Document Type : Applied
Authors
1 PhD Candidate in Media Management, Islamic Azad University, Esfahan (Khorasgan) Branch, Esfahan, Iran
2 Assistant Professor in Management Department, Islamic Azad University, Esfahan (Khorasgan) Branch, Esfahan, Iran
Abstract
The purpose of this study was to present a model of ethnic-cultural empathy in virtual social networks with a national cohesion approach. To achieve this goal, qualitative methodology based on data theory (including open, axial and selective coding steps) using the systematic approach of Strauss and Corbin was applied. In this regard, in-depth and semi-structured interviews were conducted with theoretical sampling and continuing the snowball technique with experts on the subject. The number of samples continued until the responses reached saturation (30 owners). To evaluate the reliability of data and interpretations, the criteria of interpretive research including reliability, transferability, reliability, verifiability (Lincolnogoba, 1998) and criteria of data theory including conformity, comprehensibility, generality and controllability (Strauss and Corbin) were used. The main phenomenon of the research was called “ethnic-cultural empathy in virtual social networks with a national cohesion approach”. Causal conditions for creating ethnic-cultural empathy in virtual social networks include social health, education and self-awareness, social initiative, ethnic justice, national unity, pluralism, coexistence and ethnicity. Substrate factors were ethnic activism, ethnic attitudes, ethnic identity and ethnic values. Intervening factors were cultural education, symbolism, management of ethnic differences and intercultural interventions. Strategies were the revival of ethnic rights, justice and development, content production, ethnic representation, branding, the use of religious teachings and education. Positive consequences were improving national security and economic development and negative consequences were reducing national cohesion, threat to national security and national divergence. They were concluded as the consequences of ethnic-cultural empathy in virtual social networks with the national cohesion approach in the paradigm model of the foundation data theory.
Keywords
- احمدی پور، ز.، و آستا، ی. (1394). انسجام ملی وتوسعه پایدارگردشگری درمناطق مرزی؛ نمونه موردی استان آذربایجان غربی، مقاله ارائهشده در هشتمین کنگره انجمن ژئوپلتیک ایران، همدلی اقوام ایرانی: انسجام واقتدار ملی، دانشگاه کردستان، سنندج.
- آلوین، ل. (1378). تغییری اجتماعی و توسعه (م. مظاهری، مترجم). تهران: انتشارات پژوهشکده مطالعات راهبردی.
- امان اللهی بهاروند، س. (1380). بررسی علل گونه گونی قومی در ایران از دیدگاه انسانشناسی. فصلنامه مطالعات ملی، 3(9)، 13-34.
- امانی، م. (1394). نقش همدلی اقوام ایرانی در مشارکت سیاسی. مقاله ارائهشده در همایش همدلی اقوام ایرانی، انسجام و اقتدار ملی، سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح، تهران.
- ایمانی، م.، شفیعی، م.، و مرجانی، ت. (1397). بررسی مهارتهای همدلی قومی-فرهنگی کارکنان هتلها با مشتریان (مورد مطالعه: گروه هتلهای پارسیان). گردشگری و توسعه، 7(1)، 179-194.
- برتون، ر. (1384). قومشناسی سیاسی (ن، فکوهی، مترجم). تهران: نشر نی.
- تقیپور، ف.(1396). واکاوی شبکههای اجتماعی مجازی (چاپ اول). اصفهان: انتشارات جهاد دانشگاهی.
- جلالیفراهانی، ا.، و باقری اصل، ر.(1387). پیشگیری از جرائم و انحرافات سایبری. مجلس و پژوهش، 14(55)، 121-155.
- چلبی، م.، و یوسفی، ع. (1380). روابط بین قومی و تأثیر آن بر هویت اقوام در ایران. فصلنامه مطالعات ملی، ۸، 42-11.
- حیدری، غ.، و حیدری بنی، ز. (1393). بررسی چالشهای قدرت ملی در ایران با تأکید بر بحران هویت ملی. ژئوپلیتیک، 10(1)، 60-82.
- حیدریان، م. (1394). بررسی تأثیر مبادلات مرزی بر همدلی اقوام. مقاله ارائهشده در همایش همدلی اقوام ایرانی، انسجام واقتدار ملی، سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح، تهران.
- خانیکی، ا. (1392). شبکههای اجتماعی و امنیت ملی، تهدیدات و فرصتها. مقاله ارائهشده در همایش تخصصی بررسی ابعاد شبکههای اجتماعی، تهران.
- خانیکی، ه.، و زندیه، ز.(1398). طراحی الگوی کارکردهای متنوع شبکههای اجتماعی مجازی در ارتباطات میان فرهنگی قومی. فصلنامه پژوهشهای ارتباطی، 26(1)، 9-40.
- خضری، د.(1391). الزامات امنیت ملی در فضای سایبر. مقاله ارائهشده در پنجمین کنگره انجمن: ژئوپلیتیک ایران: قابلیتها و ظرفیتهای کاربردی جغرافیای سیاسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد رشت.
- رهبرقاضی، م.، و ایمانیان مفرد، ز. (1396). بررسی تأثیرات شبکههای اجتماعی مجازی بر روی هویت ملی. دوفصلنامه علمی پژوهشی مطالعات قدرت نرم، 7(17)، 77-105.
- روشندل اربطانی، ط.، و مولایی، س. م. (1397). ارائه مدل تقویت هویت ملی جوانان با استفاده از ظرفیتهای شبکههای اجتماعی داخلی. مطالعات فرهنگ-ارتباطات، 19(42)، 119-143.
