نوع مقاله : علمی - پژوهشی
نویسندگان
1 دانشگاه فردوسی مشهد
2 دانشگاه تبریز
چکیده
مفهوم توسعه دربردارندۀ پیشرفت و ترقّی جامعه در تمامی ابعاد زندگی است. توسعه زمانی محقّق میشود که کلیه تلاشها برای انسان و تعالی او صورت پذیرد. در روند توسعه بر عوامل گوناگونی تأکید میشود؛ از جمله «انگیزۀ موفقیّت» افراد است که این متغیّر نیز تحت تأثیر عوامل دیگری شکل میگیرد. این مقاله بر اساس نظریۀ مککلهلند به تعیین میزان انگیزۀ موفقیّت در بین دانشجویان دختر و بررسی برخی عوامل مرتبط و مؤثر بر این انگیزه میپردازد. جامعۀ آماریِ پژوهش، کلیۀ دانشجویانِ دختر دانشگاه تبریز است که 166 نفر به صورت طبقهای، تصادفی انتخاب شدند و مورد مطالعه قرار گرفتند. ابزار تحقیق پرسشنامه استاندارد و همچنین محقّقساخته است.نتایج نشان داد که رابطۀ مثبت و معنیداری (23/0) بین شیوۀ تربیتی دموکراتیک والدین و انگیزۀ پیشرفت دانشجویان وجود دارد. همچنین رابطۀ بین متغیّر علاقه به رشتۀ تحصیلی و میزان انگیزۀ پیشرفت مثبت و معنیدار (34/0) بوده است. از طرفی رابطۀ بین سطح تحصیلات دانشجو با انگیزۀ پیشرفت رابطۀ معکوس و معنیدار (42/0) بوده است. نتایج مربوط به تحلیل رگرسیون نیز بیانگر آن بوده که انگیزۀ پیشرفت بیشتر از همه از بُعد شیوۀ تربیتی دموکراتیک متأثر است.
نقش تربیتی والدین یکی از عوامل مهم تاثیرگذار در افزایش خلاقیت و انگیزۀ موفقیت فرزندان می باشد. لذا باید سعی شود تا به نحوۀ تربیت آنان بویژه در محیط خانواده توجه شود و والدین را از این امر آگاه ساخت که آیندۀ فرزندان آنها و آیندۀ توسعۀ کشور بی تاثیر از شیوه تربیتی آنها نیست.
کلیدواژهها
ارسال نظر در مورد این مقاله