Document Type : Research

Authors

1 PhD in Sociology, Mazandaran University, Babolsar, Iran

2 Professor in Department of Social Sciences, Faculty of Humanities and Social Sciences, Mazandaran University, Babolsar, Mazandaran, Iran

3 Assistant Professor Department of in Social Sciences, Faculty of Social Sciences, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran

Abstract

 
The daily lives of citizens in metropolitan areas are closely related to transportation to the extent that it is recognized in the world literature as one of the important needs of citizenship rights. This article aims to examine the lived experience of Tehran citizens with an exploratory approach using phenomenological method focusing on their daily perception of using public transportation in the semantic form of citizenship rights. The statistical population of the study includes Tehran citizens using public transportation. The qualitative data were collected using semi-structured interviews with 15 citizens using public transportation in different areas of Tehran. Due to the qualitative nature of the study, the terms accuracy and correctness of the data were used instead of validity and reliability. The data were analyzed by theme analysis technique, which resulted in 4 main themes and 6 sub-themes. The findings showed that the experience of Tehran citizens would include aspects of inequality, injustice, feelings of discrimination in receiving transportation services, low quality of transportation services, incoherent access, mental health damage and promotion of violence in social interactions. It was also found that lack of vitality in all neighborhoods would be easy and interconnected in accessing public transportation. Finally, the results showed that the different organized and basic themes according to the citizens' points of view had been narrated for the comprehensive theme of citizens' rights in terms of public transportation, which would include justice, vitality, rejection and a sense of security and health.
 

Keywords

  1. امانپور، س.، نعمتی، م.، و علیزاده، ه. (1392). ارزیابی و اولویت­‎سنجی شاخص‎­های پایداری حمل‌ونقل شهری با استفاده از منطق فازی (نمونه موردی: شهر اهواز). فصلنامه علمی و پژوهشی فضای جغرافیایی، 14(47)، 231-213.
  2. برنر، ن.، و ماکوزه، پ. (1396). شهرها برای مردم، نه برای سوداگری (نظریۀ شهری انتقادی و حق به شهر) (م. عبدالله‌زاده، مترجم). تهران: نشر دفتر پژوهش­‎های فرهنگی.
  3. پروین، س.، کلانتری، ع.، و مرادی، ع. ر. (1394). مترو و زندگی روزمره (مطالعۀ موردی شهر تهران). پژوهش‎­های انسان‎­شناسی ایران، 5(2)، 116-99.
  4. پیمایش مدیریت شهری. (1396). نظرسنجی از شهروندان تهرانی درباره مدیریت شهری. تهران: مرکز مطالعات و برنامه‎­ریزی شهر تهران.
  5. حبیبی، ک.، علیزاده، ه، مرادی مسیحی، و.، ولدبیگی، س.، و وفایی، س. (1390) بررسی و تحلیل وضعیت عدالت اجتماعی در ساختار فضایی شهر سنندج. آرمان‌شهر، (7)، 112-103.
  6. دسترنج، م.، و ملاحی، م. (1397). بررسی رابطه آگاهی از حقوق شهروندی با رفتار اجتماعی در میان دانشجویان دانشگاه پیام‌نور بندرعباس. فصلنامه توسعه اجتماعی (توسعه انسانی سابق)، 13(3)، 144-117.
  7. شیانی، م. (1381). شهروندی و رفاه اجتماعی. نشریه رفاه اجتماعی، 1(4)، 24-9.
  8. شیانی، م.، و زارع، ح. (1397). شهروندی شهری: حقوق و تکالیف شهروندان در شهر تهران. فصلنامه برنامه‎­ریزی رفاه و توسعه اجتماعی، 9(34)، 136-95.
  9. عابدی ج.، حسین، م.، تسلیمی، س.، فقیهی، ا.، و شیخ‌زاده، م. (1390). تحلیل مضمون و شبکه مضامین: روشی ساده و کارآمد برای تبیین الگوهای موجود در داده­‌های کیفی. اندیشه مدیریت راهبردی، 5(2)، 198-151.
  10. عابدینی بلترک، م. (1399) مطالعۀ پدیدارشناختی مضامین شادکامی بانوان اعضای هیئت‌علمی دانشگاه مازندران. فصلنامۀ علمی-پژوهشی زن و جامعه، 11(2)، 206-117.
  11. کمپ، ر.، و استفانی، ک. (1395). نوآوری­‎های جهانی در حمل‌ونقل شهری (ک. آقابیک، مترجم). تهران: انتشارات مرکز مطالعات و برنامه­‎ریزی شهر تهران.
  12. مالکی، محمد (1391). بررسی ضرورت و راهبردهای تمرکززدایی از جمعیت و فعالیت­‎های مستقر در پایتخت (پایان‌­نامۀ متشرنشدۀ کارشناسی‌ارشد برنامه‎­ریزی توسعه منطقه­‎ای). دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.
  13. محمدپور، ا. (1390). ضدروش. تهران: انتشارات جامعه‎­شناسان.
  14. ملکی، س. (1390). درآمدی بر توسعه پایدار شهری. اهواز: انتشارات دانشگاه شهید چمران.
  15. هادی زنور، ب. (1395). ارزیابی تحقق­‎پذیری طرح‎­های شهری در تهران. هفت شهر، (52-53)، 35-8.
  16. هاروی، د. (1376). عدالت اجتماعی و شهر (ف. حسامیان، و م. ر. حائری، مترجمان). تهران: شرکت پردازش و برنامه‎­ریزی شهری.
  17. هاروی، د. (1395). از حق به شهر تا شهرهای شورشی (خ. کلانتری، و پ. صداقت، مترجمان). تهران: نشر آگاه.

 

  1. Cahill, M. (2010) Transport, environment and society. London: England University Press.
  2. Densecombe, M. (2010). The good research guide for small: Scale social research projects. Buckingham: Open University Press.
  3. Fol, S., & Gallez, C. (2014) Social inequalities in urban access: Better ways of assessing transport improvements. Retrieved from https://halshs.archives-ouvertes.fr/halshs-00961013.
  4. Harvey, D. (2008). The right to the city. New Left Review, 53, 23-40.
  5. Lefebvre, H. (1991). The production of space (D. Nicholson, Trans). Oxford and Cambridge: Blackwell Publishing.
  6. Litman, T. (2003). Social inclusion as transport planning issue in Canada. Victoria Transport Policy Institute. Paper presented at the European Transport Conference, Strassbourg.
  7. Ma, L., & Kent, L. (2018). Transport disadvantage, social exclusion, and subjective well-being: The role of the neighborhood environment—evidence from Sydney, Australia. The Journal of Transport and Land Use, II(1), 31-47.
  8. Mitchell, D. (2003). The right to the city: Social justice and the fight for public space. Guilford: New York.
  9. Oliver, D., & Heater, D. (1994). The foundations of citizenship great Britain. London: Har Vester Wheatheef.
  10. Purcell, M. (2002). Excavating lefebvre: The right to the city and its urban politics of the inhabitant. GeoJournal, 58, 99-108.
  11. Yeganeh, A., Rallph, J. H., Pearce, A., & Hankey, S. (2018). A social equity analysis of the U.S. public transportation system based on job accessibility. The Journal of transport and Land Use, 1, 1039- 1056.
  12. Zieleniec, A. (2016). The right to write the city: Lefebvre and graffiti. Urban Environment, 4, 1-20.

 

CAPTCHA Image