Document Type : Research

Authors

1 PhD Candidate and Faculty Member in Management Department, Payame Noor University, Tehran, Iran

2 Assistance Professor in Social Sciences Department, Payame Noor University, Tehran, Iran

3 PhD in Agricultural Extension and Education, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran

Abstract

 
Social capital is a valuable resource for organizations which can facilitate the creation of learning organizations. The main purpose of this study was to investigate the effect of social capital components on the creation of learning organizations among the staff of the Agriculture Jihad Organization of Hamadan Province. This descriptive research was conducted using survey method and a questionnaire as the instrument of the study. The study population consisted of 625 staff of the Agriculture Jihad Organization of Hamadan Province. The sample size was determined (N=237) by using Krejcie and Morgan's Table. In this study, stratified random sampling was used. The content and face validity of the questionnaire was confirmed by a panel of experts. Reliability was strengthened through pilot testing and calculating Cronbach’s alpha. Data were analyzed using a structural equation modeling technique. Results showed a significant relationship between the three structural, relational, and cognitive dimensions of the social capital of the staff working at the Agriculture Jihad Organization of Hamadan Province and the entire elements of learning organizations. Results obtained from structural equations modeling demonstrated that the entire indices of social capital and learning organization had a significant effect on the conceptual model of the study. According to paths coefficients, the empowerment of individuals (0.89) and organizational development (0.88) had the highest impact on the formation of a learning organization in Agriculture Jihad Organization, respectively. Moreover, the conceptual model was shown to be of suitable fitness. In other words, the findings can perfectly explain the relationships between the components of the research conceptual model. According to the findings, it can also be concluded that social capital is effective in empowering employees and managers and of course the farming community to create a learning organization. This can also accelerate the process of acquiring, storing, analyzing and data mining, transferring, disseminating and applying knowledge, and it can facilitate the application of technology as such.

Keywords

  1. حاجی­‎زاده، ک. و حسین‎­پور، م. (1395). کاربست مؤلفه­‎های سازمان یادگیرنده و رابطه آن با مدیریت دانش در کارکنان و مدیران دانشگاه علوم پزشکی جندی­‎شاپور اهواز. توسعه آموزش جندی­شاپور، 7(1)، 116-106.
  2. خواجه‎­ای، س.، مرادی، ش.، درودی، ه. و حسنی، د. (1393). بررسی ویژگی­‎های سازمان یادگیرنده در دانشگاه علوم پزشکی زنجان. توسعه آموزش در علوم پزشکی، 7(15)، 38-30.
  3. صالحی، س. م، میرسپاسی، ن. و فرهنگی، ع. ا. (1393). بررسی چگونگی ایجاد سازمان یادگیرنده در سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران. پژوهش­‎های مدیریت راهبردی، 20(56)، 78-59.
  4. عطائی، پ. و ایزدی، ن. (1394). سازه­‎های تأثیرگذار بر زیان­‎دهی تعاونی­‎های روستایی (مورد مطالعه: تعاونی روستایی امیرکبیر در استان فارس). علوم ترویج و آموزش کشاورزی ایران، 11(1)، 196-181.
  5. عطائی، پ.، علی‎­آبادی، و. و نجاتیان، ش. (1395). عوامل مؤثر بر ایجاد و حفظ سرمایۀ اجتماعی در بین اعضای تعاونی­‎های کشاورزی شهرستان زنجان. برنامه­‎ریزی رفاه و توسعه اجتماعی، 7(28)، 96-77.
  6. علی‎­آبادی، و.، عطائی، پ. و موحدی، ر. (1395). بررسی تأثیر تفکر استراتژیک و سرمایۀ اجتماعی بر تشخیص فرصت­‎های کارآفرینانه در بین جوانان روستایی. پژوهش و برنامه‎­ریزی روستایی، 5(2)، 110-95.
  7. فتحی، م.، ملکی، م. ح. و علوی، س. ا. (1396). شناسایی و رتبه‎­بندی عوامل مؤثر در ایجاد سازمان­‎های یادگیرنده در کسب­‎وکارهای صنعت توریستی استان قم. فضای گردشگری، 6(24)، 35-19.
  8. کاوسی، ا. (1392). توسعه سرمایۀ اجتماعی و نقش آن در تحقق اهداف چشم‌انداز. مطالعات توسعه اجتماعی ایران، 6(1)، 89-71.
  9. کریمی، س. و شاه­دوستی، م. (1396). از سرمایۀ اجتماعی به عملکرد شغلی: نقش میانجی گرایش کارآفرینانه در سازمان جهاد کشاورزی استان همدان. پژوهش‎­های ترویج و آموزش کشاورزی، 10(3)، 62-53.
  10. کوهی رستمی، م. و علیزاده، ا. (1394). بررسی نگرش کارکنان کتابخانه‎­های عمومی استان خوزستان درخصوص کاربست مؤلفه‎­های سازمان یادگیرنده پیتر سنگه در کتابخانه‎­های عمومی. تحقیقات اطلاع‎­رسانی و کتابخانه­‎های عمومی، 21(4)، 586-569.
  11. مارکوارت، مایکل جی. (1385). ایجاد سازمان یادگیرنده (توسعه عناصر پنج­گانه برای یادگیری سازمانی). مترجم: محمدرضا زالی. تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
  12. مبارکی، ح.، احمدی، س. ع. ا.، دارائی، م.، عباسی، م. و هادی، م. (1391). رابطه بین سرمایۀ اجتماعی و سازمان یادگیرنده (مطالعه موردی: کارکنان دانشگاه علوم پزشکی استان قم). مدیریت اطلاعات سلامت، 9(5)، 685-679.
  13. ملکی آوارسین، ص. و فرجی، س. (1394). بررسی وضعیت سازمان یادگیرنده در سازمان فنی­وحرفه­ای شهرستان ارومیه و انطباق آن با استراتژی­‎های کارآفرینانه آن سازمان. مدیریت بهره‎­وری، 9(33)، 218-193.

