Document Type : Research
Authors
1 PhD in Psychology, Faculty of Psychology and Education, Allameh Tabataba'i University,Tehran, Iran
2 Professor in Department of Psychology, Faculty of Psychology and Education, Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran
3 Associate Professor in Department of Educational Measurement, Faculty of Psychology and Education, Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran
4 Assistant Professor in Department of clinical psychology, Faculty of Behavioral Sciences, University of Social Welfare and Rehabilitation Sciences, Tehran, Iran
Keywords
- احمدی، ف. ا.، نصیریانی، خ.، و اباذری، پ. (۱۳۸۷). تکنیک دﻟﻔﻲ: اﺑﺰاری در تحقیق. مجلة ایرانی آموزش در علوم پزشکی، ۸(۱)، ۱۷۵-۱۸۵.
- اسماعیلیکیا، غ.، ملانظری، م. (1394). چارچوبی برای تحول در نظام پاسخگویی مالی و عملیاتی دانشگاههای دولتی ایران از دیدگاه خبرگان. فصلنامة حسابداری سلامت، 4(4)، 1-25.
- امینآقایی، م.، زاهدی، م. ج.، و شیانی، م. (1396). بررسی ابعاد و تحلیل شهروندی فعال. مجلة جامعهشناسی ایران. 18(3)، 3-37.
- بحریپور، ا. ح. (1392). سوگیری در مسئولیتپذیری اجتماعی شهروندان و عوامل مؤثر بر آن (مطالعة موردی شهروندان شهر کاشان) (پایاننامه منتشرنشدة کارشناسیارشد جامعهشناسی). دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.
- بیرهوف، ه. و. (۱۳۸۷) رفتارهای اجتماعی مطلوب از دیدگاه روانشناسی اجتماعی (ر. صدقینژاد، مترجم). چاپ دوم. تهران: انتشارات گلآذین.
- حجازی، ا.، صالح نجفی، م.، و غلامعلی لواسانی، م. (۱۳۹۴). رابطة ادراک از محیط کلاس و خوشبینی با تحول مثبت دانشآموزان. مجلة روانشناسی، 19(74)، ۱۸۸-۱۹۸.
- خوشبین، ی. (1390). بررسی مسئولیتپذیری اجتماعی جوانان و عوامل اجتماعی و فرهنگی مؤثر بر آن (مطالعه: جوانان شهر همدان) (پایاننامة منتشرنشدة کارشناسیارشد جامعهشناسی). دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.
- سبحانینژاد، م. (1379). مسئولیتپذیری اجتماعی در برنامة درسی کنونی دورة ابتدائی ایران و طرحی برای آینده (رسالة منتشرنشدة دکتری برنامهریزی درسی). دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.
- صالحنیا، ن.، لطیفی، م . ر.، و سروش، م. (۱۳۹۳). مسئولیت اجتماعی از دیدگاه اسلام و نقش آن در توسعة پایدار (با تأکید بر شهرداریها). مقالة ارائهشده در دومین همایش ملی شهر اسلامی، اصفهان، ایران.
- طالبی، ا. ت.، و خوشبین، ی. (۱۳۹۱). مسئولیتپذیری اجتماعی نوجوان. فصلنامة علوم اجتماعی، ۵۹، ۲۰۷-۲۴۰.
- طالبی، ا. ت.، و بحریپور، ا. ح. (1393). بررسی میزان چگونگی جمعگرایی در مسئولیتپذیری اجتماعی (مطالعة موردی شهر کاشان). فصلنامة علوم اجتماعی (علامه طباطبائی)، 21(66)، 37-71.
- فتحیزاده، م. (1388). بررسی رابطة بین فعالیتهای پرورشی با مسئولیتپذیری اجتماعی دانشآموزان دختر دورة متوسطة ناحیة 2 شهر سنندج (پایاننامة منتشرنشدة کارشناسیارشد علوم تربیتی).دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی. ایران.
- نیکخواه، ه.، و جهانشاهیفرد، پ. (1393). بررسی میزان مسئولیتپذیری اجتماعی شهروندان بندرعباس و عوامل فرهنگی و اجتماعی مؤثر بر آن. مجلة مطالعات جامعهشناختی شهری، 5(13)، 109-134.
- یعقوبی، ل. (1390). بررسی مسئولیتپذیری اجتماعی در آموزههای اسلام و دلالتهای تربیتی آن برای معلمان (پایاننامة منتشرنشدة کارشناسیارشد علوم تربیتی). دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.
- Allen, J. P., Philliber, S., Herrling, S., & Kuperminc, G. P. (1997). Preventing teen pregnancy and academic failure: Experimental evaluation of a developmentally based approach. Child Development, 64(4), 729-742.
- Armstrong, M. N. (2011). Modeling the relationship between a social responsibility attitude and youth activism. (Unpublished doctoral dissertation). Georgia State University, Atlanta, Georgia.
- Augustiniene, A., Abromaitiene, L., & Minkute-Henrickson, R. (2012). Expression of social responsibility in professional expectations of future social pedagogues. Socialiniai Mokslai, 77(3), 41-51.
- Blackburn, B. (2006, June). The sustainability handbook—the complete management guide to social, economic and environmental responsibility. Retrieved from http://www.wblackburnconsulting.com/docs/2006-0614_ELI.pdf
- Bonell, C., Hinds, K., Dickson, K., Thomas. J., Fletcher, A., Murphy, S., Melendez-Torres, G. J., ..., & Campbell., R. (2016). What is positive youth development and how might it reduce substance use and violence? A systematic review and synthesis of theoretical literature. BMC Public Health, 16(135(, 1-13.
