: COVID-19 perspective. Environment, Development and Sustainability, 23(8), 12006-12023.
  16. Siegel, J. P., & Summermatter, L. (2008, September). Defining performance in public management: A survey of academic journals. Paper presented at the European Group of Public Administration Conference (EGPA). Rotterdam.
  17. Stephenson, A. (2010). Benchmarking the resilience of organizations (Doctoral dissertation), University of Canterbury, Christchurch, New Zealand.
  18. Suryaningtyas, D., Sudiro, A., Troena, E. , & Irawanto, D. (2019b). Organizational resilience and organizational performance: Examining the mediating roles of resilient leadership and organizational culture. Academy of Strategic Management Journal, 18(2), 1-7.
  19. Suryaningtyas, D., Sudiro, A., Troena, E. A., & Irawanto, D. (2019a). Organizational resilience: As mediating effect of organizational culture and organizational performance. Paper presented at Proceedings of the Proceedings of the 1st Sampoerna University-AFBE International Conference, Jakarta Indonesia.
CAPTCHA Image