 

  1. Ataei, P., & Zamani, N. (2015). Determinants of the transfer of sustainability learning in agriculture sector of Iran. Journal of Agricultural Science and Technology, 17(6), 1437-1447.
  2. Ben Hador, B. (2016). How intra organizational social capital influences employee performance. Journal of Management Development, 35(9), 1119-1133.
  3. Chuang, M. Y., Chen, C. J., & Lin, M. J. J. (2016). The impact of social capital on competitive advantage: The mediating effects of collective learning and absorptive capacity. Management Decision, 54(6), 1443-1463.
  4. Cuevas-Rodríguez, G., Cabello-Medina, C., & Carmona-Lavado, A. (2014). Internal and external social capital for radical product innovation: Do they always work well together? British Journal of Management, 25(2), 266-284.
  5. Ferris, S. P., Javakhadze, D., & Rajkovic, T. (2017). The international effect of managerial social capital on the cost of equity. Journal of Banking & Finance, 74, 69-84.
  6. Gao, S. S., Sung, M. C., & Zhang, J. (2013). Risk management capability building in SMEs: A social capital perspective. International Small Business Journal, 31(6), 677-700.
  7. Golmoradi, R., & Sattari Ardabili, F. (2016). The Effects of Social Capital and Leadership Styles on Organizational Learning. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 230, 372-378.
  8. Heavey, C., Simsek, Z., & Fox, B. C. (2015). Managerial social networks and ambidexterity of SMEs: The moderating role of a proactive commitment to innovation. Human Resource Management, 54(S1), s201-s221.
  9. Inkpen, A. C., & Tsang, E. W. (2005). Social capital, networks, and knowledge transfer. Academy of Management Review, 30(1), 146-165.
  10. Langer, M. (2005). IT and Organizational Learning. New York, Rout Ledge.
  11. Lee, L., and Gandolfi, F. (2007). A tertiary school organization on the road to become a Learning Organization. International Journal of Innovation and Learning, 4(3), 290-307.
  12. Liu, C.-H. S. (2018). Examining social capital, organizational learning and knowledge transfer in cultural and creative industries of practice. Tourism Management, 64, 258-270.
  13. Marquardt, M. J. (2002). Building the learning organization: Mastering the five elements for corporate learning (2nd). Palo Arto, CA: Davies-Black Publishers.
  14. Nahapiet, J., & Ghoshal, S. (1998). Social capital, intellectual capital and the organizational advantage. Academy of Management Review, 23(2), 242-266.
  15. Nazari, K., & Lope Pihie, Z. A. (2012). Assessing Learning Organization Dimensions and Demographic Factors in Technical and Vocational Colleges in Iran. International Journal of Business and Social Science, 3(3), 210-219.
  16. Ooi, C. A., Hooy, C. W., & Som, A. P. (2015). Diversity in human and social capital: Empirical evidence from Asian tourism firms in corporate board composition. Tourism Management, 48, 139-153.
  17. Payne, G. T., Moore, C. B., Griffis, S. E., & Autry, C. W. (2011). Multilevel challenges and opportunities in social capital research. Journal of Management, 37(2), 491-520.
  18. Petzold, J., & Ratter, B. M. W. (2015). Climate change adaptation under a social capital approach – An analytical framework for small islands. Ocean & Coastal Management, 112, 36-43.
  19. Popescu, D., Chivu, I., Ciocârlan-Chitucea, A., Popescu, D.-O., & Georgel, C. (2011). The learning organization challenges within the SMEs tourism field of activity. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 24, 1098-1106.
  20. Skuncikiene, S., Balvociute, R., and Balciunas, S. (2009). Exploring characteristics of a learning organization as learning environment. Social Research, 1(15), 64-75.
  21. Stam, W., Arzlanian, S., & Elfring, T. (2014). Social capital of entrepreneurs and small firm performance: A meta-analysis of contextual and methodological moderators. Journal of Business Venturing, 29(1), 152-173.
  22. Su, C. (2017). Learning Organization. In C. R. Scott, J. R. Barker, T. Kuhn, Keyton, P. K. Turner, & L. K. Lewis (Eds.), The International Encyclopedia of Organizational Communication (pp. 631-640). UK: Wiley-Blackwell.
  23. Tsai, W., & Ghoshal, S. (1998). Social capital and value creation: The role of intra firm networks. Academy of Management Journal, 41(4), 464-476.
  24. Werner, K., Dickson, G., & Hyde, K. F. (2015). Learning and knowledge transfer processes in a mega-events context: The case of the 2011 Rugby World Cup. Tourism Management, 48, 174-187.
  25. Zamani, N., Ataei, P., & Bates, R. (2016). The use of the Persian translation of the learning transfer system inventory in the context of agricultural sustainability learning in Iran. International Journal of Training and Development, 20(1), 92-104.
CAPTCHA Image