- Carroll, A. B. (1991). The pyramid of corporate social responsibility: Toward the moral management of organizational stakeholders. Business Horizons, 34(4), 39-48.
- Escartí, A., Gutiérrez, M., Pascual, C., & Llopis, R. (2010). Implementation of the personal and social responsibility model to improve self-efficacy during physical education classes for primary school children. International Journal of Psychology and Psychological Therapy, 10(3), 387-402.
- Fisher, C. A., Fried, A. L., & Anushko, A. (2007). Development and validation of the college drinking influences survey. Journal of American College Health, 56(3), 217–230.
- Fuller, M. R. (2008). Social responsibility: The student voice. (Unpublished master’s thesis). South Dakota State University, USA.
- Habibi, A., Sarafrazi, A., & Izadyar, S. (2014). Delphi technique theoretical framework in qualitative research. The International Journal of Engineering And Science (IJES), 3(4), 8-13.
- Hamilton, C., & Flanagan, C. (2007). Reframing social responsibility within a technology-based youth activist program. Journal of American Behavioral Scientist, 51(3), 444-464.
- Kongsuwan, V., Suttharungsee, W., Purnell, M. J., & Lynn, C. E. (2012). Thai adolescents and social responsibility: Overcoming violence in schools and creating peace. Research on humanities and Social Sciences, 2)11), 178-187.
- Lerner, R. M. (2005). Promoting positive youth development: theoretical and empirical basis. Workshop on the Science of Adolescent Health and Development, National Research Council/Institute of Medicine, Washington DC.
- Lerner, R. M., Lerner, J, V., Almerigi, J. B., Theokas, C., Phelps, E., Gestsdottir, S., ..., & von Eye, A. (2005) Positive youth development, participation in community youth development program, and community contributions of fifth grade adolescents: finding from the first wave of the 4-H study of positive youth development. The Journal of Early Adolescence, 25(1), 17-71.
- Lerner, R. M., Lerner, J. V., Bowers, E. P., & Geldhof, G. J. (2015). Positive youth development and relational-developmental-systems. In W. F. Overton, P. C. M. Molenaar, & R. M. Lerner (Eds.), Handbook of child psychology and developmental science: Theory and method (pp. 607-651). Hoboken, NJ, US: John Wiley & Sons Inc.
- LoSciuto, L., Rajala, A. K., & Townsend, T. N., & Taylor, A. S. (1996). An outcome evaluation of across ages: an intergenerational mentoring approach to drug prevention. Journal of Adolescent Research, 11(1), 116-129.
- Macovei, L. (2012). The development of social responsibility of teenagers through service-learning activities. (Unpublished master's thesis). Montemorelos University, Mexico.
- Martin, A. M., Benotsch, E. G., Cejka, A., & Luckman, D. (2014). Social responsibility, substance use, and sexual risk behavior in men who have sex with men. Journal of Homosexuality, 61(2) 251-269.
- McDonough, M. H., Ullrich-French, S., Anderson-Butcher, D., Amorose, A. J., & Riley, A. (2013). Social responsibility among low-income youth in physical activity-based positive youth development programs: Scale development and associations with social relationships. Journal of Applied Sport Psychology, 25(4), 430-447.
- Mellor, S., Conroy, L., & Masteller, B. K. (1986). Comparative trait analysis of long-term recovering alcoholics. Psychological Reports, 58(2), 411-418.
- Ochs, E., & Izquierdo, C. (2009). Responsibility in childhood: Three developmental trajectories. Ethos, 37(4), 391-413.
- Rossi, A. S. (2003). Caring and doing for others: social responsibility in the domains of family, work, and the community. The Journal of Sociology & Social Welfare, 30(1), 187-188.
- Schmid, C. (2012). The value "social responsibility" as a motivating factor for adolescent's readiness to participate in different types of political actions, and its socialization in parent and peer contexts. Journal of Adolescence, 35, 533-547.
- Sperotto Flores, F., Nardi, V., Gavronski, I., & Haag, R. (2017). The influence of triple bottom line on international operations management. Journal of Operations and Supply Chain Management, 10(2), 85-99.
- Switzer, G. E., Simmons, R. G., Dew, M. A., Regalski, J. M., & Wang, C. H. (1995). The effect of a school-based helper program on adolescent self-image, attitudes, and behavior. The Journal of Early Adolescence, 15(4), 429-435.
- Taggart, R., & Lattimore, C. B. (2010). Quantum Opportunity Program (QOP). Retrieved from: http://www.promisingpractices.net/program.asp?programid=27
- Wray-lake, L., & Syvertsen, A. K. (2011). The developmental roots of social responsibility in childhood and adolescence. New Directions for Child and Adolescent Development, 134, 11-25.
- Wray-lake, L., Syvertsen, A. K., & Flanagan, Constance. A. (2016). Developmental change in social responsibility during adolescence: An ecological perspective. Developmental Psychology, 52(1), 130-142.
- Wray-Lake, Laura. (2010). The development of social responsibility in adolescence: Dynamic socialization, values, and actions. (Unpublished doctoral dissertations). The Pennsylvania State University, USA.
- Yates, M., & Youniss, J. (1996). A developmental perspective on community service in adolescence. Social Development, 5(1), 85-111.
Send comment about this article