Document Type : *

Authors

1 MA in Urban Mangement, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran

2 Professor in Geograpghy and Urban Planning, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran

3 MA in Geography and Urban Planning, Sari University, Sari, Iran

Abstract

Tourism is one of the global issues that well expresses the combination of economic, social and cultural affairs. This study aimed to investigate the driving factors of the mixed marketing on the desire for shopping among pilgrims and tourists who stay in 3- and 5-star hotels in Mashhad. Different measures of central tendency were used to describe descriptive statistics and Structural Equation Modeling (SEM) was used for inferential statistics. The number of religious tourists in Mashhad have been reported to be 31,188,664 people, so out of the population, 9,792,252 resided in 3-star hotels and 776,552 resided in 5-star hotels. The sample size was determined 380 participants according to Cochran’s formula. Collected data were analyzed using SPSS and AMOS software. In analysis of structural equations, the proposed model for investigating the relationship between marketing stimuli and pilgrims buying behavior presents fit indices. The results showed that mixed marketing factors have an effect on individual factors (occupation, economic status and personality). To change consumers’ buying behavior, as the first priority, psychological factors such as attitude, motivation and purpose of purchase should be taken into consideration and as the second priority, socio-cultural factors such as education, family, and social roles should be considered. The third priority was to simultaneously pay attention to individual factors such as job factors, economic status and personality, and mixed marketing driving factors such as product, price, promotion and distribution in Mashhad. This way, it could impact positively the quality of travel, the image of city as tourist-friendy city, and increase the number and quality of travels.

Keywords

  1. پاپلی یزدی، م.، و سقایی، م. (1393). کتاب گردشگری (ماهیت و مفاهیم). تهران: انتشارات سمت.
  2. خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا). (1398). مشهد در تکاپوی افزایش سهم خود از سوغات،  بازیابی از  https://www.irna.ir/news در 4 شهریور. 1922/7489.
  3. دیزدج، س.، شجاعی، ع.، و موسوی‌نژاد، س. (1395). بررسی نقش گردشگری شهری در رشد وتوسعه اقتصادی شهرها. اولین همایش بین المللی اقتصاد شهری، تهران.
  4. رضوانی، م. (1395). توسعه گردشگری روستایی با رویکرد گردشگری پایدار. تهران: مؤسسه چاپ و انتشارات دانشگاه تهران.
  5. رفیعی، ه.، پارساپور، س.، و رهنما، ع. (1395). تأثیر ویژگی‌های مراکز خرید بر رضایت و تمایل به خرید بیشتر گردشگران (مطالعه موردی مراکز خرید شهر مشهد). سومین کنفرانس بین المللی مدیریت و اقتصاد، تربت حیدریه.
  6. سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی. (1396). سیمای میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی. مشهد: سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی.
  7. سروری، م.، رفیعی، ه.، رهنما، ع.، و نورایی، م. (1395). بررسی خصوصیات اقتصادی و دموگرافیک مؤثر بر رضایت زایران و گردشگران از بازار: مقایسه بازار سنتی و جدید. سومین کنفرانس بین المللی مدیریت و اقتصاد، تربت حیدریه.
  8. سقایی، م.، مآفی، ع.، و جوانبخت قهفرخی، ز. (1393). تحلیل نقش مراکز خرید در رابطه با گردشگری و زیارت در کلان‌شهرها (مطالعه موردی کلان‌شهر مشهد). گردشگری شهری، 2(8)، 70-101.
  9. شعبانی‌فرد، م.، پوراحمد، ا.، حسینی ع.، و رشیدی، م. (1388). بررسی سنجش ظرفیت پذیرش گردشگری شهری و مدل‌سازی شهرهای گردشگری پایدار از بعد کالبدی (نمونه موردی منطقه 12 تهران). نشریه تحقیقات کاربردی علوم جغرافیایی، 11(14)، 47-74.
  10. شکوهی، م.، صباغی آبکوه، ش.، معینی، ع.، و خزاعی نژاد، ف. (1399). ارزیابی اثرات گردشگری بر اساس ادراکات جامعه میزبان (مطالعه موردی: منطقه ثامن مشهد). مجله جغرافیا و توسعه ناحیه‌ای، 18، 23-49.
  11. طهماسبی، ا.، و روشنیان، س. (1395). ویژگی‌ها و رفتار خرید گردشگران بانه. فصلنامه مطالعات مدیریت گردشگری، 11(36)، 31-59.
  12. عنابستانی، ع.، حسینی، م.، و طالبی، ه. (1395). بررسی تأثیر نقش پلیس برامنیت گردشگران (مطالعه موردی: شهر شاندیز). جغرافیا و توسعه فضای شهری، 3(2)، 141-159.
  13. فروغ‌زاده، س.، رضوی زاده، ن. (1395). تحلیل رفتار خرید سوغات در میان زائران شهر مشهد. مطالعات اجتماعی گردشگری، 4(8)، 23-49.
  14. قادری، ط.، عظیمی هاشمی، م.، و بخشی، ه. (1392). بررسی رفتار کنش خرید سوغات در بین گردشگران مذهبی. اولین همایش ملی گردشگری، جغرافیا و محیط زیست پایدار، همدان.
  15. کاظمی، م. (1386). مدیریت گردشگری. تهران: انتشارات سمت.
  16. مافی، ع.، و سقایی، م. (1389). نگاهی به اقتصاد گردشگری در کلانشهرها (مطالعه موردی: کلان‌شهر مشهد). جغرافیا و توسعه ناحیه‌ای، 8(15)، 267-292.
  17. مرکز آمار و اطلاعات شهرداری مشهد. (1397). سالنامه آماری، مشهد.
  18. مشکینی، ا.، اعظم نبوی، م.، و پورطاهری، م. (1393). ارزیابی عوامل مؤثر در جذب گردشگران به مراکز تجاری-تفریحی (مطالعه موردی: مراکز تجاری منطقه نمونه گردشگری سپاد مشهد). برنامه‌ریزی و آمایش فضا، 18(1)، 109-134.

