Document Type : *

Authors

1 PhD in Economic Sociology and Development, Faculty Member of Farhangian University, Shahid Beheshti Campus, Mashhad, Iran

2 Assistant Professor in Economic Sociology and Development, Quchan Branch, Islamic Azad University, Quchan, Iran

Abstract

This article aimd to investigate and identify causal conditions, action and interaction strategies for entrepreneurship and the formation of entrepreneurial action in the lived experiences of the founders of knowledge-based companies. Entrepreneurial action means an action towards entrepreneurship. The method is grounded theory and the data were analyzed qualitatively. The statistical population of entrepreneurs was 53 knowledge-based companies located in Mashhad. In-depth interviews were conducted with 20 entrepreneurs. The central category is based on the findings of the causal conditions section. Rethinking personal identity with six sub-categories of diversity were achieved including diversity of entrepreneurial methods of action, achieving awareness, self-inquiry, future-oriented decision making, exchange of ideas and actions (back and forth between thought and action), and new ways of thinking and living. Entrepreneurial identity is not a "given" thing, but is built on a regular basis. Rethinking means that people are constantly re-evaluating their activities. The characteristics and actions of the individuals are constantly revised and fundamentally modified by information. 

Keywords

  1. استراس، آ.، و کوربین، ج. (1390). مبانی پژوهش کیفی (فنون و مراحل تولید نظریه زمینه‌ای) ( ا. افشار. مترجم). تهران: نشر نی.
  2. برگر، پ.، و همکاران. (1381). ذهن بی‌خانمان (نوسازی و آگاهی) (م. ساوجی، مترجم). تهران: نی.
  3. بوردیو، پ. (1381). نظریه کنش (م. مردیها، مترجم). تهران: انتشارات نقش و نگار.
  4. ذکائی، م. (1381). نظریه و پژوهش در روش‌های کیفی. فصلنامه علوم اجتماعی، (17)، 70-41.
  5. رستمی، م.، و فیض‌بخش، ع. (1391). ارائه گونه‌شناسی از فرصت‌های کارآفرینی براساس منشاء و فرایند شکل‌گیری آن‌ها. علوم مدیریت ایران، 7(27)، 32-1.
  6. رضایی میرقائد، م. (1394). فرایند خلق و کشف فرصت کارآفرینانه. توسعه کارآفرینی، 8(2)، 231-215.
  7. ریتزر، ج. (1394). نظریه جامعه‌شناسی در دوران معاصر (م. ثلاثی، مترجم). تهران: انتشارات علمی.
  8. زارع، ب.، و زارع، م. (1394). رابطه ویژگی‌های خانواده و شخصیت کارآفرین فرزندان. رفاه اجتماعی، 15(56)، 200-161.
  9. عزیزی، ش.، موتمنی، ع.،و عبداله‌پور، ا. (1391). بررسی الگوی عوامل فردی و اجتماعی مؤثر بر تشخیص فرصت‌های کارآفرینانه. توسعه کارآفرینی، 5(2)، 25-7.
  10. گیدنز، آ. (1394). تجدد و تشخص، جامعه و هویت شخصی در عصر جدید (ن. موفقیان، مترجم). تهران: نی.
  11. گین، ن. (1392)، آینده نظریه اجتماعی (م. مهدی‌زاده، مترجم). تهران: انتشارات جامعه‌شناسان.
  12. مهربان‌فر، ا.، و نوبری، س. (1392). نقش فرهنگ بر هوشیاری کارآفرینانه در ایران با بهره‌گیری از داده‌های GEMT. فصلنامه تخصصی پارک‌ها و مراکز رشد، 9(34)، 33-25.
  13. میرواحدی، س. س.، طغرایی، م.، و سنجریان، ز. (1396). بررسی عوامل مؤثر بر تشخیص فرصت‌های کارآفرینانه. کارآفرینی در کشاورزی، 4(1)، 74-53.
  14. Ardichvili, A., Cardozo, R., & Ray, S. (2003). A theory of entrepreneurial opportunity identification and development. Journal of Business Venturing, 18(1), 105-123.
  15. Barirani, A., Van Praag, M., & Sloof, R. (2017). The origins and extent of entrepreneurial action-orientedness: An experimental study. Institute of Labor Economics, No. 10498. Retrieved from https://ideas.repec.org›pfe29
  16. Carlyon, W. D (2001). Attribution retraining: Implications for its integration into prescriptive social skills training. The School Psychology Review, 26(1), 61-73.
  17. Hansen, D. J., Shrader, R., & Monllor, J. (2011). Defragmenting definitions of entrepreneurial opportunity. Journal of Small Business Management, 49(2), 283-304.
  18. High, J. C. (1980). Maximizing, action, and market adjustment: An inquiry into the theory of economic disequilibrum. München: Philosophia.
  19. Jeffery S. M. (2015). Entrepreneurial action. In Wiley Encyclopedia of Management (V. 3: Entrepreneurship). Retrieved fron https:// org/ 10.1002/ 978111 8785317. weom030026
  20. Kirzner, I. M. (1997). Entrepreneurial discovery and the competitive market process: An Austrian approach. Journal of Economic Literature, 35, 60-85.
  21. Lent, R. W. (2013). Career‐life preparedness: Revisiting career planning and adjustment in the new workplace. The Career Development Quarterly, 61(1), 2-14.
  22. Li, Y. U., Wang, P., & Liang, Y. (2015). Influence of entrepreneurial experience, alertness, and prior knowledge on opportunity recognition. Social Behavior and Personality, 43(9), 1575-1583.
  23. Mark Weinberger, (2018). Entrepreneurs are essential to the global economy,
  24. Sanford, A. & Moosa, I. (2015). Operational risk modelling and organizational learning in structured finance operations: A Bayesian network approach. Journal of the Operational Research Society, 66, 86-115.
  25. Schmitt, C., & Husson, J. (2017). Entrepreneurial situations, definition and interests for entrepreneurial research. International Journal of Entrepreneurship and Small Business, 30(1), 22-37.
  26. Shane, S., & Venkataraman, S. (2000). The promise of entrepreneurship as a field of research. The Academy of Management Review, 25(1), 217–226.
  27. Tang, J., Kacmar, K. M. M., & Busenitz, L. (2012). Entrepreneurial alertness in the pursuit of new opportunities. Journal of Business Venturing, 27(1), 77-94.
CAPTCHA Image