Document Type : پژوهشی- کاربردی

Author

PhD in Higher Education Development Planning, Lecturer in the Department of Educational Sciences, Sistan and Baluchestan University, Zahedan, Iran

Abstract

This study was conduct as a phenomenological qualitative research with the aim of evaluating the quality of Iranian universities from a socio-cultural perspective. Participants in this study were 21 students and faculty members of Kurdistan University, Allameh Tabatabai University, Tehran University, and Sistan and Baluchestan University who were purposefully selected and interviewed. The validity and reliability of the data were evaluated using review method of the participants in the study. The obtained data were also analyzed using inductive content method based on interpretive-constructive paradigm. The results showed that these institutions are not of good quality in socio-cultural field and that the socio-cultural problems of universities are around two factors: Organizational factors (lack of attention to democracy, lack of peace and ignoring the education of global citizens, lack of space in the university, inactivity of trade unions / scientific associations), and individual factors (limited awareness of society and negligence of science, lack of a clear philosophy of life, individual spirits contrary to the academic environment, ignoring differences, fading of the religion of Islam, and cultural invasion). Moreover, in order to solve the mentioned problems, such strategies were presented as developing a free-thinking sessions, cultural-social interaction with the universities of the Islamic countries, making a cultural vision document, and identifying and managing scientific elites.

