Document Type : *

Authors

1 PhD Candidate in Communication Sciences, Ardabil Branch, Islamic Azad University, Ardabil, Iran

2 Assistant Professor, Department of Communication Sciences, Ardabil Branch, Islamic Azad University, Ardabil, Iran

3 Assistant Professor, Department of Communication Sciences, Central Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran

Abstract

National development is known as increasing in material and spiritual capacities of national systems and reaching new levels of complexity, order and creativity. Studies on communication and national development in Iran play an important role in explicating the role of media in development. The study aimed at exploring the role of modern communication technologies in developing social, economic, political and cultural dimensions of national development. For the purpose, community-oriented development approach of Majid Tehranian was used as theoretical framework. The population were all professors, graduates and students of communication sciences, social sciences, and political sciences in Iranian provinces of Khorasan Razavi, South Khorasan, and North Khorasan. The sample size was determined 380 participants according Morgan Table, chosen through random sampling. Researcher-made questionnaire was used for gathering data. Results showed that modern technologies of Internet, satellite and social media influence different dimensions of development. Amongst the technologies, satellite has influenced the dimensions the most and internet the least. Moreover, hypothesis testing showed that there is a positive correlation between using modern communication technologies and political and economic dimensions of national development, while there is not a significant relationship between using the technologies and social and cultural dimensions. The coefficient of determination was 26%, which means that the independent variables of the study explain 26% of the changes in the dependent variable. Therefore, modern communication technologies are confirmed to be means of expanding national development and their emergence in modern era has helped the expansion.

Keywords

  1. آقاجانی، س. (1375). حرکت ایران به سوی جامعة اطلاعاتی. تهران: نشر آگه.
  2. تهرانیان، م. (1354). نقش رسانه‌های گروهی در توسعة ملی ایران. تهران: رادیو و تلویزیون ملی ایران.
  3. جعفری، ع.، حیدری، خ. (1398). جهانی شدن و جایگاه مخاطب در هنر جهانی. اردبیل: جهاد دانشگاهی.
  4. جعفری، ع.، روحانی، م. (1393). بررسی نقش اینترنت در توسعة سیاسی. فصل­نامة پژوهش­های ارتباطی. 21 (77)، 142-123.
  5. جعفری، ع.، سعیدی، س.ر. (1397). نقش فناوری­های نوین ارتباطی بر درگیرشدگی مدنی شهروندان شهر اردبیل. فصل­نامة مطالعات رسانه­ای. 13 (41)، 113- 103.
  6. خانیکی، ه. (1383). بنیان‌های مطالعات ارتباطات و توسعة ملی در ایران. نشریةعلوم اجتماعی.  28 و 29، 56-7.
  7. خانیکی، ه.، شاه‌قاسمی، ز. (1394). حول مفهومی «ارتباطات» و «توسعه» در برنامه­های توسعة ایران. مطالعات توسعة اجتماعی فرهنگی. 4 (3)، 110-83.
  8. خانیکی، ه. (1393). اندیشة پیشرفت و الگوهای ارتباطات و توسعة ملی در ایران. مجموعه مقالات سومین کنفرانس الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت واکاوی مفاهیم و نظریه‌های رایج توسعه و تجارب ایران و جهان: به سوی نظریه اسلامی ایرانی پیشرفت. اردیبهشت ماه 1392، تهران: انتشارات الگوی پیشرفت، 272-245.
  9. قهرمانی، ع.، قائمی اسگویی، ک. (2016). بررسی نقش فناوری‌های نوین ارتباطی بر توسعة ملی. دومین کنفرانس بین‌المللی پژوهش های نوین در مدیریت، اقتصاد و حسابداری. دسامبر 2016، کوالالامپور.
  10. معتمدنژاد، ک. (1383). وسایل ارتباط جمعی. تهران: دانشگاه علامه طباطبایی.
  11. مومنی، ف.، زمانی، ر. (1392). تحلیل الگوی توسعة ایران بین دو انقلاب مبتنی بر اقتصاد سیاسی و نظم اجتماعی. فصل­نامة علمی-پژوهشی راهبرد، 69، 40-7.

 

  1. Ashraf, M. (1979). "La Television et le Processus de Development: le cas de l'Iran," Paris: These de Science Politque, Universite de Paris II, 1979.
  2. Banani, A. (1961). The Modernization of Iran1921-1941, Stanford: Stanford University Press.
  3. Banani, A. (1971). The Role of the Press [in Iran]. New York: Praeger, 1971, pp. 321-340.
  4. Bill, James, A. (1972). The Politics of Iran: Groups, Classes and Modernization, Columbus: Charles E. Merrill.
  5. Binder, L. (1962). Iran: Political Development in a Changing Society, Berkely, Calif.: University of California Press.
  6. Crowley, D., Mitchel, D. (1994). Communication Theory Today. Stannford: Polity Press.
  7. Khakzad, Y. (1976). "Le Role de la Television dans la vie Sociale en Iran," Montpellier, Theses ۳e Cycle, Sociologie Juridique, Universite de Montpellier 1.
  8. Melkote, Srinivas, R. (2001). Communication for development in the third world, theory an dpractice for empowerment, 2ndedition.
  9. Mohammadi, A.(1976). "Development-Support Communication and Instructional Learning Centers for Rural Areas in Iran," Ph.D. dissertation, Columbia University, New York.
  10. Newman, E; Hargittai, P and Robinson ,P.(2001). Social implications of internet. Annual review sociology, vol. 27, pp. 307-336. New York:Cambridge University Press.
  11. Nowroozi, A. (1977). "Mass Media et Developement National en Iran: Etude Prospective," Paris, These Es-Lettres et Sciences Humaines, Universite de Rene Descartes (Paris V).
  12. O’Reilly, T. (2007). «What is web 2.0: Design patterns and business models for the next generation of software». Communications & Strategies. 65, 17–37.
CAPTCHA Image