Document Type : Case Study

Author

Associate Professor, Department of Sociology, Bushehr Branch, Islamic Azad University, Bushehr, Iran

Abstract

The main purpose of this study was to investigate the relationship between social actions, nature and environmental knowledge of citizens of Bushehr. The importance of the environment, in the regional, national, and international level has necessitated scientific attention to various factors, especially the role of human factors in the destruction or preservation of the environment. In this regard, sociologists and social scientists around the world have paid special attention to the relationship between humans and the environment. The sample of the study was determined and selected using a simple random sampling method. The research tool was a questionnaire that was analyzed through Amos software. Findings showed that there is a significant relationship between the variable of social actions, the relationship with nature and the variable of environmental knowledge. The results of structural equations showed that the mean root index was equal to 0.07, the ratio of Chi-square to the degree of freedom was equal to 2.95, and the appropriateness fit was equal to 0.92. According to the structural equation indices, the proposed models have a good fit. The result is that social actions and relationships with nature play an important role in environmental knowledge.

Keywords

  1. اسفندیارپور، ج.، مرادی، ع.، و جهانبخش، ا. (1398). رابطه بین میزان مسئولیت‌پذیری و سرمایه اجتماعی با رفتارهای زیست‌محیطی (مورد مطالعه شهر کرمان). جامعه‌شناسی کاربردی اصفهان، 30(4)، 127-150.
  2. اسفندیارپور، ج.، مرادی، ع.، و جهانبخش، ا. (1399). رابطه بین کیفیت زندگی و هویت ملی با فرهنگ محیط‌زیستی (مورد مطالعه شهر کرمان). دو فصلنامه علوم اجتماعی فردوسی مشهد، 17(2)، 123-157.
  3. اسماعیلی، ف (1386) بررسی نگرش زیست‌محیطی دانش آموزان سوم دبیرستان شهر بوشهر (پایان‌نامه منتشرنشده کارشناسی‌ارشد). دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه پیام نور، مرکز بوشهر، ایران.
  4. آقامحمدی، ع. (1386). بررسی رفتارهای زیست‌محیطی معلمان آموزش دوره ابتدائی (مورد مطالعه: استان مازندران) (پایان‌نامه منتشرنشده کارشناسی‌ارشد برنامه­‌ریزی آموزشی). دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران.
  5. جمشیدی، م. (1394) گزارش شاخص عملکرد محیط‌زیستی کشورهای جهان در 2016. روزنامۀ ایران، شمارۀ 6137، دوره هشت بهمن.
  6. خوش‌فر، غ.، و صالحی، ص (1388). سرمایه اجتماعی و دانش زیست‌محیطی. همایش بررسی طرح مسائل اجتماعی استان، 28 آبان، مازندارن، دانشگاه مازندرن.
  7. طاهری، ج. (1393). معماری، سبک زندگی و اندیشۀ سبز. اولین کنفرانس ملی خانه سبزایران، 2 اسفند ، مشهد، دانشگاه فردوسی مشهد.
  8. فریتیوف، ک. (1386). پیوندهای پنهان تلفیق گستره‌های زیست شناختی و اجتماعی حیات در علم پایداری (م. حریری اکبری، مترجم). بوشهر: نشر نی.
  9. کریمی، د. (1382). بررسی نیازهای آموزش زیست‌محیطی دانش‌‌آموزان، معلمان و زنان خانه‌دار در منطقه خاک سفید تهران. فصلنامه علمی محیط‌زیست، 40، 6-17.
  10. کومنر، ب. (1382). انسان و محیط‌زیست (ب. بهزاد دهزاد، مترجم). بوشهر: انتشارات موج سبز.
  11. گولد، ک. (1376). فرهنگ علوم اجتماعی (م. ج. زاهدی، مترجم). بوشهر: انتشارات مازیار.
  12. مرادی، ع.، و اسفندیارپور، ج. (1400). رابطه بین حس زیبایی‌شناسی و باورهای مذهبی با رفتارهای زیست‌محیطی (مورد مطالعه شهر کرمان). فصلنامه علمی پژوهشی دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات، در حال چاپ.
  13. Brown, G., & Alessa, L. (2005). A GIS-based inductive study of wilderness values. International Journal of Wilderness, 11(1), 230-245.
  14. Buchholz, E., & Catton, R. (1999). Adolescent's perceptions of aloneness and loneliness. Adolescence 34(133),120-140
  15. Chawla, L., & Cushing, D. (2007). Education for strategic environmental behavior. Environmental Education Research, 13(4), 302-321.
  16. Dunlap, R. E., & Cotton, W. R. (1979). Environmental Sociology. Annual Review of Socioligy, 41(3), 267-282.
  17. Goldblatt, D. (1996). Social Theory and the environment. Oxford: Blckwell Publishers Ltd.
  18. Kahn Jr., P. H. (1999). The human relationship with nature. Cambridge, MA: MIT Press
  19. Kahn Jr., P. H. (2003). The development of environmental moral identity. In S. Clayton & S. Opotow (Eds.), Identity and the natural environment (pp. 231-256.). Cambridge, MA: MIT Press.
  20. Kairser, F. G. Wolfing, S., & Fuhrer, U.(1999(. Environmental attitude and ecological behavior. Journal of Environmental Psychology, 19(1), 1-19.
  21. Kalantari, K., Shabanali Fami, H., Asadi, A., & Mohamadi, H. M. )2007(. Investigating factors affecting environmental behavior of urban residents: A case study in Tehran city- Iran. American Journal of Environmental Sciences, 3(2), 67-82
  22. Lin, N. (1974). Foundation of social research. New York: Mc Graw, Hill.
  23. Milfont, T. L., Osborne, D., Yogeeswaran, K., & Sibley, C. G. (2020). The role of national identity in collective pro-environmental action. Journal of Environmental Psychology, 72, 101-122.
  24. Nisbet, E. K., Zelenski, J. M., & Murphy S. A. (2009). The Nature relatedness scale 21: Linking individuals’ connection with nature to environmentalconcern and behavior. Environment and Behavior, 41(5), 715-740.
  25. Ramsey, J. (1993). The effects of issue investigation and action training on eighth-grade students, environmental behavior. Journal of Environmental Education, 24-19
  26. Sabatini, F. )2009(. Social capital as social networks: A new framework for measurement and an empirical analysis of its determinants and consequences. Journal of Socio ـEconomics, 38(3), 134-159.
  27. Salehi, S. (2010). Pepole and the environment: A study of environmental attitudes and behaviour in Iran. Mazanderan.: LAP Lambert Academic Publishing.
CAPTCHA Image