Document Type : *
Authors
1 Master of Sociology, Shiraz University
2 Professor of Sociology Department of Shiraz University
3 Assistant Professor of Demography, Shiraz University, Shiraz, Iran
Abstract
در سالهای اخیر ما در فضایی به سر میبریم که رسانههای نوین نقش اصلی را در شکلدهی کنشهای نوجوانان بازی میکنند؛ به طوری که این رسانههای عاملی موثر در حفظ نظم اجتماعی و یا ایجاد رفتارهای بزهکارانه هستند. در این بین، همراه با افزایش استفاده از رسانههای نوین، بحث سواد رسانهای نیز اهمیت خاصی پیدا کرده است. بنابراین، هدف پژوهش حاضر مطالعه رابطه بین سواد رسانهای و تمایل به رفتارهای بزهکارانه در بین دانشآموزان دوره متوسطه است. برای این منظور تعداد 390 نفر از دانشآموزان شهر تبریز با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته و روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای پیمایش شدند. یافتههای پژوهش بیانگر آن است که بین میزان تمایل به رفتارهای بزهکارانه بر اساس جنسیت و نوع مدرسه تفاوت معناداری وجود ندارد. اما بین میزان تمایل به رفتارهای بزهکارانه در بین دانشآموزان دوره متوسطه بر حسب محل یا منطقه سکونت آنها تفاوت معناداری وجود دارد. به طوریکه میزان تمایل به رفتارهای بزرهکارانه در بین پاسخگویان ساکن مناطق کمبرخودار بیشتر از افراد ساکن مناطق نیمهبرخودار و برخوردار است. بین پایگاه اقتصادی- اجتماعی خانواده دانشآموزان و سواد رسانهای دانشآموزان با تمایل به رفتارهای بزهکارانه به ترتیب (27/0-) و (33/0-) همبستگی معنادار معکوسی وجود دارد. علاوه بر این، با استفاده از مدلسازی معادله ساختاری با بهرهگیری از نرمافزار Amos مشخص شد که پایگاه اقتصادی- اجتماعی خانواده (30/0-) و سواد رسانهای (33/0-) بر تمایل به رفتارهای بزهکارانه دانشآموزان تاثیر دارند.
Keywords
Send comment about this article