 

  1. Agata Wawrzyniak،، Furaiji، F.، و Łatuszyńska، M. (2012). An empirical study of the factors influencing consumer behaviour in the electric appliances market. Contemporary Economics, 6(3), 76-83.
  2. Bieger, T., & Laesser, C. (2004). Information sources for travel decisions: Toward a source process model. Journal of Travel Research, 42(4)، 357-371.
  3. Butler, R. W. (1991). West Edmonton Mall as a tourist attraction. The Canadian Geographer/Le Géographe Canadien, 35(3), 268-279.
  4. Cohen, S., Prayag, G., & Moital, M. (2014). Consumer behaviour in tourism: Consumer behaviour in tourism. Current Issues in Tourism, 17(1), 872-909.
  5. Crick-Furman, D., & Prentice. (2000). Modeling tourists’ multiple values. Annals of Tourism Research, 27(1), 62-97.
  6. Gnoth, J. (1997). Tourism motivation and expectation formation. Annals of Tourism Research, 24(2), 283-304.
  7. Kassarjian, H. H. (1971). Personality and consumer behavior: A review. Journal of Marketing Research, 8(4), 409-418.
  8. Kotler, P., & Caslione, J. (2009). How marketers can respond to recession and turbulence. Journal of Customer Behaviour, 8(2), 187-191.
  9. Lehto, X. Y., Silkes, C., & Chen, S. Y. (2014). Tourist shopping style preferences. Journal of Vacation Marketing, 20(1), 3-15.
  10. Lutz, J. (2005). Cultural tourism: Trends and prospects. Perlego: University of Birmingham.
  11. McCormick, R. R. (2001). Shopping. Paper presented at the Travel Industry
    Association of America Marketing Outlook Forum
    . New York: Nationa Geographic Traveler
  12. Mihajlović, I., & Koncul, N. (2016). Changes in consumer behaviour – The challenges for providers of tourist services in the destination. Economic Research-Ekonomska Istraživanja, 29(1), 914-937.
  13. Rittichainuwat, N. B., & Chakraborty, G. (2009). Perceived travel risks regarding terrorism and disease: The case of Thailand. Tourism Management, 30, 410–418.
  14. Seongseop Kim, S., Timothy, D. J., & Hwang, J. (2017). Understanding Japanese tourists’ shopping preferences using the Decision Tree Analysis method. Tourism Management, 32(2), 544-554.
  15. Timothy, D. J. (2005). Shopping tourism, retailing, and leisure. Bristol. UK: Channel View Publications.
  16. World Tourism Organization. (2011). Compendium of tourism statistics, data 2005-2009, 2011 edition. Retrieved from https://www.e-unwto.org/ doi/ book/ 18111/9789284413898
CAPTCHA Image