- ساروخانی، ب.، و دربیکی، ب (۱۳۹۰). مشارکت رسانههای جدید در قلمروی سیاست. پژوهشنامه رسانه و مشارکت سیاسی، ۵۰، 145-162.
- سیدامامی، ک. (1385). قومیت از منظر سیاستهای هویت.نشریه علمی-پژهشی دانش سیاسی، 2(1)، 143-166.
- شارعپور، م. (۱۳۸۶). نقش شبکههای اجتماعی در بازتولید نابرابری آموزشی. مجله تعلیم تربیت، ۹۱، 165-180.
- شریفی، س.، و خوشنویسان، ف. (1397). تحلیلی بر توانایی همدلی قومی-فرهنگی در کلان شهر تهران. راهبرد فرهنگ، 11(41 )، 199-219.
- صالحی امیری، س. ر. (1388). انسجام ملی و تنوع فرهنگی. تهران: مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام.
- عاملی، س. (۱۳۸۸). شبکههای اجتماعی مجازی. تهران: پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی.
- علیاکبری، م.، کاکا جویباری، ع.، امیرآبادی، ف.، شقاقی، ف.، زارع، ن.، و خالقی، ف، (1392). بررسی نقش تئوری ذهن وکارکرد اجرایی در پیش بینی همدلی. فصلنامه علمی پژوهشی علوم شناختی، 2، 1-10.
- کیومرث، م. (1398). گردشگری پایدار، راهکاری برای توسعه مناطق مرزی (مطالعه موردی: استان کرمانشاه). نشریه پژوهش گردشگری، 1(2)، 46-63.
- مصر آبادی، ج.، و یارمحمدزاده، پ. (1392). بررسی مقایسهای ابعاد هویت قومی، ملی و جهانی؛ دانشجویان قومیتهای مختلف دانشگاه شهید مدنی آذربایجان. مقاله ارائهشده در همایش قومیت و فرهنگ ایران اسلامی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی تبریز.
- مهری، ک. (1396). نقش اقوام در همبستگی ملی. فصلنامه سیاستهای راهبردی و کلان، 4(16)، 153- 174.
- میلر، د.(1383). ملیت (د. غرایاق زندی، مترجم). تهران: انتشارات تمدن ایرانی.
- Bagci, S. C., & Çelebi, E. (2018). Are your cross‐ethnic friends ethnic and/or national group identifiers? The role of own and perceived cross‐ethnic friend's identities on outgroup attitudes and multiculturalism. European Journal of Social Psychology, 48(1), O36-O50.
- Bennett, E. E., & McWhorter, R. R. (2019). Social movement learning and social innovation: Empathy, agency, and the design of solutions to unmet social needs. Advances in Developing Human Resources, 21(2), 224-249.
- Eisenberg, N., & Miller, P. A. (1987). The relation of empathy to prosocial and related behaviors. Psychological bulletin, 101(1), 91.
- Eklund, J. (2011). Empathy as feeling, understanding and care. Unpublished manuscript, School of Sustainable Development of Society and Technology, Mälardalen University.
- Goldman, B. M., Chang, P. S., Meddaugh, J. R., & Daddona, M. F. (2019). Stimulating a response: Does exposure to the confederate flag impact people’s attitudes regarding social dominance orientation, ethnocultural empathy, and their political beliefs? The Journal of Public and Professional Sociology, 11(1), 1-23.
- Hodges, S. D., & Klein, K. J. (2001). Regulating the costs of empathy: The price of being human. The Journal of Socio-Economics, 30(5), 437-452.
- Jolliffe, D., & Farrington, D. P. (2006). Development and validation of the Basic Empathy Scale. Journal of Adolescence, 29(4), 589-611.
- Lamm, C., Batson, C. D., & Decety, J. (2007). The neural substrate of human empathy: effects of perspective-taking and cognitive appraisal. Journal of Cognitive Neuroscience, 19(1), 42-58.
- Mitchell, G. D. (1981). A new dictionary of sociology. London: Routledge & Kegan paul.
- Rasoal, C., Jungert, T., Hau, S., & Andersson, G. (2011). Development of a Swedish version of the scale of ethnocultural empathy. Psychology, 2(6), 568-573.
- Rodríguez-Hidalgo, A. J., Solera, E., & Calmaestra, J. (2018). Psychological predictors of cyberbullying according to ethnic-cultural origin in adolescents: a national study in Spain. Journal of Cross-Cultural Psychology, 49(10), 1506-1522.
- Sue, H. T., Yau, Y., & J. Mao. (1995). Micro skills in Multiculmral Cowrseling. Unpublished Manuscript.
- VanDeusen, A. J. (2019). A cultural immersion field experience: Examining preservice music teachers’ beliefs about cultural differences in the music classroom. Journal of Music Teacher Education, 28(3), 43-57.
- VanDeusen, A. J. (2019). A cultural immersion field experience: Examining preservice music teachers’ beliefs about cultural differences in the music classroom. Journal of Music Teacher Education, 28(3), 43-57.
- Wang. Y. W., Davidson, M. M., Yakushko, O. F., Savory, H. B., Tan, J. A., & Bieier, J. K. (2003). The Scale of Ethnocultural Empathy: Development, validation, and reliability. Journal of Consulting Psychology, 50(2), 221-234.
Send comment about this article