Keywords

  1. احیاء‌کننده، م.، و شیخ­الاسلامی، ر. (1393). نقش سبک­های هویت و معنای زندگی در بهداشت روانی دانشجویان دختر. فصلنامه روان­شناسی کاربردی، 31(3)، 117-137.
  2. برندگی، ب.، و قاسمی، و. (1395). ارائه الگویی نوین برای سنجش دموکراسی با توجه به انتقادات وارد بر الگوهای موجود. فصلنامه مطالعات سیاسی، 8(32)، 53-78.
  3. حسن‌زاده بارانی کرد، س.، و مقارزاده، ف. (1395). سیاست‌گذاری آموزش عالی: تأکید بر بعد فرهنگی یا بعد اقتصادی؟ کنگره آموزش عالی ایران، تهران.
  4. خلعتبری لیماکی، ح.، و شاه فضل قمصری، ع.. (1397). مبانی و اصول آزاد اندیشی از منظر اسلام با تاکید بر اندیشه های علامه طباطبایی. فصلنامه مطالعات معرفتی در دانشگاه اسلامی، 22(4)، 598-608.
  5. دارا، ج.، و الفی، م. (1392). نقش مدیران فرهنگی دانشگاه‌ها در مقابله با جنگ نرم. فصلنامه علمی پژوهشی پژوهش­های انقلاب اسلامی، 2(5)، 195-212.
  6. رحمانی، ج. (1393). سیاست‌گذاری فرهنگی و آموزش عالی (چالش ها و راهکارها). تهران: پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی.
  7. رشیدی، ز. (1396). مفهوم­پردازی شهروند جهانی از منظر صاحب‌نظران آموزش عالی: مطالعه­ای زمینه­ای. فصلنامه پژوهش و برنامه­ریزی در آموزش عالی، 23(2)، 93-114.
  8. رمضانی، س. گ.، و عزیزی، ن. (1396). سیاست‌گذاری و برنامه­ریزی در نظام آموزش عالی استرالیا. کنگره ملی آموزش عالی ایران، تهران.
  9. ریگی، ع.، عزیزی، ن.، و پورقاز، ع. (1399). بررسی انتقادی مدیریت دانشگاه‌ها در دستیابی به رتبه برتر در رتبه‌بندی‌های جهانی. پژوهش­های مدیریت عمومی، 13(47)، 219-243.
  10. صالحی امیری، س. ر.، و عظیمی دولت‌آبادی، ا. (1387). مبانی سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی فرهنگی. تهران: پژوهشکده تحققیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام.
  11. عبداللهی، م.، و مروت، ب. (1385). هویت جمعی غالب در بین دانشجویان دانشگاه‌های شهر سنندج. فصلنامه علوم اجتماعی، (32)، 77-112.
  12. عبدی، م.، رفیعی، س.، اسدی، ا.، پوررحیمی، م.، و جلیلوند، ه. (1397). تصویر سلامت، 9(4)، 252-258.
  13. فضائلی، ا. (1385). تبیین رابطه آموزش عالی و فرهنگ تاثیر مبانی در ایفای نقش فرهنگی دانشگاه، کنگره ملی علوم انسانی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، تهران. بازیابی از https://civilica.com/doc/100665
  14. فیاض، ا. (1389). تعامل دین فرهنگ و ارتباطات. تهران: چاپ و نشر بین‌الملل.
  15. کاظمی، م. (1382). جهانی­شدن و چالش­های فراروی آموزش عالی در هزاره سوم. در مجموعه مقالات همایش سیاست­ها و مدیریت برنامه­های رشد و توسعه در ایران. تهران: سیاست­های توسعه سیاسی. مؤسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه­ریزی.
  16. کلدی، ع.، و فلاح مین‌باشی، ف. (1388). بررسی کارکردهای اجتماعی و فرهنگی دانشگاه ها از نظر دانشجویان (مطالعه موردی: دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات). پژوهشنامه علوم اجتماعی، 3(1)، 71-88.
  17. معبدفر، س. (1386). دانشگاه و دگرگونی ارزش‌ها. تهران: پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
  18. منادی، م.، عابدی، ف.، و طالب‌زاده شوشتری، ل. (1394). روش پژوهش کیفی کاربردی (در علوم اجتماعی و علوم رفتاری). تهران: جامعه‌شناسان.
  19. نیستانی، م.، و رامشگر، ر. (1392). نقش فعالیت های فرهنگی دانشگاه در توسعه فرهنگی جامعه. مجله فرهنگ، 8(76)، 146-169.
  20. Bartell, M. (2003). Internationalization of universities: A university culture – Based framework. Higher Education, 45(1), 43-70.
  21. Boswell, C., & Cannon, S. H. (2012). Introduction to nursing research (3rd ed.). Burlington, MA: Jones & Bartlett Publishers.
  22. Brennan, J., King, R., & Lebeau, Y. (2004) The role of universities in the transformation of societies: An international research project: Synthesis report. London: Association of Commonwealth Universities/Centre for Higher Education Research and Information.
  23. Burns, N., & Grove, S. K. (2005). The practice of nursing research. conduct, critique, and utilization (5th ed.). Philadelphia, PA: Elsevier Saunders.
  24. Calhoun, C. (2006). The university and the public good. Thesis Eleven, 84(1), 7-43.
  25. Collingford, C. (2004). Conclusion the future-Is sustainability sustainable. In J. Blewitt, & C. Collingford (Eds.), The sustainability curriculum: The challenge for higher education (pp. 245-252). London. Eartscan Publications.
  26. Gorard, S., & Taylor, C. (2004). Combining methods in educational and social research. New York: Open University Press.
  27. Miller, L., & Brewer, D. (2003). The A-Z of social research a dictionary of key social sience research concepts. London: SAGE Publications.
  28. Neuman, L. W. (2007). Social research methods (6th ed.). Upper Saddle River, NJ: Pearson Education.
  29. Onwuegbuzie, A. J., 7 Collins, K. M. T. (2007). A typology of mixed methods sampling designs in social science research. Qualitative Report, 12(2), 281-316.
  30. Tierney, W. G. (2008). The impact of culture on organizational decision making: theory and practice in higher education. Virginia: Stylus Publishing.
  31. Zettler, I., Hilbig, B. E., & Haubrich, J. (2011). Altruism at the ballots: Predicting political attitudes and behavior. Journal of Research in Personality, 45(1), 130-133.
CAPTCHA Image