نوع مقاله : پژوهشی

نویسنده

دانشیار گروه مدیریت رسانه، واحد سمنان، دانشگاه آزاد اسلامی، سمنان، ایران

چکیده

پیشرفت‌های جدید دنیای تکنولوژی رسانه‌های هوشمند را به‌منزله شیوه‌ای جهت برقراری ارتباط میان افراد قرار داده است، به‌رغم وجود مزایای شبکه‌های هوشمند، اعتیاد در استفاده از این تکنولوژی می‌تواند منجر به آسیب‌های فردی، اجتماعی و فرهنگی فراوانی گردد. بر این اساس این پژوهش با هدف بررسی تأثیر فرهنگ بر اعتیاد به رسانه‌های اجتماعی با تمرکز به رسانه اجتماعی تلگرام در میان دانشجویان انجام یافته است. تحقیق حاضر ازنظر روش، توصیفی و پیمایشی می‌باشد. روش گردآوری اطلاعات در این تحقیق میدانی و ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه است. جامعه آماری دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد سمنان است که از تلگرام استفاده می‌نمایند. از تعداد 430 پرسشنامه پخش‌شده تعداد 400 پرسشنامه معتبر و قابل‌سنجش جمع‌آوری گردید و درنهایت با روش معادلات ساختاری مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفت. بر اساس نتایج به‌دست‌آمده از این تحقیق مشخص گردید که ابعاد فرهنگ هافستد (دوری از عدم قطعیت، فاصله قدرت، مردگرایی/ زن گرایی، فردگرایی، جمع‌گرایی) و اعتماد و سودمندی ادراک‌شده با اعتیاد به رسانه‌ی تلگرام رابطه مستقیم دارد.

کلیدواژه‌ها

CAPTCHA Image